Onze twee gesprekspartners zijn formeel: de markt voor elektrische steps is booming in België. “Er is een enorme toename van het aantal gebruikers van private elektrische steps, vooral door Covid-19, dat ons twee keer deed nadenken over het gebruik van een deelsysteem zoals gedeelde e-steps of het openbaar vervoer, vanwege het verhoogde risico op besmetting”, zegt Jules Dobbelaere (Taito Mobility). Omdat “veel zakelijke klanten voor het eerst kennismaken met e-steps via free-floating diensten die in steden te vinden zijn. Maar als het gebruik frequent wordt, is het interessanter om te investeren in de aankoop of leasing van een e-step”, zegt Sanjeev D’Souza (eScooter).
Uit een studie van McKinsey & Company is onlangs gebleken dat de aankoop van particuliere e-steps snel toeneemt. “Bovendien wordt dit groeipotentieel gestimuleerd door het feit dat veel steden de auto in hun centrum willen vermijden,” voegt Jules Dobbelaere eraan toe.
Ook voor B2B
Instinctief zijn we geneigd aan de e-step te denken als een product voor jongeren. De laatste jaren is het vervoermiddel er echter in geslaagd dit imago om te buigen en zich te richten op een nieuw klantensegment, waaronder B2B. “We hebben al partnerschappen met verhuurbedrijven, fietsenwinkels en bedrijven, maar ook met de UWE (Union Wallonne des Entreprises, nvdr),” zegt Sanjeev D’Souza. Omdat het product speciaal is ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van klanten met een wagenpark. “Bij eScooter bieden we niet alleen een e-step, maar een complete service. Onze dienst na verkoop is gevestigd in België en heeft reserveonderdelen beschikbaar voor eventuele storingen of herstellingen. Wij bieden ook pechverhelping, inbegrepen in de prijs. Dit alles zodat onze klanten ten alle tijde mobiel kunnen zijn. In tegenstelling tot een fiets, hoeft er bij een e-step niet te worden getrapt. Als je ermee naar je werk gaat, kom je niet in het zweet op je bestemming aan. Hij kan gemakkelijk in de kofferbak van een auto of in het openbaar vervoer worden geladen en worden gebruikt voor die laatste paar kilometer in de stad om files en parkeerkosten te vermijden.”
“Het gemak waarmee men zich in de stad kan verplaatsen, is duidelijk zijn grootste troef”, voegt Jules Dobbelaere eraan toe. “Een ander sterk punt van Taito is de kwaliteit van ons product, waar leasingbedrijven van houden. Duurzaamheid zit in ons DNA. Onze elektrische step is modulair en dus gemakkelijk te repareren in geval van problemen. Ook het veiligheidsaspect is zeer belangrijk. Onze e-step heeft twee wielen aan de voorkant, wat de veiligheid aanzienlijk verhoogt. Het gebruik is relatief flexibel, want een elektrische step is perfect te combineren met andere mobiliteitsoplossingen, zoals een fiets.
Sanjeev D’Souza wijst er echter op dat een e-step niet noodzakelijk een fiets vervangt. “In veel gevallen vullen de twee elkaar aan. En dat is één van de dingen die het voor leasemaatschappijen interessant maakt: in een leasecontract een aanvullende mobiliteitsoplossing kunnen bieden naast een auto of een fiets.”
En hoe zit dat op fiscaal vlak?
Dankzij deze complementariteit met andere vervoermiddelen past de e-step perfect in pijler 2 van het mobiliteitsbudget. “Wat de belastingregels betreft, lopen wij in ons land nog steeds een beetje achter. Op dit moment zijn vooral elektrische fietsen en speed-pedelecs fiscaal interessant, maar dat is nog niet het geval voor e-steps”, betreurt Jules Dobbelaere.
“In het huidige fiscale kader heeft de wetgever het woord ‘e-step’ nog niet opgenomen,” zegt Sanjeev D’Souza. “Gezien de belangstelling van leasemaatschappijen voor ons product, hopen we dat zij de wetgever kunnen overtuigen om de e-step gelijk te stellen met een fiets, hoewel sommige fiscalisten daartoe reeds bereid zijn. In elk geval is de e-step 100% fiscaal aftrekbaar, wat hem zeer interessant maakt voor zelfstandigen en bedrijven. Daar komt nog bij dat het een milieuvriendelijk alternatief is voor de auto en dus bijdraagt tot een positief imago van het bedrijf dat het in gebruik neemt.”