Gepubliceerd op 4 February 2023 om 09h15
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Elektrische bedrijfswagens waren de vanzelfsprekende ‘next step’ voor Oleon

Ecologie en natuurlijke producten staan al jaren bovenaan de prioriteitenlijst van Oleon. Daarom kon ook de bedrijfsvloot niet achterblijven. Sinds 2021 vervangt het oleochemische bedrijf zijn wagens stelselmatig door elektrische exemplaren. Purchase Manager Ann Demaegdt en Fleet Manager Cindy Desmet vertellen hoe dat in zijn werk gaat.

|||||||
||||||| © |||||||

Een groene bedrijfsmissie

“We zetten natuurlijke vetten en oliën om in oleochemische producten die verschillende toepassingen kennen”, vertelt Ann. “Daarmee bedient Oleon heel veel verschillende industrieën, zoals voeding, olie-exploratie, gewasbescherming, coating en cosmetica. Zo geniet elke markt mee van onze natuurlijke chemie.”

Door die toewijding aan ecologie was het niet verwonderlijk dat Oleon al snel nadacht over een groen wagenpark. “Oleon richt zijn activiteiten naar een duurzaamheidsplan, dat elk jaar herbekeken wordt. Als nieuwe kansen op de markt verschijnen om onze activiteiten op een groenere manier uit te voeren, spelen we daar graag op in”, gaat Ann verder. “Onze huidige aanpak doelt op een 30% kleinere ecologische voetafdruk tegen 2030. En een van de manieren om die te bereiken, is door onze bedrijfsauto’s emissievrij te maken.”

“Een van de belangrijkste waarden in onze bedrijfsmissie is duurzaamheid. Daarom past een geëlektrificeerd wagenpark perfect in onze strategie.”

– Ann Demaegdt, Purchase Manager Oleon

 

 

Luminus als copiloot

Ook onze regering heeft de voordelen van elektrische wagens ingezien. “Daar zijn we blij om,” vertelt Cindy, “want de keuze voor duurzaamheid moeten we allemaal samen maken. En de fiscale voordelen die gelden voor EV zijn natuurlijk mooi meegenomen.” Al was het voor een internationaal bedrijf als Oleon geen sinecure om die voordelen ook in het buitenland te onderzoeken. “Oleon heeft nog een vestiging in Frankrijk, Duitsland en Maleisië,” vult Ann aan. “Het was een heel gedoe om uit te pluizen wat er allemaal mogelijk was volgens al die verschillende wetten.”

Toen Ann en Cindy de knoop hadden doorgehakt dat ze voor een elektrische bedrijfsvloot zouden gaan, moesten ze eerst nog verschillende moeilijkheden overwinnen: “We moesten onderzoeken welke laadmogelijkheden in onze infrastructuur pasten en welke aanpassingen daarvoor moesten gebeuren. Onze car policy heeft een stevige update gekregen en daarnaast waren er nog de lange levertijden en bezorgdheden van de collega’s om rekening mee te houden. Gelukkig was Luminus er om ons te helpen.”

“Elektrisch vervoer was voor ons een onbekende wereld – de modellen die we al jaar en dag kenden, waren plots niet meer relevant – maar dankzij Luminus waren we snel mee en konden we goed voorbereid aan de slag.”

– Ann Demaegdt, Purchase Manager Oleon

 

“Onze communicatie met Luminus laat zich vooral kenmerken door transparantie en vertrouwen”, vertelt Cindy. “Met onze contactpersoon, Jules Nuyttens, konden we alles bespreken. Samen met hem hebben we alles uitgezocht en ook vandaag blijft hij ons informeren over nieuwe toepassingen. En als we problemen hebben, mogen we hem altijd bellen. Hij is een enorme hulp.” Luminus biedt klanten ook een portaal aan waar ze het reilen en zeilen van hun bedrijfsvloot in de gaten kunnen houden. “Ook dankzij dat platform is een sterke opvolging gegarandeerd. We vinden er alles: van onze laadpassen tot facturen en details over leveringen. Heel handig,” vindt Cindy.

 

Zorgeloos de baan op

Toen Oleon zijn beslissing aankondigde om over te stappen naar groene bedrijfswagens, was er wel wat twijfel onder de collega’s. “Dat is ook logisch”, legt Cindy uit. “Als medewerker weet je niet meteen wat te verwachten van zo’n grote bedrijfsbeslissing, maar we hebben hun bezorgdheden zo snel mogelijk uitgeklaard. Eén manier om dat te doen, was de belofte om alleen automodellen aan te bieden met een actieradius van minstens 350 kilometer. Daarnaast heeft iedere chauffeur de mogelijkheid om thuis een elektrische laadpaal te laten installeren, op kosten van het bedrijf. Bovendien ontvangt ook iedereen een laadpas waarmee ze openbare laadpalen kunnen gebruiken. Zo waren er al snel geen vragen meer.”

“Vooral de mogelijkheid om thuis een laadpaal te installeren, gaf voor veel medewerkers de doorslag. Ze hadden geen reden meer om te twijfelen.”

– Cindy Desmet, Fleet Manager

 

Toen iedereen op de hoogte was van hoe het allemaal in zijn werk zou gaan, veranderden de bedenkingen al snel in enthousiasme. “Voor de meeste chauffeurs is het nog even wachten tot ze hun elektrische auto kunnen inwijden, maar degene die er nu al een hebben, zijn blij verrast. Een elektrische auto kan bijvoorbeeld sneller optrekken dan een exemplaar op brandstof en daar schrikken ze wel eens van”, lacht Cindy. “Ze nodigen elkaar uit voor testritjes en geven advies. Zo brengen ze zelf sterke mond-tot-mondreclame op gang.”

 

Vandaag en morgen

“De overschakeling naar emissievrije bedrijfswagens begon met een transitiejaar in 2021”, zegt Cindy. “Toen konden de collega’s nog kiezen tussen een brandstofwagen en een elektrisch exemplaar, maar we merkten toen al veel enthousiasme voor de emissievrije auto’s. Nu is dat nog de enige optie.”

“In tegenstelling tot veel andere bedrijven kozen we er bewust voor om geen hybridewagens aan te bieden, maar meteen 100% elektrische auto’s. Die blijven niet lang fiscaal voordelig en zijn eigenlijk nog steeds vrij vervuilend.”

– Cindy Desmet, Fleet Manager

 

“Onze bedrijfsvloot is vandaag 125 voertuigen groot. 5 daarvan zijn al elektrisch, maar zodra de levertermijnen beteren, komen er daar nog heel wat bij”, vertelt Ann. “Bovendien hebben we recent een cafetariaplan ingevoerd waar de elektrische wagens een populaire keuze zijn. Ook in het kader daarvan zijn er nog 20 onderweg. In 2027 hopen we dat onze bedrijfsvloot 100% elektrisch is.” “En we zien dat steeds meer medewerkers privé ook al kiezen voor een elektrische auto”, vult Cindy aan. “Ook voor hen is het een goede zaak dat er nu laadpunten op onze parkings staan. De overschakeling naar een geëlektrificeerd wagenpark komt eigenlijk heel Oleon én onze bezoekende klanten ten goede.”

Ook overstappen naar een elektrisch wagenpark?

Lees er alles over in dit e-book en ontdek de mogelijkheden.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels