Gepubliceerd op 4 June 2024 om 06h00
Door Nicolas Joannès

Fleet test Renault Rafale: Recept voor succes

Met de Rafale keert Renault terug naar het topsegment. Zou Renault met zijn eigentijdse uiterlijk en hybride aandrijflijn dit keer het recept voor succes hebben gevonden?

Na verschillende pogingen om nieuwe wegen in te slaan in het topsegment, is Renault nu terug met een model dat beter bij de markt past. De Rafale heeft de vorm van een grote coupé-SUV met verleidelijke lijnen. Met een brede wielbasis meet hij 4m71 lang, terwijl zijn hoogte van slechts 1m61 hem onderscheidt van de meer gezinsgerichte Espace.

Onberispelijk

Degenen die al bekend zijn met de nieuwste producten van Renault zullen niet verrast worden door het interieur. De twee schermen van 12 en 12,3 inch zijn nog steeds in een L-vorm geplaatst en tonen de uitstekende Android Automotive-interface die we al kennen van de Espace en Austral. De Rafale is zeer goed afgewerkt en onderscheidt zich door het gebruik van originele materialen, zoals leisteenblad of getint kurk – een wereldprimeur. De ruimte op de achterbank is bijzonder royaal en de bagageruimte heeft een inhoud van 647 liter.

Zeer economisch

Onder de motorkap van deze Rafale vinden we ook een oude bekende in de vorm van de 200 pk sterke E-Tech full hybrid motor, die nog steeds heel vaak alleen op elektriciteit kan rijden. In de stad is dat tot 80% van de tijd. Daardoor is de Rafale bijzonder efficiënt en is het officiële verbruik van 4,7 liter/100 km gemakkelijk haalbaar. In de eco-modus haalden we slechts 4,0 liter, terwijl we bij intensief rijden nooit boven de 7,5 liter uitkwamen.

Klevend aan de grond

Het is waar dat het zeer efficiënte weggedrag van de Rafale dynamisch rijden aanmoedigt. De Rafale lijkt aan de weg te kleven dankzij de brede sporen en banden, en de bochtensnelheden zijn hoog. In deze omstandigheden blijkt de motor voldoende, ook al zou het chassis gemakkelijk meer vermogen aankunnen. Dat is ook de bedoeling (zie kader). Er blijft echter een bekende tekortkoming van deze E-Tech krachtbron: een buitensporig lange vertraging zodra het gaspedaal wordt ingetrapt. Dat kan vervelend zijn als je snel de stad in moet of moet inhalen.

Plug-in hybride en 4×4

De nieuwe oplaadbare hybride motor zal gebaseerd zijn op de volledig hybride versie, maar zal zich daarvan onderscheiden door de toevoeging van een elektrische motor op de achteras en een veel grotere batterij. De Rafale krijgt ook vierwielaandrijving om de 300 pk op het tarmac over te brengen. Er is nog geen lanceerdatum bekend gemaakt.

Fleetrapport

Goed ontworpen, ruim, zeer dynamisch, technologisch geavanceerd en zonder grote gebreken is de Renault Rafale een behoorlijk succesvol voertuig. Fleetmanagers zullen ook zijn lage brandstofverbruik en de aanstaande komst van de PHEV-variant op prijs stellen. Met een prijs vanaf € 36.363 exclusief btw is de Rafale ook nog eens goed gepositioneerd.

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels