Gepubliceerd op 17 December 2021 om 18h47
Door Eduard Coddé

Fleet dating webinar: Service, Maintenance en Repair van elektrische voertuigen

Dat de transitie naar elektrisch rijden is ingezet, al is het alleen al onder fiscale druk, staat als een paal boven water. Minder duidelijkheid is er over een aantal componenten die mee bepalend zijn voor de TCO(2) van elektrische voertuigen. Zo worden verschillende tendensen geventileerd door verschillende bronnen voor service, onderhoud en herstellingen. Het link2fleet webinar van 16 december ’21 bracht hierrond opheldering.

Volgens Fleet360, dat ruim 30 jaar ervaring in de fleetsector bundelt, nemen service, onderhoud en herstellingen 7% aandeel in de TCO van elektrische auto’s. Daar staat o.a. 20% aandeel voor het verbruik tegenover.

Verwacht wordt dat herstelkosten voor elektrische voertuigen 30% hoger zullen uitvallen dan voor conventionele wagens met verbrandingsmotor.

 

Mobiliteit garanderen

Pieter Van Tiggelen, Coördinator VAB Training & Consult is nauw betrokken bij het onderzoek en adaptatie die de bekende mobiliteitsorganisatie doorvoert om de transitie naar elektrisch rijden voor te blijven. “VAB wil de referentie blijven in het kerndomein pechverhelping en mobiliteit garanderen voor alle types voertuigen” luidt de missie.

Er komt heel wat af op een organisatie als VAB. De wegenwachters moeten gecertificeerd zijn om aan elektrische voertuigen te mogen werken. Nieuwe risico’s als (zelf)ontbranding moeten onderzocht worden en vereisen maatregelen op vlak van berging, transport en stalling.

Kleding van de wegenwachters, gereedschappen en uitrusting moeten aangepast worden aan de noden die elektrische wagens stellen. Wie aanspraak kan maken op een vervangwagen moet bij voorkeur een elektrische wagen ter beschikking krijgen.

Bij interventies moeten de competenties van de medewerkers en hun uitrusting maximaal afgestemd worden op de ontvangen pechmelding.

 

Impact op carrosseriebedrijf

Karin Brosens, Sales & Marketing Director AutoRepairGroup.be beaamt op haar beurt dat elektrische wagens een impact hebben op herstellingen in de carrosseriebedrijven. AutoRepairGroup.be overkoepelt 16 service centra en totaliseert jaarlijks 40.000 herstellingen.

“Het aantal gereden kilometers per jaar daalt, ADAS doet zijn werk en ook de snelheidscontroles leiden tot minder ongevallen” stelt Karin Brosens. “De doorstroom van een herstelling is vrijwel gelijk voor een elektrische of klassieke auto, maar er zijn extra voorbereidende handelingen noodzakelijk, die de kosten opdrijven”.

De voorbereiding omvat o.a. een quarantaineperiode voor de EV (24 – 48uur), het ontladen, het inschatten van het risico op zelfontbranding van de accu… De medewerkers moeten geschoold worden voor het werken aan elektrische voertuigen – algemeen en merkgebonden, online of op verplaatsing – wat investeringen vereist. Een uniforme kennisuitrol in alle vestigingen dringt zich op.

Naast investeringen in mensen moet er geïnvesteerd worden in specifieke tools en vooral in connectiviteit tussen de wagens en de automerken. “We hebben multidisciplinaire teams nodig, met zowel monteurs als IT-ingenieurs” stelt Karin Brosens. “Er verschijnen vele nieuwe merken en we moeten voor elk voertuig het optimale herstelproces bepalen in functie tot de constructie ervan. Het gemiddeld schadebedrag stijgt t.o.v. auto’s met verbrandingsmotor”.

 

Concrete cijfers

Carlo Marchand, After Sales Manager Van Mossel Mercedes-Benz, gaf voor het door hem vertegenwoordigde automerk concreet cijfermateriaal door aan de webinardeelnemers. Binnen het Mercedes-Benz gamma zijn er bovendien perfect vergelijkbare modellen die representatief zijn voor de aandrijftypes dieselmotor, PHEV en (B)EV.

Voorgeschreven onderhoud GLA 180d (diesel) GLA 250e (PHEV) EQA 250 (EV)
Standaard onderhoudsinterval 25.000 km of jaarlijks
Oliewissel 25.000 km of jaarlijks /
Luchtfilter 75.000 km of driejaarlijks /
Olie automatische versnellingsbak 125.000 km /
Brandstoffilter 75.000 km of driejaarlijks 200.000 km of na 10 jaar /
Bougies / 75.000 km of driejaarlijks /
Stoffilter 25.000 km of jaarlijks
Remvloeistof Tweejaarlijks
Koelvloeistof 200.000 km of na 10 jaar

 

 

Onderhoudskosten GLA 180d (diesel) GLA 250e (PHEV) EQA 250 (EV) Besparing
Complete Care

(4 jaar / 100.000km)

€ 65,00 € 45,50 32%
25.000 km / 1 jaar € 251,00 € 205,86 € 154,81 25 à 38%
50.000 km / 2 jaar € 367,53 € 342,09 € 183,92 46 à 50%
75.000 km / 3 jaar € 428,80 € 381,19 € 154,81 59 à 64%
100.000 km / 4 jaar € 367,53 € 342,09 € 183,92 46 à 50%
Totale onderhoudskost € 1414,86 € 1271,23 € 677,46 47 à 52%

 

Mercedes-Benz claimt voor elektrische auto’s een besparing van -50% t.o.v. modellen met een verbrandingsmotor.

 

 

Kostprijs herstellingen GLA 180d (diesel) GLA 250e (PHEV) EQA 250 (EV)
Remblokken/schijven voor € 461,73 € 461,73 € 477,73
Schokdempers achter € 489,20 € 423,96 € 439,70
Banden (17” of 18”; excl. montage) € 164,00 € 164,00 € 228,50
Motor* € 15.408,91 € 8.318 € 3.412,50
Versnellingsbak* € 5.421,87 € 5.253,31 /
Hoogspanningsaccu* / € 5.270,00 € 19.425,00
Totale aandrijflijn* € 20.830,78 € 18.841,31 € 22.837,50

 

 

Mercedes-Benz Garantie Termijnen Omvat
Alle modellen 24 maanden zonder km beperking Volledig voertuig
PHEV 6 jaar / 100.000 km Hoogspanningsaccu
EQA / EQB / EQC 8 jaar / 160.000 km Hoogspanningsaccu
EQS 10 jaar / 250.000 km Hoogspanningsaccu

 

De uitgebreide garantie voor EV’s, van toepassing op voertuigen die regelmatig op onderhoud komen bij het officiële dealernet, dekt de stijgende kosten voor de onderdelen.

Carlo Marchand gaf verder mee dat sinds 2015 geen enkele vervanging van een hoogspanningsaccu voor EV’s aan de orde is geweest, wel voor een PHEV na 200.000km. Hij benadrukt ook de vooruitgang inzake batterijtechnologie, wat ook spreekt uit de garantie over 10 jaar / 250.000 km voor de kroon op het gamma, de EQS.

Tot besluit van het webinar werd er algemeen op gewezen dat service, onderhoud en herstellingen van elektrische auto’s nog een jong gegeven zijn en er te weinig informatie beschikbaar is over een langere gebruiksduur om met grote zekerheid conclusies te mogen trekken.

 

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Verzekeringen & bijstand , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels