Gepubliceerd op 25 May 2024 om 09h09
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Fleettest BMW i5 Touring: eindelijk een volledig elektrische premiumbreak

Breaks zijn altijd erg populair geweest op de Belgische fleetmarkt. Net als premiummerken trouwens. Alleen was er tot nu toe geen enkele volledig elektrische premiumbreak. BMW gaat deze leemte eindelijk opvullen met zijn i5 Touring, die link2fleet al in avant-première kon testen.

Terwijl de 5 Serie berline – en zijn elektrische variant i5 – al enkele maanden op de markt is (zie ook onze videotest), is nu de breakversie Touring eindelijk gearriveerd. Een koetswerkvariant die in Europa trouwens het grootste deel van de verkoop van het model voor zijn rekening neemt.

Net als zijn voorganger is deze 5 Serie Touring van de zesde generatie – de berline is nu aan zijn 8e generatie toe – verkrijgbaar met een reeks benzine- en dieselmotoren – met lichte hybridisering – en een plug-inhybrideversie. Als grote innovatie biedt BMW nu ook een volledig elektrische versie aan, waarmee dit het eerste elektrische model van dit formaat in zijn segment is.

Op het gebied van elektrische stationwagens zijn er natuurlijk de MG 5, de Opel Astra Sports Tourer Electric en de Peugeot E-308 SW, maar die zijn een beetje anders gepositioneerd en in ieder geval niet premium.

Om terug te komen op de i5 Touring, waarvan de afmetingen identiek zijn aan die van de berlineversie: visueel onderscheiden slechts enkele elementen hem van de 5 Serie Touring met verbrandingsmotor: specifieke bumpers met zwarte inzetstukken, specifieke velgen en een gesloten radiatorrooster met daarin het BMW ‘i’ logo. Ook binnenin zijn het vooral kleine details die beide versies van elkaar onderscheiden.

Het is vermeldenswaard dat de bagageruimte van deze elektrische versie niet kleiner is geworden: het laadvolume is identiek aan die van de breakversie met verbrandingsmotor, dat wil zeggen van 570 tot 1.700 liter wanneer de achterbank is neergeklapt.

Autonoom rijden op de snelweg

We hoeven de auto hier niet volledig opnieuw gedetailleerd voor te stellen, want hij heeft recht op alle technologieën en oplossingen die al aanwezig zijn in de berline, maar belangrijk is wel te benadrukken dat alle materialen in het interieur, zonder uitzondering, van veganistische oorsprong zijn.

Tijdens onze test konden we de Highway Assistant uitproberen, die de auto in staat stelt om zonder tussenkomst van de bestuurder te rijden, tot maximaal 130 km/u. Zodra de Highway Assistant is geactiveerd, kan de bestuurder het stuurwiel gewoon loslaten en hoeft hij het niet meer regelmatig aan te raken, zoals bij veel andere autonome rijsystemen het geval is. De auto is in staat om zelfstandig door het verkeer te rijden en zijn positie in zijn rijstrook te behouden. En dankzij de Active Lane Change Assistant met eye activation is hij zelfs in staat om volledig autonoom van rijstrook te wisselen, zodra de bestuurder die wens kenbaar heeft gemaakt door zijn ogen in de richting van de gewenste rijstrook te draaien.

Hoewel het gebruik van dit systeem in het begin verontrustend kan zijn, blijkt het zeer effectief te zijn. Het kan echter nog steeds nodig zijn dat de bestuurder op bepaalde momenten ingrijpt om bijvoorbeeld een verandering van rijstrook te bevestigen of gewoon om de snelheid van het voertuig aan te passen na een foutieve lezing van verkeersborden.

Tot 601 pk!

Onder het koetswerk bevindt zich een batterij van 81,2 kWh, die kan worden gecombineerd met twee motorvarianten. De eerste is de i5 eDrive40 Touring, waarvan de achterin geplaatste aandrijflijn 250 kW (340 pk) en 430 Nm ontwikkelt en die in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. De andere is de superkrachtige i5 M60 xDrive Touring, met twee motoren (voor- en achteraan) die samen goed zijn voor 601 pk en 820 Nm. Dat is genoeg om in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren.

De officiële WLTP-actieradius van de eerste ligt tussen 483 en 560 km, terwijl dat voor de M60-versie tussen 445 en 506 km is. Dat zijn respectabele cijfers, net als die voor het opladen. Terwijl AC-laden maximaal mogelijk is tot 11 kW, kan de auto gelijkstroom laden tot 205 kW. Er zijn momenteel maar weinig modellen op de markt die over een dergelijk snellaadvermogen beschikken.

Te sportief?

Tijdens onze eerste kennismakingsrit in de streek tond München konden we allebei deze volledig elektrische varianten testen. De M60 xDrive biedt werkelijk verbluffende prestaties en een adembenemende acceleratie. De besturing is scherp en de auto kleeft letterlijk aan de weg. Op geen enkel moment konden we hem op een fout betrappen. Maar uiteindelijk is het misschien iets te veel van het goede… In het dagelijks verkeer heeft een dergelijke elektrische ‘raket’ weinig zin. Naar onze mening is deze M60 meer een auto voor liefhebbers die hem kunnen temmen op een circuit of op afgesloten wegen, maar geen auto die geschikt is voor dagelijks gebruik.

Voor normaal gebruik is de i5 eDrive40 Touring al perfect. Ook hij levert uitstekende prestaties. Die zijn wel iets minder, maar meer dan voldoende voor zakelijke ritten of woon-werkverkeer. Ook deze meer redelijke versie is een genot om in te rijden, omdat hij zo soepel en comfortabel is. Hij is zelfs comfortabeler dan de supersterke M60, die de neiging heeft om zijn inzittenden door elkaar te schudden bij iets te hard accelereren.

En als je nog sneller wil optrekken, zorgt een ‘Boost’-paddle links achteraan op het stuurwiel ervoor dat de prestaties van de auto gedurende 10 seconden nog toenemen.

Wat het verbruik betreft, bedroeg ons testgemiddelde 21,5 kWh/100 km met de M60 en 17,3 kWh/100 km met de eDrive40, wat erg zuinig is voor een auto van dit formaat.

Fleetbalans

De i5 eDrive40 Touring voldoet aan alle voorwaarden om een bestseller te worden in de B2B-verkoop. Met sportieve prestaties, een goed rijcomfort, ruimte voor het hele gezin, meer dan voldoende laadvolume en vooral een redelijk verbruik zal hij helpen om de TCO onder controle te houden, als de bestuurder geen al te zware voet heeft natuurlijk.

Met een basisprijs van ongeveer 63.000 euro exclusief btw bedraagt de maandelijkse huurkost ongeveer 1.200 euro exclusief btw voor een contract van 4 jaar en 20.000 km/jaar. Qua TCO komt dit neer op 1.400 euro per maand, terwijl de werknemer iets minder dan 200 euro bruto per maand moet betalen om in deze eerste volledig elektrische premiumbreak te kunnen rijden.

Technische fiche

BMW i5 eDrive40 Touring
Motor 100% elektrisch
Vermogen 340 pk
Koppel 430 Nm
Batterij 81,2 kWh
Rijbereik WLTP 483 – 560 km
Laadvermogen AC 11 kW
Laadvermogen DC 205 kW
Laadvolume 570 liter
Normverbruik 16,5 kWh/100km
Topsnelheid 193 km/u
Beheersinformatie
Basisprijs excl. btw € 63.000
Basisprijs incl. btw € 76.300
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) € 61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 97,68
Rijtaks (Vlaanderen) € 0
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 96,25 %
Bruto VAA € 198,36/maand
Verworpen uitgaven € 19,84
Taks op uitstoot CO2 € 39,50/maand
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels