Terwijl de 5 Serie berline – en zijn elektrische variant i5 – al enkele maanden op de markt is (zie ook onze videotest), is nu de breakversie Touring eindelijk gearriveerd. Een koetswerkvariant die in Europa trouwens het grootste deel van de verkoop van het model voor zijn rekening neemt.
Net als zijn voorganger is deze 5 Serie Touring van de zesde generatie – de berline is nu aan zijn 8e generatie toe – verkrijgbaar met een reeks benzine- en dieselmotoren – met lichte hybridisering – en een plug-inhybrideversie. Als grote innovatie biedt BMW nu ook een volledig elektrische versie aan, waarmee dit het eerste elektrische model van dit formaat in zijn segment is.
Op het gebied van elektrische stationwagens zijn er natuurlijk de MG 5, de Opel Astra Sports Tourer Electric en de Peugeot E-308 SW, maar die zijn een beetje anders gepositioneerd en in ieder geval niet premium.
Om terug te komen op de i5 Touring, waarvan de afmetingen identiek zijn aan die van de berlineversie: visueel onderscheiden slechts enkele elementen hem van de 5 Serie Touring met verbrandingsmotor: specifieke bumpers met zwarte inzetstukken, specifieke velgen en een gesloten radiatorrooster met daarin het BMW ‘i’ logo. Ook binnenin zijn het vooral kleine details die beide versies van elkaar onderscheiden.
Het is vermeldenswaard dat de bagageruimte van deze elektrische versie niet kleiner is geworden: het laadvolume is identiek aan die van de breakversie met verbrandingsmotor, dat wil zeggen van 570 tot 1.700 liter wanneer de achterbank is neergeklapt.