Gepubliceerd op 15 July 2022 om 07h28
Door Damien Malvetti

Fleet test dreamcar – Bentley Continental GT V8 : de perfecte combinatie van luxe en sportiviteit

Met zijn 4,0-liter twin-turbo V8-motor die 550pk levert, is de Bentley Continental GT duidelijk niet voor de gemiddelde fleet-bestuurder. Maar voor velen vertegenwoordigt hij de ultieme autodroom, een combinatie van luxe, sportiviteit en comfort tot in de perfectie. Een droom die slechts toegankelijk is voor sommige directieleden, vooral dan voor het rijplezier, maar ook voor dagelijks gebruik. Twee dagen lang konden we in hun schoenen staan…

||||
|||| © ||||

Voor zijn derde generatie werd de Bentley Continental GT uitgerust met een nieuwe 4,0-liter twin-turbobenzine V8, die hij heeft overgenomen uit het motoren-gamma van de Porsche Panamera. Dat maakt hem iets betaalbaarder – minder dan 200.000 euro – dan de versie uitgerust met de W12, maar niet minder sportief, want in deze nieuwe configuratie zorgt hij voor 550 pk en een maximumkoppel van 770 Nm voor een topsnelheid van 318 km/u. Bovendien slaagt hij erin om in amper 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u te versnellen.

Het gebrul van de motor heeft weinig te benijden van dat van de W12, hoewel we liever hadden gezien dat hij soms wat luidruchtiger was geweest. De auto biedt vier rijmodi – Sport, Custom, Comfort en Bentley – die het gevoel van het gaspedaal, maar ook de uitlaat en de ophanging effectief veranderen.

Verfijning op zijn best…

Binnenin de Bentley Continental GT is elk detail luxueus en verfijnd. De kwaliteit van de materialen en de montage is perfect. Vooral in de ultra-luxe Mulliner-versie, die volledig met de hand wordt geassembleerd. De stoelen zijn, net als de deurpanelen, prachtig versierd met stiksels en een ruitvormig design. De bovenkant van het dashboard is bekleed met prachtig gelakt hout, terwijl de middenconsole is versierd met carbon.

We apprecieerden vooral de mogelijkheid om het bovenste deel van de middenconsole om te schakelen naar ofwel een uitbreiding van het carbon van het dashboard, ofwel een display met drie meters (kompas, buitentemperatuur en choronometer), ofwel een groot aanraakscherm waarvan het infotainmentsysteem doet denken aan dat van de Audi-modellen. Dat is trouwens ook het geval voor het instrumentenpaneel, dat zich vóór de bestuurder bevindt.

…en dat voel je achter het stuur

Achter het stuur voel je duidelijk dat je niet zomaar een auto bestuurt. De indruk van kwaliteit en luxe merk je duidelijk, zelfs in het gevoel en in de bediening van het stuurwiel. De Continental GT V8 mag dan een sportieve auto zijn, met zijn breedte van bijna twee meter is hij niet minder imposant. Toch voel je daar achter het stuur nooit iets van, behalve als je moet manoeuvreren of parkeren.

Hoewel de V8 niet zo krachtig is als de W12, heeft hij op het gebied van rijplezier niets ingeleverd. Hij is agressief, biedt een krachtige acceleratie en dynamisch rijgedrag, en is toch betaalbaarder.

 

Vlootrapport

Met een prijskaartje van bijna 200.000 euro, 263 g/km CO2-uitstoot en een brandstofverbruik van 12l/100 km hoort deze Bentley Continental GT V8 duidelijk niet thuis in de car policies bij een tal van bedrijven, maar hij zal wel in de smaak vallen bij directieleden of zelfstandigen die zichzelf willen trakteren op een auto die luxe en sport combineert. Het is onmiskenbaar dé wagen op de markt die deze twee werelden het best combineert.

Als u een Bentley wilt, maar bepaalde ecologische beperkingen moet respecteren, is de Flying Spur limousine beschikbaar met een hybride motor die 536pk levert en een gemiddelde CO2-uitstoot van 75 g/km heeft. Het uiterlijk is misschien minder sportief, maar de prestaties zullen niet teleurstellen.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels