Gepubliceerd op 16 April 2022 om 12h15
Door Damien Malvetti

Fleet test Fiat e-Scudo: geen tekort aan ‘Talento’

Fiat draait de klok terug: de middelgrote bestelwagen laat de naam Talento vallen en keert terug naar zijn oorspronkelijke naam: Scudo. Een naamsverandering die ook een belangrijke evolutie voor het model betekent. De samenwerking met Renault is voorbij en de nieuwe Scudo profiteert van de integratie in de Stellantis-groep om zijn technologieën en platform rechtstreeks van de Citroën- en Peugeot-modellen te erven.

|||||||||||
||||||||||| © |||||||||||

Als directe neef van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro en Toyota ProAce vervolledigt de nieuwe Scudo de broederschap, zonder er afbreuk aan te doen, want hij deelt het platform (EMP2) en alle technieken en technologieën.

Afgezien van de grille en het logo is er niets visueel verschillend van zijn tweelingbroer. Net als zij is hij beschikbaar in 4 dieselversies, maar ook met een volledig elektrische BEV-motor met keuze uit een batterij van 50 of 75 kWh. Het is deze laatste versie die wij hebben kunnen testen. De eerste leuke verrassing was de officiële actieradius van 330 km. Toen we de auto startten, gaf de meter in feite 306 km aan, maar de eerste paar kilometers die in de stad werden gereden, hadden geen invloed op deze actieradius. In de stad bewijst deze e-Scudo zijn efficiëntie! Als je eenmaal op de snelweg zit, is het duidelijk een ander verhaal…

Een personenwagen waardig

Net als zijn concurrenten heeft de Scudo een ruim, comfortabel en goed afgewerkt interieur. Je vergeet bijna dat je in een bestelwagen zit. Vooral omdat bij de ontwikkeling van het voertuig bijzondere aandacht werd besteed aan de geluidsisolatie. En dat voel je, want je merkt nauwelijks schokken of trillingen, zelfs niet als je over een verkeersdrempel rijdt.

Het gevoel in een personenwagen te zitten wordt ook bevestigd door de lange lijst rijhulpmiddelen, want hij is uitgerust met alle nieuwste ADAS-systemen die op de markt verkrijgbaar zijn, waardoor het een zeer veilig voertuig is.

Ultraflexibel

Qua afmetingen is de nieuwe Scudo 5 meter lang en 1,9 meter hoog. In de Maxi-versie wordt de lengte zelfs uitgebreid tot 5,3 meter, zodat hij voorwerpen tot 4 meter lang kan vervoeren. Het laadvolume bedraagt 4,6, 5,3 of 6,1 meter, afhankelijk van de gekozen wielbasis, terwijl de maximumcapaciteit 1,4 ton bedraagt. Hij is ook verkrijgbaar in de versies Van, Combi of Crew Cab, die zullen voldoen aan de behoeften van vele professionals, die allemaal beschikbaar zijn in diesel- of elektrische versies.

Ten slotte bestaat er ook een versie voor personenvervoer onder de naam e-Ulysse, maar die zal niet op de Belgische markt worden aangeboden.

De Scudo diesel is verkrijgbaar vanaf 24.550 euro, terwijl de elektrische versie van de Scudo begint bij 35.800 euro.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels