Gepubliceerd op 12 June 2024 om 10h23
Door Damien Malvetti

Fleet test Ford E-Transit Custom: E voor efficiënt, elektrisch en eloquent

Met de wijdverspreide invoering van lage-emissiezones wordt het steeds ingewikkelder voor bedrijven om zich in de stad te verplaatsen. In dit opzicht vormen 100% elektrische lichte bedrijfsvoertuigen een ideale oplossing om de last mile delivery in stedelijke centra te garanderen. Ford begrijpt dit. Na de grote Transit en de kleine Transit Courier lanceert de fabrikant een volledig elektrische versie van zijn middelgrote bestelwagen, de Transit Custom.

De Ford Transit Custom is de best verkochte LCV in Europa. Voor zijn nieuwe generatie heeft Ford besloten om hem naast de dieselversie ook een plug-in hybride versie en zelfs een 100% elektrische variant te geven.

Het was die laatste die wij konden testen. Een versie die rechtstreeks concurreert met de Renault Trafic E-Tech Electric, Mercedes e-Vito, Peugeot E-Expert, Citroen E-Jumpy en andere gelijkwaardige modellen uit het Stellantis-sterrenstelsel.

Een verzorgd design

Om deze e-Transit Custom te onderscheiden van zijn concurrenten, heeft Ford het design een bijzonder gepolijste toets gegeven. Het radiatorrooster, de koplampen, de fraaie lijnen, de verbrede wielkasten en zelfs het kleurengamma zijn allemaal gebaseerd op wat er op de personenwagenmarkt verkrijgbaar is, wat hem visueel bijzonder aantrekkelijk maakt.

Binnenin is dat iets minder het geval, maar de aanwezigheid van een groot centraal digitaal touchscreen van 13 inch in combinatie met een instrumentenpaneel van 12 inch, dat ook volledig digitaal is, maakt het interieur een stuk gezelliger.

Er is ook veel opbergruimte en de kwaliteit van de materialen is heel bevredigend voor een bedrijfswagen.

Een extraatje: de nieuwe generatie Ford (e-)Transit Custom is uitgerust met een systeem dat het stuurwiel verandert in een volledig vlak tafeltje. Dit betekent dat inzittenden bijvoorbeeld tussen het werk door in hun voertuig kunnen werken of eten.

Een uitvoering voor elke behoefte

Om aan alle wensen van gebruikers tegemoet te komen, is de E-Transit Custom niet alleen in 2 lengtes verkrijgbaar, maar ook als bestelwagen met enkele of dubbele cabine (met een tweede rij van 3 zitplaatsen), als Kombi (met maximaal 8 zitplaatsen en geoptimaliseerde laadruimte) en als MultiCar met een tweede rij die beperkt is tot twee zitplaatsen en een verlengde opbergruimte in plaats van de derde zitplaats, zodat er zeer lange voorwerpen geladen kunnen worden.

En niet te vergeten de e-Tourneo Custom bestelwagen-versie, met drie rijen zitplaatsen voor maximaal 8 personen, maar met een 2e rij die volledig moduleerbaar is voor verschillende configuraties.

© De MultiCab-versie.

Tot 1.011 kg laadvermogen

Om het transport te vergemakkelijken is de laaddrempel verlaagd ten opzichte van de vorige generatie Transit en is er een geïntegreerde opstap toegevoegd. Het laadvermogen stijgt naar 1.011 kg op de elektrische versie, terwijl het trekvermogen 2.300 kg bedraagt. Het laadvolume varieert van 5,8 tot 9 m3, afhankelijk van de gekozen maat.

De automatisch openende zijdeur is meer dan 1 m breed, wat het gemakkelijker maakt om grote voorwerpen in de laadruimte te plaatsen.

Keuze tussen 100 of 160 kW

Onder de carrosserie bevindt zich een 64 kWh batterij gekoppeld aan een elektromotor met 100 kW of 160 kW vermogen en 415 Nm koppel. De reikwijdte bedraagt 337 km WLTP, terwijl AC-opladen is toegestaan tot 11 kW en DC-opladen tot 125 kW, genoeg om van 10 naar 80% te gaan in 39 minuten.

Er is ook een E-Transit Custom MS-RT-versie verkrijgbaar met een vermogen van 210 kW en een aantal sportievere designkenmerken.

De Custom is uitgerust met alle moderne rijhulpsystemen en voegt daar een aantal praktische technologische snufjes aan toe, zoals een digitale achteruitkijkspiegel en een 220-voltaansluiting achteraan om bijvoorbeeld bouwgereedschap aan te sluiten.

Zoals rijden met een gewone wagen

Hoewel het ontwerp van deze nieuwe E-Transit Custom enigszins doet denken aan dat van een personenwagen, is het ook de manier waarop hij aanvoelt achter het stuur. De bestelwagen rijdt erg prettig, is zeer comfortabel en doet je vergeten dat het een bedrijfsvoertuig is. Achter het stuur blijven lange ritten een plezier. Zijn koppel zorgt voor een uitstekende acceleratie, terwijl de onafhankelijke ophanging in alle situaties voor passagierscomfort zorgt.

Wat de autonomie betreft, bleek uit onze test dat hij een bereik van 300 km kan halen met een lading van 250 kg achterin het voertuig, aangezien het gemiddelde brandstofverbruik tijdens deze eerste rit ongeveer 20,4 kWh/100 km bedroeg.

Een reeks speciale accessoires

Ford heeft ook aan zijn klanten gedacht door een zeer uitgebreid assortiment speciale accessoires en ombouwingen te ontwikkelen die rechtstreeks bij je dealer kunnen worden besteld: een elektrische trekhaak, inklapbare dakrails, interieurverlichting, bagageruimtescheidingen, interieurinrichting inclusief bevestigingshaken en opbergvakken, enz.

Ford Pro, voor een beter wagenparkbeheer

Natuurlijk kan deze E-Transit Custom worden geïntegreerd in uw Ford Pro-platform om het beheer van uw volledige wagenpark van bedrijfsvoertuigen, al dan niet van Ford, te vereenvoudigen. Bekijk deze casestudy van NetConnect voor meer informatie over alle mogelijkheden van Ford Pro:

De prijzen

De prijzen voor de elektrische versie beginnen bij 46.475 euro (exclusief btw) voor de L1-variant met korte wielbasis (3100 mm) in de instapversie Trend. De L2-versie met lange wielbasis (3500 mm) kost 1.000 euro extra exclusief btw. De E-Transit Custom is ook verkrijgbaar in de versies Limited, Sport en de sportieve MS-RT, voor een prijs van 72.175 euro exclusief btw voor de L1-uitvoering en 73.175 euro exclusief btw voor de L2.

Met deze prijs is het zeker niet het meest betaalbare licht bedrijfsvoertuig in zijn categorie, maar het is nog steeds een van de meest efficiënte op de weg en een van de meest aangename om mee te rijden. Hij biedt ook een bereik van meer dan 300 km dat maar weinig van zijn rivalen kunnen waarmaken.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels