Gepubliceerd op 18 April 2021 om 12h46
Door Damien Malvetti

Bedrijfsvoertuigen: een elektrisch gamma aangepast aan alle noden

Ook constructeurs van bedrijfsvoertuigen nemen deel aan de elektrische race. Op een paar maand tijd is het aanbod gevoelig uitgebreid. Vandaag is in elk segment een elektrisch alternatief te vinden op maat van elke professional. We hebben een overzicht opgemaakt van de reeds beschikbare modellen en van wat we in de nabije toekomst nog mogen verwachten.

|||||||||||||
||||||||||||| © |||||||||||||

Addax

Een paar jaar geleden werd het volledig Belgische merk Addax opgericht, dat zich specialiseert in elektrische lichte bedrijfsvoertuigen bedoeld voor heel specifiek gebruik, voornamelijk in de stad. Het gamma telt namelijk maar één model, dat beschikbaar is in drie versies en diverse koetswerken, zoals een chassis-cabine, met een vaste laadbak, als bestelwagen, als koelwagen of met een hydraulische laadbak.

Model Vermogen Rijbereik WLTP
MT10 8 kW 80 km
MT15 9 kW 110 km
MT15n 12 kW 132 km

 

 

Citroën

Het Franse merk heeft van al zijn bedrijfsvoertuigen een elektrische variant ontwikkeld. De grote Jumper en middelgrote Jumpy hebben al een geëlektrificeerde versie met de naam ë-Jumper en ë-Jumpy. De Berlingo heeft dan weer net de tweede generatie van zijn elektrovariant aangekondigd. Die verdubbelt meteen zijn rijbereik. Alle modellen zijn verkrijgbaar in diverse koetswerkvarianten.

Model Vermogen Rijbereik WLTP
ë-Berlingo 100 kW 245 km
ë-Jumpy (50 kWh) 100 kW 230 km
ë-Jumpy (75 kWh) 100 kW 330 km
ë-Jumper (37 kWh) 96 kW 200 km
ë-Jumper (70 kWh) 96 kW 340 km

 

 

Fiat

Als tweelingbroer van de Citroën Jumper en Peugeot Boxer heeft ook de Fiat Ducato recht op een elektrische versie. Zijn twee batterijen zijn iets groter dan in de Franse versies, waardoor hij ook meer rijbereik heeft.

Wie niet goed weet welke versie kiezen, kan bij het online platform Pro Fit by E-Ducato terecht, ontwikkeld door Fiat Professional en Stellantis e-Mobility. Dit platform richt zich tot vlootbeheerders en zelfstandigen om hen op basis van een aantal specifieke gegevens te begeleiden naar de variant die het best aan hun noden is aangepast.

Model Vermogen Rijbereik WLTP
e-Ducato (47 kWh) 90 kW 220 km
e-Ducato (79 kWh) 90 kW 360 km

 

Ford

Ford en Volkswagen hebben een samenwerkingsakkoord getekend voor de ontwikkeling van bedrijfsvoertuigen en elektrische modellen, maar vandaag is het nog veel te vroeg om de resultaten van die alliantie in de showroom te zien. Toch heeft Ford al twee geëlektrificeerde modellen in zijn aanbod: de Transit Custom, die verkrijgbaar is als PHEV en als mildhybride, en de Transit 2T, die er enkel als mildhybride is. Voor 2022 staat echter een puur elektrische E-Transit op de planning. Die zal verkrijgbaar zijn in drie lengtes en twee dakhoogtes en zal tot 15,1 m3 laadruimte bieden.

Model Vermogen Rijbereik WLTP
E-Transit (67 kWh) – lancering 2022 115 kW 350 km

 

 

Man

De MAN TGE is de tweelingbroer van de Volkswagen Crafter en heeft ook een elektrische versie gekregen met de naam eTGE. Toch is zijn technologie niet identiek aan die van de VW. Onderhuids schuilt een motor van 100 kW die een topsnelheid van 90 km/u haalt. Hij geraakt maximum 140 kilometer ver en heeft een laadruimte van 10,7 m3.

Model Vermogen Rijbereik WLTP
eTGE (36 kWh) 100 kW 140 km

 

 

Maxus

Dit nieuwe Chinese merk wordt bij ons verdeeld door Alcomotive en specialiseert zich in elektrische bestelwagens. Van de kleine eDeliver3 tot de grote eDeliver9 met daartussen de EV80 als chassis-cabine of minibus, Maxus heeft een aanbod dat aan de wensen van best wat professionals tegemoet komt.

Model Vermogen Rijbereik WLTP
eDeliver3 (35 kWh) 90 kW 226 km
eDeliver3 (53 kWh) 90 kW 342 km
eDeliver9 (52 kWh) 150 kW 236 km
eDeliver9 (72 kWh) 150 kW 296 km
eDeliver9 (89 kWh) 150 kW 275 km
EV80 (56 kWh) 92 kW 154 km

 

 

Mercedes

Bij Mercedes hebben zowel de Vito als de Sprinter een elektrische variant. De eVito, die verkrijgbaar is in twee lengtes, kan zijn batterij volledig opladen in slechts 6 uur en heeft een laadruimte van tot 6,6 m3. De grote eSprinter van zijn kant verstouwt tot 11 m3 en biedt de keuze tussen twee batterijen.

De eVito is ook verkrijgbaar als Tourer (personenvervoer) en in de catalogus staat verder nog de EQV, een elektrisch model dat puur voor personenvervoer bedoeld is. Er zijn twee koetswerklengtes en de batterij van 100 kWh laat je met de motor van 150 kW tot 356 kilometer ver rijden.

Model Vermogen Rijbereik WLTP
eVito (41 kWh) 85 kW 137 km
eSprinter (35 kWh) 85 kW 119 km
eSprinter (47 kWh) 85 kW 143 km

 

 

Nissan

Het Japanse merk biedt zijn kleine e-NV200 enkel met een elektrische aandrijving aan. Op het programma staat 4,2 m3 laadruimte en een snellaadfunctie waarbij 40 minuten volstaan voor een rijbereik van 200 kilometer. Voor personenvervoer is er de e-NV200 Evalia, die plaats biedt aan maximaal 7 passagiers.

Model Vermogen Rijbereik WLTP
e-NV200 (40 kWh) 80 kW 200 km

 

 

Opel

Als tweelingbroer van de Citroën Jumpy en Peugeot Expert heeft ook de Opel Vivaro zijn gamma aangevuld met een Vivaro-e (Zafira-e is de naam van de versie voor personenvervoer). De technologie is dezelfde als in de Corsa-e. De Vivaro-e is er met twee batterijformaten, goed voor tot 330 kilometer rijbereik, en hij is beschikbaar met drie koetswerklengtes.

Verder heeft Opel dit jaar ook de stekkerversie voorgesteld van de Combo, die er in twee lengtes is (3,8 en 4,4 m3 laadruimte).

Model Vermogen Rijbereik WLTP
Combo-e (50 kWh) 100 kW 275 km
Vivaro-e (50 kWh) 100 kW 230 km
Vivaro-e (75 kWh) 100 kW 330 km

 

 

Peugeot

Het merk met het leeuwtje biedt reeds de e-Expert aan en binnenkort volgt zijn grote broer Boxer eveneens de elektrische weg. In afwachting daarvan is de e-Expert er met twee batterijversies. Volledig opladen aan een eenfasige wallbox van 7,4 kW neemt 7,5 uur in beslag en aan een snellaadpunt kan hij op 30 minuten al 80 procent van zijn capaciteit recupereren. Praktisch gezien staan er drie koetswerklengtes op het programma.

De instapper van het gamma is de Partner, die binnenkort zijn aanbod uitbreidt met de e-Partner. Zoals u wel kan raden is die technisch identiek aan zijn neef Opel Combo-e.

Model Vermogen Rijbereik WLTP
e-Partner (50 kWh) 100 kw 275 km
e-Expert (50 kWh) 100 kW 230 km
e-Expert (75 kWh) 100 kW 330 km

 

 

Renault

Bijna 10 jaar geleden was de kleine Kangoo van Renault de eerste elektrische bestelwagen op de markt. De nieuwe versie is zopas voorgesteld en heeft een rijbereik dat tot 265 kilometer vergroot is dankzij een nieuwe batterij van 44 kWh – tegenover 33 kWh in de vorige generatie. Hij wordt eind dit jaar verwacht.

De grote Master ELECTRIC heeft al een mooie carrière achter de rug, misschien wel omdat hij het grootste pakket aan mogelijke koetswerkversies biedt: 6 varianten, met een laadvolume dat kan oplopen tot 22 m3. Het rijbereik blijft daarentegen vrij beperkt.

Model Vermogen Rijbereik WLTP
Kangoo VAN ZE (44 kWh) 75 kW 265 km
Master ELECTRIC (33 kWh) 57 kW 120 km

 

 

Toyota

Aangezien Toyota voor zijn bedrijfsvoertuigen met PSA samenwerkt, is het geen verrassing dat zijn ProAce City en ProAce – samen met hun Verso-afgeleiden voor passagiersvervoer – eveneens een uitstootloze versie krijgen. Die zijn nog niet op de markt, maar zouden logischerwijze de technische kenmerken moeten overnemen van hun respectieve neven Citroën e-Berlingo/Peugeot e-Partner voor de ProAce City en Citroën e-Jumpy/Peugeot e-Expert voor de ProAce.

Model Vermogen Rijbereik WLTP
ProAce City Electric (50 kWh) 100 kw 275 km
ProAce Electric (50 kWh) 100 kW 230 km
ProAce Electric (75 kWh) 100 kW 330 km

 

 

Volkswagen

Een paar jaar geleden was de Duitse autobouwer met zijn e-Crafter een van de voortrekkers van de elektrische bedrijfsvoertuigen. Onder zijn koetswerk schuilt concreet de technologie uit de vorige generatie van de elektrische VW Golf. Hij heeft een laadruimte van 10,7 m3 en een maximaal rijbereik van 173 kilometer (NEDC). Opladen duurt 30 minuten tot 80 procent aan een CCS-snellader.

Model Vermogen Rijbereik NEDC
e-Crafter (35,8 kWh) 100 kW 173 km

 

 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels