Gepubliceerd op 15 May 2022 om 14h00
Door Damien Malvetti

Fleet test Lynk & Co 01: Hoe is de huurauto van € 500/maand

De 01, momenteel het enige model dat door Lynk & Co wordt aangeboden, is een grote hybride SUV met eerder moderne koetswerklijnen. Maar hoe doet hij het echt tijdens een test? Link2fleet nam plaats achter het stuur!

||||||||||
|||||||||| © ||||||||||

Lynk & Co is het nieuwe merk gebaseerd op een verhuurconcept. Momenteel beschikt de constructeur over slechts één plug-in hybride model, maar het merk wil binnen enkele jaren overstappen op een volledig elektrische uitvoering. “Wanneer er voldoende infrastructuur zal zijn”, klinkt het bij Lynk & Co.

De Lynk & Co 01 heeft, ondanks zijn verwantschap met Volvo, dat net als het nieuwe merk zelf tot de Geely groep behoort, en ondanks het feit dat hij in de fabriek van het Chinese Lugiao, waar ook bepaalde modellen van Volvo en Polestar worden geassembleerd, van de band loopt, toch een volledig eigen look. Men zou hem zelfs bepaalde trekjes van de Porsche Macan kunnen toedichten en achteraan heeft hij dan weer wat van een Land Rover. Eén zaak is echter zeker, hij oogt krachtig en robuust.

In het interieur valt een Volvo-toets niet te ontkennen wanneer het gaat over de keuze en de kwaliteit van de gebruikte materialen. De afwerking is zeker op niveau en geeft het gevoel dat je aan boord van een premiumauto zit. Iets wat trouwens ook geldt voor het comfortniveau.

 

Hypertechnologisch

De optielijst is zo goed als onbestaande omdat alles standaard is, maar dat neemt niet weg dat de Lynk & Co uitgerust is met een rist rijhulpsystemen. Alles is aanwezig. Ook als het op de uitrusting aankomt, aangezien de wagen voorzien is van sportzetels, een panoramisch dak, een automatische kofferklep en een enorm centraal 12,7-duims aanraakscherm, waarop alle bedieningselementen verzameld zijn. De bestuurder vindt ook achter het stuur trouwens nog een knap scherm, zodat hij voortdurend alle essentiële rij-informatie in het oog kan houden.

Eveneens vermeldenswaard is dat het voertuig voorzien is van een spraakfunctie, waarmee men boodschappen kan opnemen, die daarna naar het merk gestuurd worden om de gebruikerservaring nog verder te verbeteren.

Achteraan is er eveneens voldoende passagiersruimte, terwijl de koffer een volume van 466 liter heeft. Enig minpuntje is dat zijn laaddrempel wat aan de hoge kant is.

 

Tot 70 km

Op dit moment is enkel een PHEV-versie beschikbaar. Die kan tot 70 km per dag in volledig elektrische modus afleggen. Voldoende voor de dagelijkse trajecten van de Lynk & Co gebruikers. De 01 heeft 261 pk gecumuleerd vermogen. Dat is net voldoende om het gewicht van deze grote SUV, die meer inzet op comfort dan op dynamische kwaliteiten, voort te bewegen. Ook hier proeven we duidelijk het Volvo-recept.

Bij de positieve punten noteren we ook nog dat de geluidsisolatie van een erg hoog niveau is.

 

 

Fleetrapport

In de huidige context waarin mobiliteit de overhand neemt op het bezit van een persoonlijke auto, heeft het Lynk & Co concept heel veel te bieden om bedrijven te plezieren. Voor een vast bedrag van 500 euro/maand genieten uw werknemers van een voertuig, dat ze bovendien onder elkaar kunnen uitwisselen of dat u kunt doorverhuren wanneer het ongebruikt is. Meteen een ideale manier voor een onderneming om een investering ten dele te rentabiliseren. Het leidt geen twijfel dat het concept bij ons meer en meer aanhangers zal krijgen, net zoals dat al het geval is in Nederland, waar de Lynk & Co 01 al in overvloed op de wegen aanwezig zijn.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels