Gepubliceerd op 7 January 2025 om 07h20
Door Kevin Kersemans

Fleet test Maxus eUniq6: eenvoud siert

Met de eUniq6 biedt Maxus een ruime volledig elektrische SUV voor een scherpe prijs. Maar welke compromissen moet je daarvoor sluiten? Om dat te weten te komen ging link2fleet een weekje op pad met deze Chinese EV.

Astara, dat al elektrische bestelwagens en pick-ups van Maxus in ons land importeerde, biedt sinds enige tijd ook personenwagens van de Chinese constructeur aan. Na de Mifa9, een luxueuze eenvolumer, haalde de groep ook de eUniq6 naar onze contreien.

Die laatste is een SUV, een koetswerkvariant die de verkoopkansen van het merk in onze contreien wat zou moeten vergroten. Zijn grootste troef is daarbij zijn prijskaartje: kortingen buiten beschouwing gelaten krijg je voor de prijs van pakweg een Opel Astra Electric bij Maxus een SUV van 4,74 meter met een riante binnenruimte, een koffer van 754 liter en een batterij van 70 kWh.

Compromissen

Natuurlijk moet je dan wel wat toegevingen doen. Zo heeft de eUniq6 wel recht op een infotainmentsysteem met een aanraakscherm van 10,4 duim, maar de reactiviteit kan beter en de mogelijkheden zijn beperkt. Apple CarPlay is bijvoorbeeld wel van de partij, maar Android-gebruikers moeten een omweggetje gebruiken door een specifieke app op hun smartphone te installeren om die te kunnen koppelen. Nog een minpuntje, en typisch voor budgetmodellen, is dat de stuurkolom enkel in de hoogte kan worden versteld en niet in de diepte.

Anderzijds is de afwerking van het interieur best aanvaardbaar gezien het prijsniveau. Om dan nog maar te zwijgen over de standaarduitrusting, die behoorlijk uitgebreid: een schuifdak, een lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, een automatische airco, een inductielader, keyless entry, een 360°-camera, een adaptieve snelheidsregelaar: de eUniq6 heeft er sowieso recht op.

Hij wordt immers slechts in één enkele versie aangeboden en de enige optie is een van de drie metaalkleuren (zilvergrijs, koraalrood of zwart, voor 661,16 euro excl. btw – de standaardkleur is wit). Ook de gemotoriseerde achterklep is dus altijd van de partij, al moeten we daar eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat die van ons testexemplaar bij het sluiten niet altijd terug in het slot viel.

No-nonsense

De Maxus eUniq6 is een echte no-nonsense auto en dat uit zich ook in hoe hij rijdt: complexloos en voorspelbaar, maar niet meeslepend. Hoewel zijn achteras van het meerarmige type is, geeft die onderweg een beetje het gevoel alsof je met een pick-up onderweg bent – zij het dan wel eentje met voorwielaandrijving en een stille elektrische aandrijving. Desondanks, en ondanks de wielen van 18 duim, is het rijcomfort goed.

Het vermogen van 177 pk volstaat voor normale dagelijkse verplaatsingen en stelt de eUniq6 in staat om in een aanvaardbare 10,5 seconden op te trekken van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid te halen van 160 km/u. Overigens is meer vermogen in dit geval niet echt wenselijk, want hoewel het koppel bij het vertrekken vanuit stilstand wat lijkt te worden toegeknepen om te voorkomen dat de voorwielen gaan doorslippen, moet je ondanks de banden van een respectabel merk (Dunlop in het geval van onze testauto) niet al te veel moeite doen om dat toch te laten gebeuren, zelfs op droog wegdek.

Los daarvan rijdt de eUniq6 niet onaangenaam, maar hij prefereert dus een rustige rijstijl boven een dynamische. De Sport-modus is met andere woorden een beetje overbodig; je houdt het beter bij de modi Eco of Normal. Overigens kun je de recuperatie van remenergie tijdens het rijden in drie standen regelen via de ‘versnellingspook’, die terloops gezegd erg degelijk aanvoelt.

Bijzonder zuinig is deze Maxus echter niet: de constructeur geeft een WLTP-verbruik van 21,5 kWh/100 km op, en een actieradius van 354 km, wat gezien de batterijcapaciteit niet indrukwekkend is. Zelf noteerden we na onze testweek een gemiddelde van iets meer dan 22 kWh/100 km, met een uitschieter tot 23,2 kWh/100 km.

Reken dus in de praktijk eerder op een rijbereik van iets meer dan 300 km, wat heden ten dagen in dit segment niet bepaald uitzonderlijk meer te noemen is. Het snellaadvermogen is overigens beperkt tot 70 kW, wat Maxus ertoe aanzet een laadtijd tot 80% op te geven van 35 minuten… weliswaar vanaf 30%. En ook het maximale laadvermogen op wisselstroom is met 6,6 kW niet om over naar huis te schrijven.

Fleetbalans

In tegenstelling tot zijn prijskaartje is zijn verbruik dus niet zo gunstig in het kader van de total cost of ownership. De algemene garantie van vijf jaar (weliswaar beperkt tot 100.000 km) en die van 8 jaar (of 200.000 km) op de batterij zijn dan weer wel interessant voor de TCO. In ieder geval kunnen we besluiten dat de Maxus eUniq6 dus niet bijzonder interessant is voor veelrijders, ook al niet omwille van zijn bescheiden laadcapaciteiten. Wie echter niet al te veel kilometers afmaalt, niet per se het neusje van de zalm wil op het vlak van technologie en er bij voorkeur een rustige rijstijl op nahoudt, vindt een best aangename en vooral ruime metgezel in deze betaalbare volledig elektrische SUV.

Technische fiche

Maxus eUniq6

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Motor elektrisch
Vermogen 130 kW/177 pk
Koppel 310 Nm
Leeggewicht 1960 kg
Koffervolume 754 l
Autonomie 354 km
Gemiddeld verbruik
21,5 kWh/100 km
Uitstoot van CO2 0 g/km
Topsnelheid 160 km/u
Batterijcapaciteit 70 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw
€ 33.050
Basisprijs incl. btw € 39.990
Fiscaal vermogen
4 PK
BIV (Brussel/Wallonië, Leasing) € 74,29/61,50
BIV (Vlaanderen)  € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 100,98
Rijtaks (Vlaanderen)  € 0
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 96,25 %
Bruto VAA gebruiker
€ 137,50/maand
Verworpen uitgaven
€ 13,75
Taks uitstoot CO2  € 46,76
Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels