Gepubliceerd op 18 November 2024 om 10h29
Door Maxime Pasture

Fleet test Mobilize Duo/Bento: de uitrusting die het verschil maakt

Maak kennis met de Mobilize Duo, de veelzijdigere afstammeling van de Renault Twizy. We probeerden hem uit in de – erg drukke – straten van Rome en maakten ook kennis met de ‘cargo’-versie, Bento genaamd.

Herinner je je de Renault Twizy, die werd onthuld in 2011? Vast wel! Dit elektrische voertuig met twee zitplaatsen was de voorhoede van de microcars. Vandaag de dag zijn er steeds meer microcars op de markt, zoals de Microlino, de Citroën Ami en zijn neefjes van de Stellantis-groep. En volgens Mobilize, een van de nieuwe spelers op de markt, stijgt het aantal inschrijvingen.

Maar wat is Mobilize? Het is het merk van de Renault Groep dat mobiliteit en de overstap naar elektrische voertuigen vergemakkelijkt, zoals de CEO, Gianluca De Ficchy, uitlegt: “Bij Mobilize is het onze visie om particulieren en professionals dagelijks eenvoudigere, veiligere en meer verantwoorde mobiliteit te bieden, in lijn met de hedendaagse stedelijke uitdagingen”. De afstammeling van de Renault Twizy wordt op de markt gebracht onder de merknaam Mobilize en heeft een andere naam gekregen omdat de ingenieurs bij de ontwikkeling van dit voertuig vanaf nul zijn begonnen. De tweezitsversie heet simpelweg de Duo.

Mobilize Bento: voor wie?

Een eenpersoonsversie met een bak van 60 liter staat ook in de catalogus onder de naam Bento. In deze versie kun je ook wat goederen (20 liter) achter de bestuurder kwijt. Maar voor wie is deze versie bedoeld? Gebruikers van bakfietsen die op zoek zijn naar een alternatieve manier om regen en kou buiten te houden, bijvoorbeeld. Of professionals die minder dan 150 km per dag afleggen. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers van lokale overheden die tuin- of wegenonderhoud uitvoeren.
Maar hij zoui ook gebruikt kunnen worden door sociale diensten, of voor het thuisbezorgen van maaltijden, of -eenvoudiger- door bezorgers. Bij Mobilize hebben we het over gebruikers die belast zijn met “levering op aanvraag”. Kortom, de profielen zijn gevarieerd, zolang de maximale reisafstand per lading niet meer dan 149 km bedraagt. De Duo kan een afstand van 161 km afleggen volgens de certificeringscyclus voor vierwielers (WMTC).

Om op te laden hebben de Duo en Bento een standaard stopcontact onder de motorkap voor huishoudelijke aansluitingen of, als optie, een type 2 stopcontact dat geschikt is voor de meeste oplaadpunten thuis, langs de weg of bij bedrijven. In een uur tijd kunnen ze 25 km bereik terugwinnen via een eenvoudig huishoudelijk stopcontact. Voor een lading van 20% tot 80%, oftewel ongeveer 120 km, duurt het 3 uur 50 minuten met een stopcontact voor thuisgebruik en 3 uur 25 minuten met een stopcontact van type 2.

Diensten voor professionals

Tijdens de presentatie konden we alleen achter het stuur van de Mobilize Duo kruipen. De Mobilize Duo is verkrijgbaar met een snelheidsbeperking van maximaal 45 km/u en is toegankelijk met een AM-rijbewijs (bromfiets) vanaf 16 jaar. De versie met een topsnelheid van 80 km/u en een motor van 16 pk is verkrijgbaar in twee versies: Evo, vrijwel volledig uitgerust, of Pro. Het voordeel van dit voertuig voor professionals, of het nu gaat om mobiliteitsmanagers, wagenparkbeheerders of vakmensen, is de ingebouwde connectiviteit, waardoor het gemakkelijk kan worden geïntegreerd in alle tools voor wagenparkbeheer of kan profiteren van de tools voor wagenparkbeheer die worden aangeboden door Mobilize. Dit zijn onder andere “smart sharing”, “geofencing” en “battery charge inhibition”.

“Smart sharing” is een dienst die is ontworpen voor beheerders van autodelen en wagenparkbeheerders. Het bestaat uit een applicatie waarmee gebruikers een voertuig kunnen reserveren, lokaliseren en de digitale sleutel ervan ontvangen.

“Geofencing” is een dienst die het geografisch gebied afbakent waarbinnen een voertuig mag rijden. Als het gebied wordt overschreden, ontvangt de voertuigbeheerder een waarschuwing.

De dienst “Battery charge inhibition” is een hulpmiddel waarmee de voertuigbeheerder op afstand kan voorkomen dat het voertuig wordt opgeladen, zodat het in geval van verkeerd gebruik in alle veiligheid kan worden geïmmobiliseerd.

Zoals u kunt zien, zijn de Duo en Bento ook ontworpen met het oog op autodelen.

Nog even over de uitrusting: de Duo en Bento zijn de enige vierwielers op de markt die standaard een bestuurdersairbag bieden. Naast de ingebouwde connectiviteit is dit een van de belangrijkste verkoopargumenten van deze nieuwe speler. Op de optielijst staan ook airconditioning en verwarmde stoelen. Niet slecht voor zo’n kleine auto. We raden in ieder geval het ‘comfortpakket’ met schuimrubberen stoelen aan.

Heel smal

Wat kun je verwachten als je ermee rijdt? Een voertuig dat heel gemakkelijk te besturen is en dat, ondanks zijn uiterlijk en enkele zeer ‘rustieke’ afwerkingen, verrassend comfortabel is. Natuurlijk kun je niet het comfort van een ‘echte’ auto verwachten. Maar de Mobilize Duo is erg wendbaar en zijn schijfremmen zijn behoorlijk effectief bij het remmen (op droog wegdek, maar niet op nat wegdek), ondanks de afwezigheid van ABS. Met zijn zeer compacte afmetingen (L/W/H: 2.434/1.298/1.456 mm) glijdt hij in de stad bijna als een motorfiets voorbij, waardoor hij gemakkelijk een plaatsje vindt in het nachtmerrieachtige verkeer van bijvoorbeeld Rome. Bovendien doen de centrale bestuurderspositie en die van de passagier vlak daarachter, in tandem, denken aan de wereld van de motorfietsen. Bovendien kunnen er 3 Duo’s naast elkaar geparkeerd worden op één parkeerplaats langs de weg, in steden waar dat is toegestaan. De mogelijkheid om links of rechts uit te stappen (in dat geval moet je over de handrem stappen) en deuren die in een elytravorm opengaan, blijken erg praktisch te zijn. Het zicht naar achteren is niet optimaal als de auto in de achteruitversnelling staat, maar je kunt kiezen voor optionele parkeersensoren achteraan (€248 exclusief btw).

Fleetrapport

De prijzen beginnen bij € 8.256 exclusief btw voor de versie met een begrenzing tot 45 km/u. De Pro- en Evo-versies kosten respectievelijk € 9.587 en € 10.331 exclusief btw. Voor de Bento, alleen verkrijgbaar met rijbewijs B (maximumsnelheid 80 km/u), betaal je € 11.157,02 exclusief btw.

Met minimale belastingen in Wallonië en Brussel, en helemaal geen in Vlaanderen, en de mogelijkheid om dit type voertuig toe te voegen aan een mobiliteitsbudget of, eenvoudiger, als deeltransport, zijn de Duo en Bento natuurlijk fiscaal aantrekkelijk. Maar om zich echt te onderscheiden van hun concurrenten bieden ze standaard airbags, native connectiviteit en een zeer smalle breedte van 1.298 mm. Bovendien kan de Bento met zijn buitenkant worden gebruikt als een echt reclamemiddel.

Technische fiche Mobilize Duo 80 PRO (12 kW/16pk)

 

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Electriciteit
Vermogen 12 kW/16 pk
Maximale koppel niet gekend
Leeggewicht 506 kg
Koffervolume 0 l
Autonomie 161 km
Gemiddeld verbruik niet gekend
Emissie van CO2 0 g/km
Maximale snelheid 80 km/u
Batterijcapaciteit 10,3 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 9.586,78 €
Basisprijs incl. BTW 11.600 €
Fiscaal vermogen /
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 74,29 €, 61,50 €
BIV (Vlaanderen)   0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, leasing) 100,98 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen)   0 €
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (op 4 jaar) 96,25 %
Gemiddelde bruto VAA gebruiker  133,33 €/maand
Verworpen uitgaven 13,33 €
Taks op uitstoot CO2  43,14 €

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels