Gepubliceerd op 27 September 2022 om 05h32
Door Jeroen Evens

Fleet test Range Rover Sport PHEV: De koning van de stilte

De nieuwe generatie van de legendarische Range Rover wordt geleverd in een Sport-versie en beschikt over een nieuwe plug-in hybride motor. Daarnaast heeft hij ook een geheim wapen waarmee hij een recordbereik van 113 km kan claimen, zonder de minste CO2-uitstoot.

|||||||||||||
||||||||||||| © |||||||||||||

In een voortdurend streven naar verbetering werd de Range Rover vorig jaar vernieuwd. Deze Sport-versie is iets korter en heeft meer dynamische lijnen. In vergelijking met de vorige Range Rover Sport is de styling soepel geëvolueerd en meer gestroomlijnd, met strakke oppervlakken, terwijl hij toch gespierd blijft.

440 of 510 paarden

Vooruitlopend op een toekomstige volledig elektrische versie in 2024, kunnen zowel de Range Rover als de Range Rover Sport nu rekenen op een geavanceerde plug-in hybride variant. Deze versies, gebouwd rond een 3,0-liter zescilinder benzinemotor en een 140 pk sterke elektromotor, ontwikkelen 440 of 510 pk.

Deze PHEV-versie heeft een indrukwekkende autonomie van 113 km in elektrische modus. In vergelijking met de vorige generatie is dit een echte sprong voorwaarts en steekt de Range Rover nu zelfs boven de concurrentie uit. Het geheim van zo’n groot bereik? Niets minder dan een batterij met een capaciteit van 38,2 kWh, evenveel als een elektrische stadsauto. Hierdoor daalt de CO2-uitstoot tot 18 g/km.

Verbluffende autonomie

Volgens Land Rover zou het aangeboden bereik het mogelijk maken om 75% van de dagelijkse ritten van zijn klanten in elektrische modus af te leggen door alleen thuis op te laden. Dit kan in 5 uur op een Wallbox en in slechts 1 uur op een CCS-snellaadstation, dankzij een laadvermogen tot 50 kW.

In de praktijk, tijdens onze korte test, vonden we een opmerkelijke reële actieradius van ongeveer 80/90 km. Dit is logischerwijs minder dan geadverteerd, maar het plaatst deze nieuwe Range Hybrid nog steeds aan de top van de markt. Na deze kleine honderd kilometer in stilte afgelegd te hebben, is het ook leuk om het geluid van de zescilinder benzinemotor te ontdekken als hij ronkt. Dit geldt vooral omdat de prestaties in verhouding staan tot het geleverde vermogen: de tijd van 0 tot 100 km/u bedraagt voor deze kolos slechts 5,4 seconden.

Geavanceerde techniek

De geavanceerde techniek van de nieuwe Range Rover Sport Plug-in Hybrid zorgt voor een hoog niveau van dynamisch rijgedrag, inclusief actieve elektronische rolcontrole en vierwielbesturing. Buiten de gebaande paden maakt de Range Rover nog meer indruk door te laten zien dat hij zelfs met zijn grote wielen over enorm veel power beschikt.

Aan boord heerst nog steeds een gevoel van luxe en moderniteit, zoals blijkt uit het prachtige 13,1-inch gebogen middenscherm, het 13,7-inch instrumentenpaneel en de head-up display. Zelfs de centrale spiegel kan op verzoek worden vervangen door een scherm.

Vlootrapport

De nieuwe Range Rover Sport Plug-in Hybrid staat aan de top als het gaat om elektrisch bereik. Zijn vele andere kwaliteiten maken het een zeer aantrekkelijke keuze, en uiteindelijk is het alleen de prijs die je enthousiasme zou kunnen temperen.

Prijs Range Rover Sport S P440e : 102.400 €

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels