De Rafale is sinds deze zomer het nieuwe topmodel van Renault. De coupé-SUV werd gelanceerd als full hybrid met voorwielaandrijving en een gecumuleerd vermogen van 200 pk, maar is voortaan ook verkrijgbaar als vierwielaangedreven PHEV. En die past met zijn totaal vermogen van 300 pk wellicht beter bij de hogere positionering die het Franse merk voor ogen had voor de Rafale.
Fleet test Renault Rafale E-Tech 4×4 Plug-In Hybrid: waardige topversie
De Renault Rafale is voortaan ook te krijgen als plug-inhybride, desgewenst in een versie die werd klaargestoomd door de ingenieurs van Alpine. link2fleet mocht al eens op verkenning met die 300 pk sterke Rafale E-Tech 4×4 Plug-in Hybrid in de nieuwe uitvoering atelier Alpine.
De E-Tech 4×4 Plug-in Hybrid stond uiteraard van bij het begin op het programma, maar nieuw is de atelier Alpine-uitboering, die kan rekenen op een meer dynamisch onderstel dat werd afgesteld door de ingenieurs van Renaults sportieve dochtermerk Alpine.
100 elektrische kilometers
Het nieuwe aandrijfgeheel van de Rafale E-Tech 4×4 Plug-in Hybrid is gebaseerd op dat van de E-Tech Full Hybrid. Aan de twee elektromotoren van die laatste (eentje op de vooras en een starter-generator) werd echter nog een derde exemplaar toegevoegd op de achteras. Hierdoor kan deze Rafale afhankelijk van de omstandigheden enkel op de voorwielen, enkel op de achterwielen of op alle vier de wielen worden aangedreven.
Daarnaast werd uiteraard een veel grotere batterij voorzien. Die heeft een capaciteit van 22 kWh en zorgt volgens de WLTP-cyclus voor een volledig elektrisch rijbereik van 100 km. Het oplaadvermogen is wel beperkt tot 7,4 kWh op wisselstroom, en snelladen is niet voorzien. Een volledig lege batterij helemaal opladen aan een wallbox neemt iets minder dan 3 uur in beslag, maar Renault geeft aan dat iets meer dan 2 uur volstaat om ze tot 80% te vullen.
Ook aan de benzinemotor, een drukgevoede 1.2-driecilinder, werd gesleuteld. In deze E-Tech 4×4 Plug-In Hybrid is die dankzij een andere turbo op zijn eentje al goed voor 150 pk. Samen met de drie elektromotoren levert dat zoals gezegd een gecumuleerd vermogen van 300 pk op, waarmee optrekken van 0 tot 100 km/u slechts 6,4 seconden in beslag neemt.
Maar interessanter vanuit fleetoogpunt is natuurlijk het WLTP-normverbruik van 0,5 l/100 km. Een heikel punt van plug-inhybrides is echter het verbruik wanneer de batterij leeg is, maar in die omstandigheden komt deze coupé-SUV op papier toe met een mooie 5,8 l/100 km. Renault dicht de Rafale E-Tech 4×4 Plug-In Hybrid trouwens een totaal rijbereik toe van “meer dan 1.000 km”… eveneens op papier weliswaar.
Atelier Alpine
De Rafale E-Tech 4×4 is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: esprit Alpine (de topversie van de E-Tech Full Hybrid) of het nieuwe atelier Alpine. Renaults uitstekende vierwielsturing 4Control is sowieso van de partij, maar als atelier Alpine heeft de Rafale recht op specifieke onderstelafstellingen, evenals op een gestuurde schokdemping die zich aanpast op basis van informatie afkomstig van een camera in de voorruit, om te kunnen anticiperen op oneffenheden. De atelier Alpine onderscheidt zich ook met specifieke wielen van 21 in plaats van 20 duim.
Door de bijkomende elektromotor op de achteras verliest de E-Tech 4×4 wel een groot deel van het compartiment onder de dubbele vloer in de koffer, waardoor het koffervolume hier 539 tot 1.826 liter bedraagt (tegenover 627 tot 1.900 liter in de E-Tech Full Hybrid). Ook de benzinetank moet trouwens 3 litertjes toegeven (55 in plaats van 58 liter).
Dynamische SUV
Het gecumuleerde vermogen van 300 pk maakt van de Rafale natuurlijk geen sportwagen – in de uitvoering atelier Alpine zet hij rijklaar toch al 1.950 kg op de weegschaal. Maar het moet gezegd dat de 4Control Advanced-vierwielsturing een wezenlijke bijdrage biedt aan het rijplezier, zoals we zelf konden ervaren op de wegen in de buurt van Nice. Ook op de trekkracht is weinig aan te merken. Bovendien kort de vierwielsturing de draaicirkel in tot 10,4 meter (tegenover 11,6 voor de E-Tech Full Hybrid zonder 4Control).
Merk op dat de reactietijd wanneer je het gaspedaal helemaal intrapt, nog niet helemaal weg is, maar wel merkbaar korter is dan in de E-Tech Full Hybrid. En ook de door het Alpine-team aangebrachte wijzigingen werpen hun vruchten af. Alleen vonden we het wegcontact met de wielen van 21 duim en de stijve Continental Sport-banden ondanks de voorspellende camera niet bepaald zijdezacht – waar is het Franse comfort van weleer toch gebleven…? Al moeten we daaraan toevoegen dat veel rivalen niet veel beter doen.
Van rivalen gesproken: terwijl de verantwoordelijken van Renault voor de Rafale E-Tech Full Hybrid vooral de Peugeot 3008, de Volkswagen Tiguan of de Alfa Romeo Tonale als concurrentie zien, noemen ze voor deze PHEV-versie met 300 pk eerder de DS 7, de Volvo XC60 en de Mazda CX-60 als rivalen.
Fleetbalans
Als E-Tech 4×4 Plug-In Hybrid in de uitvoering atelier Alpine is de Rafale immers logischerwijs wel wat duurder, met een prijskaartje vanaf 47.024,79 euro excl. btw. In de versie esprit Alpine is de PHEV er echter al vanaf 43.305,79 euro excl. btw, wat hem gezien de geboden uitrusting erg interessant maakt voor fleetrijders die nog zweren bij een oplaadbare hybride. Wat het verbruik betreft: toen we onze testrit aanvatten met een volle tank en een volle batterij, gaf de boordcomputer een rijbereik aan van net geen 400 km op benzine en 98 km op stroom. Heel wat minder dus dan de 1.000 km waar Renault prat op ging tijdens de presentatie, maar goed… Dat volledig elektrische rijbereik leek in de praktijk wel te kloppen. Onze test over een gevarieerd parcours van ongeveer 135 km sloten we af met een gemiddeld benzineverbruik van 5,6 l/100 km, aangevuld met een stroomverbruik van 21,7 kWh/100 km.
Technische fiche
Renault Rafale E-Tech 4×4 Plug-In Hybrid (160 kW/300 pk)
TECHNISCHE INFORMATIE |
|
Motor | PHEV |
Vermogen | 221 kW/300 pk |
Maximumkoppel | niet bekend |
Leeggewicht | 1950 kg |
Koffervolume |
539-1826 l |
Gemiddeld verbruik |
0,7-0,9 l/100 km |
Uitstoot van CO2 | 15-17 g/km |
Topsnelheid | 180 km/u |
Batterijcapaciteit | 22 kWh |
BEHEERSINFORMATIE |
|
Basisprijs excl. btw | € 43.305,79 |
Basisprijs incl. btw | € 52.400 |
Fiscaal vermogen | 7 PK |
BIV (Brussel / Wallonië, Leasing) | € 1.047,25 / 867 |
BIV (Vlaanderen) | € 54,78 |
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) | € 238,52 |
Rijtaks (Vlaanderen) | € 113,29 |
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) | niet bekend |
Bruto VAA gebruiker | niet bekend |
Verworpen uitgaven | niet bekend |
Taks uitstoot CO2 | € 31,99 |
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.