In een tijd waarin 100% elektrische voertuigen om voor de hand liggende fiscale redenen in België de aandacht van wagenparkbeheerders opeisen, zijn autofabrikanten nog ver verwijderd van het opgeven van verbrandingsmotoren. Natuurlijk is BMW’s 5-serie nu verkrijgbaar in 100% elektrische vorm, met de i5 al getest. Maar dat heeft het merk uit Stuttgart er niet van weerhouden om trouw te blijven aan zijn lange lijn toerwagens, die begon in de jaren zeventig, en om benzine- en dieselmotoren te blijven aanbieden.
Klassiek maar toch modern
Qua esthetiek lijkt de BMW 520d sterk op de i5, maar in vergelijking met andere recente modellen van het Duitse merk heeft hij een zeer klassieke uitstraling. Hoewel hij ‘s nachts verlicht kan worden, heeft de grille een redelijk formaat en zijn het vooral de achterlichten die deze mini 7 Serie onderscheiden van zijn voorgangers.
Binnenin valt vooral het volledig digitale dubbele scherm op. Dankzij het bijna 15 inch grote centrale scherm is de navigatie kristalhelder en kun je in de auto zelfs videogames spelen en video’s streamen. De afwerking is behoorlijk goed. Door de grotere lengte van de nieuwe 5 (5,06 meter) biedt hij ook meer ruimte voor de achterpassagiers.
Diesel maakt het verschil
Als je de motor start, is er geen twijfel mogelijk. Ten eerste omdat het dieselblok luider is dan een elektromotor, maar vooral omdat het display een actieradius van meer dan 1.100 km laat zien! Verre van wat elektrische auto’s kunnen beloven. Eenmaal onderweg en met de motor op temperatuur, waarderen we ook de hoge mate van geluidsisolatie. De 520d is zeer comfortabel en filtert de onregelmatigheden van de weg, waardoor hij klaar is om de kilometers op te slokken. Met 197 pk onder de motorkap en een gewicht van meer dan 1,8 ton zijn de prestaties en het weggedrag behoorlijk, maar deze instapdieselversie zal niet de meest dynamische in het gamma zijn. Met zijn grote afmetingen zal hij zich meer op zijn gemak voelen op de hoofdwegen dan in de stad, en dat is ook waar het brandstofverbruik het beste onder controle kan worden gehouden. Het zal gemakkelijk zijn om hem onder de 6 liter te krijgen.
Fleetrapport
Met zijn comfort en voorbeeldige actieradius zal de BMW 5 Serie diesel in de smaak vallen bij mensen die geen tijd hebben om te stoppen om een accu op te laden. De 520d is echter niet volledig aftrekbaar van de belasting en zijn instapprijs begint bij € 50.330 exclusief btw, exclusief opties die de prijs nog verder opdrijven.