Gepubliceerd op 8 November 2024 om 14h11
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Fleettest BMW i5 M60 xDrive: superlatief

De BMW i5 Berline werd onlangs verkozen tot link2fleet Zero Emission Company Car of the Year 2024. Een goede gelegenheid om ook de topversie eens aan de tand te voelen, de 601 pk sterke M60 xDrive.

Tijdens het link2fleet ZE Experience Event in juni jongstleden konden deelnemers hun stem uitbrengen voor de Zero Emission Company Car of the Year. Een titel die dit jaar naar de BMW i5 ging, de volledig elektrische versie van de nieuwste 5 Reeks.

Die i5 hoeven we uiteraard niet meer voor te stellen: in tegenstelling tot Mercedes, dat van zijn EQE een volledig ander model maakte dan de E-Klasse, heeft BMW ervoor gekozen de i5 op enkele details na als twee druppels water te doen lijken op de 5 Reeksen met verbrandingsmotoren.

En nog in tegenstelling tot de Mercedes EQE, maar net zoals de recente Audi A6 e-tron, is de i5 ook verkrijgbaar als break. Het is echter als vierdeurs dat de volledig elektrische BMW tijdens de voorbije link2fleet Forum & Awards de felbegeerde trofee in de wacht wist te slepen.

Drie motorversies

De i5 waarmee de deelnemers op het ZE Experience Event konden testrijden, was een eDrive40, de achterwielaangedreven ‘basisversie’, al is dat woord in deze context misschien niet helemaal op zijn plaats: deze variant met één enkele elektromotor kan immers al uitpakken met een vermogen en koppel van 340 pk en 430 Nm, goed voor een tijd van 6,0 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/u.

Sinds de lancering van de i5 is een derde motorversie aan het gamma toegevoegd, de xDrive40, die zoals de naam al doet vermoeden, over vierwielaandrijving beschikt dankzij een bijkomende elektromotor op de vooras. Een combinatie die zorgt voor een gecumuleerd vermogen van 394 pk.

Bovenaan in het i5-gamma vinden we echter de M60 xDrive, waarover we konden beschikken voor de uitreiking van de link2fleet Zero Emission Company Car of the Year award. Een ware emissieloze krachtpatser, met een vermogen van zomaar eventjes 601 pk.

Comfort, ruimte en technologie

M60 of niet, binnenin toont de i5 zich bijzonder ruim, ook achterin, dankzij een wielbasis van net geen drie meter. En ook BMW’s OS 8.5 is sowieso van de partij, inclusief het BMW Curved Display bestaande uit een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim en daarnaast een centraal infotainmentscherm van 14,9 duim. De mogelijkheden van dit systeem zijn erg uitgebreid. Misschien zelfs iets té, want soms is het wel een beetje graven in de menu’s om terug te vinden wat je zoekt.

Als M-model heeft de M60 xDrive standaard recht op uitrusting die als optie beschikbaar is op de andere versies. Wat het interieur betreft, denken we dan aan een hifisysteem van Harman Kardon, een elektrische zetelverstelling met geheugenfunctie voor de bestuurder, een lederen M-sportstuur, een automatische airco met vier in plaats van twee temperatuurzones of sfeerverlichting. Aan de buitenkant gaat het om een specifiek koetswerkpakket en specifieke velgen, evenals het Iconic Glow exterieurpakket, inclusief contourverlichting van de BMW-nieren – die je gelukkig wel kunt uitschakelen voor de momenten waarop je je graag wat discreter op de openbare weg begeeft.

Verbluffend

De optielijst van de Beierse constructeur is echter uitgebreid genoeg om een eDrive40 er bijna helemaal te doen uitzien als een M60 xDrive. Het grote verschil zit hem natuurlijk in het prestatiepotentieel. En dat is werkelijk verbluffend. Met een tijd van 3,8 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/u kan deze EV van 601 pk (in de Sport-modus) menig sportwagen het nakijken geven, en hoeft hij bij die oefening slechts 0,3 seconden toe te geven aan de voortaan plug-inhybride M5, hoewel die laatste kan pratgaan op een gecumuleerd vermogen van… 727 pk.

Denk echter niet dat de M60 xDrive enkel goed is om in een rechte lijn als een raket uit de startblokken te schieten. In vergelijking met de ‘gewonere’ versies van de i5 ligt hij 8 mm dichter bij het asfalt en kan hij standaard rekenen op M-sportremmen en de Adaptieve ophanging Professional, met elektronisch geregelde schokdempers en Integral Active Steering. Om maar te zeggen dat hij ook op bochtige wegen meer dan zijn mannetje staat.

Natuurlijk tapt de M5 nog uit een ander vaatje, maar terwijl de i5 M60 xDrive in normale omstandigheden aan de weg kleeft, weet hij indien gewenst ook indrukwekkend speels uit de hoek te komen voor een berline met een lengte van net meer dan vijf meter en een rijklaar gewicht van bijna 2,4 ton – binnen de grenzen van de fysica uiteraard. Het directe stuur boezemt daarbij erg veel vertrouwen in, met een voor een volledig elektrisch model opmerkelijke feedback en een voorbeeldig afgestelde bekrachtiging. Bovendien biedt de elektrische 5 Reeks ondanks zijn dynamische capaciteiten ook een meer dan behoorlijk rijcomfort.

Fleetbalans

Met een prijskaartje van 90.330,58 euro excl. btw (of 92.479,34 euro voor de breakversie Touring) en een TCO2 van 1.637,75 euro per maand zal de BMW i5 niet in ieders (lease)budget passen. Zeker als je ook nog eens in de optielijst gaat duiken. Het stroomverbruik hangt uiteraard sterk af van hoezeer en hoe vaak je zijn prestatiepotentieel benut, maar BMW geeft een WLTP-gemiddelde op van 18,2 tot 20,6 kWh/100 km. Zelf zaten we tijdens onze testvijfdaagse rond de 22 kWh/100 km, maar na een beschaafde (snelweg)rit gaf de boordcomputer 20,3 kWh/100 km aan, wat al bij al niet slecht is voor het segment, al zal de eDrive40 natuurlijk beter doen. In ieder geval kunnen we besluiten dat de BMW i5 zijn titel van Zero Emission Company Car of the Year dik verdiend heeft.

Technische fiche

BMW i5 M60 xDrive

TECHNISCHE INFORMATIE
Motor elektrisch
Vermogen 442 kW / 601 pk
Koppel 795 Nm
Batterij 81,2 kWh
Rijbereik WLTP 455 – 516 km
Laadvermogen AC 11 kW
Laadvermogen DC 205 kW
Laadvolume 490 liter
Normverbruik 18,2 – 20,6 kWh/100km
Topsnelheid 230 km/u
Beheersinformatie
Basisprijs excl. btw € 90.330,58
Basisprijs incl. btw € 109.300
BIV (Brussel / Wallonië, Leasing) € 74,29 / 61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 100,98
Rijtaks (Vlaanderen) € 0
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 96,25 %
Bruto VAA gebruiker € 284,18/maand
Verworpen uitgaven € 28,42/maand
Taks op uitstoot CO2 € 43,14/maand
Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels