Gepubliceerd op 16 May 2022 om 08h49
Door Damien Malvetti

Fleet test Mazda CX-60 PHEV: één van de betere plug-in hybride SUV’s

Mazda’s eerste plug-in hybride, de CX-60, is een synthese van het beste van het merk op het vlak van design, rijplezier en technologie, maar bovenal heeft hij een zeer aantrekkelijke prijs.

||||||||
|||||||| © ||||||||

Met zijn lange motorkap, een naar achteren gerichte cabine en een afgekapte achterkant ontbreekt het de CX-60 niet aan looks. Ondanks zijn lengte van 4,74 m hebben de inzittenden op de achterbank echter niet veel beenruimte. De CX-60 heeft een kofferruimte van 570 liters. Dit is het nadeel van een platform dat de installatie van de motor in de lengterichting mogelijk maakt. En in dit geval, is die van de CX-60 gloednieuw! Naast de versie met de hybride aandrijflijn, het hoofdpersonnage in dit artikel, zal de reeks nog twee andere “micro-hybride”-motoren (benzine en diesel) met 6 cilinders bevatten die tegen het einde van het jaar in lijn zullen zijn.

Gezichtsherkenning

Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur, versterkt de grote middenconsole het gevoel van welbehagen. Het dashboard is erg klassiek vormgegeven en het is goed om te zien dat Mazda ervoor heeft gekozen om veel van de fysieke bedieningselementen te behouden in plaats van over te schakelen op een schermgebaseerde benadering. Het andere goede nieuws is dat de ‘Controller’ (een draaiknop vergelijkbaar met BMW’s iDrive) er nog steeds is. Mazda heeft een origineel gadget ontwikkeld dat automatisch de ideale rijpositie kan instellen. Je hoeft alleen maar je lengte in te voeren, je hoofd naar rechts en links te draaien en te wachten. Je hoeft dit maar één keer te doen, natuurlijk, en dan doet gezichtsherkenning de rest. Een gimmick? Ja en nee, want het is waar dat te veel gebruikers niet de tijd nemen om hun stoel en spiegels goed af te stellen. Bovendien onthoudt dit toestel ook de instellingen van de airconditioning en de autoradio.

De krachtigste Mazda

Onder de motorkap van deze PHEV-versie zorgt de combinatie van de 2,5-liter viercilindermotor met natuurlijke aanzuiging en een elektrische motor voor een gecombineerd vermogen en koppel van 327pk en 500Nm. Dit maakt de CX-60 het krachtigste Mazda-model dat ooit werd verkocht! Deze hybride samenstelling, gecombineerd met een automatische 8-versnellingsbak, drijft permanent alle vier de wielen aan. Met een capaciteit van 17,8 kWh biedt de batterij een gecombineerd rijbereik van 63 km in 100% elektrische modus.

Op de weg heeft de CX-60, ondanks een leeggewicht van bijna 2 ton, geen gebrek aan rijeigenschappen, zelfs niet wanneer hij alleen op elektriciteit rijdt. Op de weg heeft de CX-60, ondanks een leeggewicht van bijna 2 ton, geen gebrek aan rijeigenschappen, zelfs niet wanneer hij alleen maar op elektriciteit rijdt. Het is echter jammer dat de schokdemping wat progressiviteit mist, met zelfs een paar schokken bij het passeren van dwarsverbindingen, wat terugschieten van de achteras en de indruk dat de auto voortdurend het wegdek “leest”. Ook moet worden gezegd dat ons model was uitgerust met 20-inchwielen die niet erg tolerant waren voor trillingen. Aan de andere kant was de CX-60 niet erg dynamisch (rollen en onderstuur in scherpe bochten), maar wel nauwkeurig en gewillig.

Fleetrapport

De CX-60 zal op de markt komen in 4 uitrustingsniveaus, met een instapniveau dat al zeer goed is uitgerust. In dit verband moet worden opgemerkt dat Mazda op het vlak van veiligheid en rijhulpmiddelen (zeer talrijk) geen verschil maakt tussen de modellen. De prijzen zullen variëren van €48.890 tot €54.290 inclusief btw, een zeer gunstige prijszetting ten opzichte van de BMW X3 xDrive 30e, Lexus RX450h, Mercedes GLC 300e 4Matic en Volvo XC60 T6 PHEV. En als zijn restwaarde even gunstig evolueert als die van zijn concurrenten, hebben die laatsten echt iets om zich zorgen over te maken!

Technische fiche – Mazda CX-60 2.5 PHEV

TECHNISCHE INFORMATIE

  • Brandstof         Hybride-benzine
  • Vermogen         327 pk
  • Autonomie       63 km
  • Gemiddeld verbruik          1,5 l/100 km
  • CO2-uitstoot   33 g/km
  • Maximale snelheid         200 km/h

BEHEERSINFORMATIE (CX-60 2.5 PHEV Prime-Line)

  • Basisprijs excl.BTW        40.741,67 €
  • Basisprijs incl.BTW        48.890 €
  • TMC (Brussel, Wallonië, Leasing)        2.478 €
  • BIV (Vlaanderen)    46,23 €
  • Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië)           650,36 €
  • Verkeersbelasting (Vlaanderen)     326,41 €
  • Fiscale aftrekbaarheid      100 %
  • VAA werknemer 1.676,23 €/jaar
  • Verworpen uitgaven 167,62 €/jaar
  • CO2-taks          323,64 €

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels