Gepubliceerd op 7 January 2021 om 07h48
Door Eduard Coddé

Fleettest – MG EHS Plug-in Hybrid: een ernstige verschijning

Er was eens ‘MG’, alias Morris Garages, een Britse autolegende die ons tal van leuke, best toegankelijke sportauto’s schonk, die tot op heden erg geliefd zijn bij oldtimerfans. Vandaag maken we kennis met de MG EHS, een Chinese boorling, die behalve het achthoekig schildje niets gemeen heeft met de MG’s van toen…

|
| © |

De MG EHS is de eerste plug-in-hybride met MG-badge. Het merk werd zowat een jaar geleden op de Belgische markt geïntroduceerd. Hij verschijnt als ruim bemeten SUV (4.574 mm lang; 2.720 mm wielbasis) en laat bij de eerste aanblik zeker niet vermoeden dat het om een Chinees autoproduct gaat.

Voor de (voorwiel)aandrijving zorgt een 1,5-liter turbobenzinemotor (119 kW/162 pk – 250 Nm) in combinatie met een elektromotor (90 kW/122 pk – 230 Nm), wat resulteert in een systeemvermogen van 190 kW/258 pk en een max. koppel van 370 Nm. Een acceleratietijd van 6,9 s voor de standaard 0 – 100 sprint mag gezien worden.

De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion batterij met 16,6 kWh capaciteit, wat een theoretisch rijbereik van maximaal 52 km zuiver elektrisch rijden volgens WLTP toelaat. De boordlader heeft een eerder beperkte laadcapaciteit van 3,7 kW, wat resulteert in 4,5 uur laadduur aan een AC-laadpunt.

 

Volledig onderweg

Ook bij een wat grondiger blik op zowel exterieur als interieur valt er weinig of niets aan te merken. Voor wat de veiligheidsuitrusting betreft, is er onder andere Adaptive Cruise Control, Blind Spot Warning, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Departure Warning en een 360° camera.

We vinden een 12,3” digitaal instrumentenbord en centraal 10,1” touchscreen terug, waarop de meeste instellingen en bedieningen gecentraliseerd zijn (o.a. Apple CarPlay, Android Auto). De beeldkwaliteit is zeer goed, wat bij het TomTom navigatiesysteem extra aangenaam opvalt. Helaas is de rekenchip wat een de slome kant.

De bagageruimte neemt minimaal 448 liter op en laat zich uitbreiden tot maximaal 1375 liter.

 

Aangenaam onderweg

De MG EHS rijdt opvallend comfortabel, ook wanneer we hem over schandalig slecht onderhouden Belgische ‘kraterbanen’ sturen (vb. Havenlaan in Brussel), wat zowel op rekening van het onderstel als de zitmeubelen mag geschreven worden. Hij toont zich ondanks grootte en gewicht (1750 kg) erg wendbaar en laat zich aangenaam sturen. Het vermogen staat altijd paraat en laat zich onmiddellijk aanspreken, waarbij de benzinemotor wel heel snel bijspringt. Dat verklaart ook waarom ons testverbruik 7,2 l/100 km bedroeg, ver verwijderd van de gespecificeerde 1,9 l/100 km (gecombineerd, WLTP).

Sinds 10 december 2020 is de fabrieksgarantie uitgebreid tot 7 jaar/150.000 km, inclusief de elektrische aandrijfcomponenten, zoals de lithium-ion accu en de elektromotor. De anti-corrosie garantie heeft ook een looptijd van 7 jaar en dit zonder kilometerbeperking. Bovendien genieten de klanten ook nog 7 jaar gratis pechverhelping, voor zover de auto bij een officiële MG Dealer wordt onderhouden. Een nieuwkomer die zeker een ontdekking verdient!

 

Technische fiche

MG EHS Plug-in Hybrid
Vermogen 258 pk / 190 kW systeemvermogen
Basisprijs zonder BTW 28.913
CO2-uitstoot (gecombineerd, WLTP) 43 g/km
Elektrisch rijbereik 52 km
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 4957,00
BIV (Vlaanderen) 45,56
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 245,39
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 130,55
Fiscale aftrekbaarheid  
VAA gebruiker  
Verworpen uitgave  
CO2-belasting  
Maandelijkse huurprijs  

 

Fotogalerij

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels