Gepubliceerd op 27 January 2022 om 11h01
Door Damien Malvetti

Carrefour België: een mobiliteitsbudget dat past bij iedere werknemer

Werkgevers en werknemers kunnen met het vernieuwde mobiliteitsbudget sinds 1 januari gebruikmaken van een uitgebreide vervoersformule à la carte: een fietsaankoop, de huur van een fietsparkeerplaats, terugbetaling van een hypotheeklening, terugbetaling van familie-abonnementen voor het openbaar vervoer… Daardoor worden duurzame mobiliteitskeuzes nog aantrekkelijker en toegankelijker. Carrefour België heeft een mobiliteitsbudget ingevoerd voor zijn werknemers.

||
|| © ||

Pierre Leman, Directeur Human Resources en Communicatie bij Carrefour België: “De voedseltransitie mogelijk maken voor iedereen is de bestaansreden van Carrefour. Die bepaalt onze strategie en gaat hand in hand met onze aanpak van mobiliteit en milieubescherming. Bij Carrefour maken we er een erezaak van om onze werknemers een mobiliteitsbudget aan te bieden om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Wij moedigen alternatief vervoer aan, zoals deelfietsen en elektrische deelscooters en openbaar vervoer. Sinds de lancering van het Carrefour Mobiliteitsbudget in september 2020 zijn 80% van de bedrijfswagens die Carrefour-werknemers bestellen hybride of elektrisch, en dat verheugt ons”.

 

Een versnelling hoger richting duurzamere mobiliteit

Het geactualiseerde mobiliteitsbudget is van kracht sinds 1 januari 2022 en ondersteunt medewerkers gedurende de volledige loopbaan. Tijdens een bezoek aan Carrefour België kon de minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, kennismaken met dit mobiliteitsbudget. “Telewerk, opdrachten bij een klant, … elke professionele situatie is verschillend. Het mobiliteitsbudget dient vooral om het leven makkelijker te maken met een vervoersaanbod op maat. De modernisering van dit mobiliteitsbudget was dan ook een prioriteit. Sinds 2022 zijn de mogelijkheden binnen het mobiliteitsbudget veel groter: je kan er een fiets mee kopen, een fietsbox mee huren, een voetgangerspremie mee krijgen of er de hypotheek op je huis mee aflossen als je dicht bij je werk woont. Zo moedigen we duurzamere mobiliteit extra aan,” legt Georges Gilkinet uit.

Verbeteringen op 3 assen, voor een nog makkelijker mobiliteitsbudget:

  • Het moibliteitsbudget stimuleert actieve verplaatsingen zoals fietsen of te voet gaan : beter voor de gezondheid en het welzijn van werknemers

Voorbeelden:

  • Werknemers kunnen met het mobiliteitsbudget een lening aangaan voor de aankoop van een fiets, een fietsparkeerplaats huren  of veiligheidskleding zoals een helm of fluohesjes kopen.
  • Vanaf nu kunnen werknemers een voetgangerspremie krijgen voor woon-werkverkeer

 

  • Uitbreiding van de huisvestingskosten die door het mobiliteitsbudget gedekt worden, om de verplaatsingskosten te beperken door dicht bij de werkplek te wonen

Voorbeelden:

  • Je kan het mobiliteitsbudget gebruiken voor de terugbetaling van je hypotheeklening, niet alleen voor de rente, maar nu ook voor het kapitaal.
  • De toepassing van de huisvestingskosten verdubbelen van 5 km naar 10 km rond de werkplaats van de werknemer.

 

  • Het mobiliteitsbudget is er niet enkel voor werknemers, maar ook voor hun gezinsleden

Voorbeelden:

  • Het mobiliteitsbudget kan ook gebruikt worden voor de abonnementskosten van openbaar vervoer, niet enkel van werknemers maar ook van inwonende gezinsleden.
  • Ook parkeerplaatsen op multimodale knooppunten zoals stations tellen mee.

 

Georges Gilkinet:In 2022 is het mobiliteitsbudget aangepast. Alternatieve maatregelen, zoals huisvestingskosten, zijn verbeterd en zelfs uitgebreid. Ook dat de wachttijd van 3 en 12 maanden voor werkgevers afgeschaft is, is een stap in de goede richting. Maar ik wil nog verder gaan door een mobiliteitsbudget voor iedereen aan te bieden en nog meer bedrijven als Carrefour ervan te overtuigen de stap te zetten voor hun werknemers. Als minister van Mobiliteit is het mijn taak om hen deze vrijheid te bieden“, voegt Georges Gilkinet eraan toe.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels