Gepubliceerd op 23 May 2022 om 08h06
Door Damien Malvetti

Hans Schep – General Manager Ford Pro Europe: “Ford Pro is er niet alleen voor Ford-voertuigen. Vloten zijn immers zelden monomerk.”

Hans Schep is een trotse General Manager van Ford Pro Europe. Zijn team heeft een heel ecosysteem van diensten uitgewerkt rond bedrijfswagens dat de productiviteit moet bevorderen. En het gaat daarbij niet alleen om lichte vrachtvoertuigen van Ford.

|
| © |

l2f: Jullie zeggen expliciet dat Ford Pro zich richt tot gemengde vloten. Hoe zit dat juist?

H.S.: “Ford Pro is er voor ICE en BEV, voor kleine en grote vloten, van bouw tot distributie, en bovendien niet alleen voor Ford-voertuigen. Heb je al je eigen laadinfrastructuur? Geen probleem, onze software kan daarop werken. Onze Mobile Service-vans servicen alle merken! Ons fleetmanagementsysteem is ook multimerk. Natuurlijk valt het niet te ontkennen dat als alles van één en dezelfde leverancier komt, je de beste resultaten haalt. Het is een beetje als een iPhone in een Apple-ecosysteem. Een E-Transit met Ford E-Charging en Ford E-Telematics kun je bijvoorbeeld makkelijker preconditionen, zodat je batterij beter presteert. Maar we kunnen alle voertuigen integreren, dat maakt Ford Pro zo uniek.”

l2f: Is Ford Pro modulair opgebouwd, of moet je steeds via het telematicasysteem van Ford gaan om van alle services te kunnen profiteren?

H.S.: “Het is inderdaad modulair. Elk type vloot, groot of klein, kan zelf kiezen welke diensten ze willen gebruiken. Wat de telemetrie betreft: elke Ford is sinds 2019 voorzien van een modem. Het standaard Ford Pass Pro-systeem geeft je toegang tot de essentiële gegevens, zoals brandstof- of laadniveau, resterende reikwijdte, enzovoort. Wie meer data wil gebruiken, kan terecht bij Ford Telematics. Heb je je eigen telemetriesysteem, dan kun wij dat voeden met gegevens van je Ford-bestelwagens via Ford Data Services. Daarnaast is er ook Ford Liive, waarmee je je uptime kunt maximaliseren. Andere diensten, zoals Ford Charge, kunnen los van het voorgaande worden toegevoegd.”

 

l2f: Het Ford Pro-ecosysteem is erg uitgebreid. Laden, telematica,… Gaat dit de Ford-dealer zijn petje niet te boven?

H.S. “We hebben in Europa 140.000 fleetklanten. 5.000 daarvan vertegenwoordigen 60 procent van het volume. Dat zijn dus de grote jongens en die willen maar één point of contact voor alles. Daartoe hebben we een Ford Pro Solutions-team opgericht, met een Europese accountstructuur en experts op alle niveaus: finance, charging, telematics, etc. Deze klanten worden dus rechtstreeks door ons aangesproken. De dealer blijft echter een belangrijke rol vervullen in de aflevering en de service – en uiteraard het aanbrengen van het Ford Pro-verhaal bij de 135.000 resterende fleetklanten. De 800 Transit Centres in Europa kunnen rekenen op een uitgebreide support vanuit Ford Pro, onder de vorm van training, een competente backoffice, enzovoort.”

l2f: Waarom zou een klant Ford Pro Telematics kiezen in plaats van een onafhankelijke provider?

H.S.: “Dankzij de ingebouwde modem in onze Ford-vans is de datakwaliteit en -rijkheid veel groter dan bij plug-inapparaten. Alles sluit bovendien naadloos op elkaar aan binnen het Ford Pro-ecosysteem. Je hebt ook één aanspreekpunt voor je hele fleetmanagement. Dat maakt ons aanbod uniek en biedt een grote meerwaarde voor onze klanten.”

l2f: Hoever staan jullie met Vehicle-to-Grid (V2G) toepassingen?

H.S. “Dat is in volle ontwikkeling. We hebben nu al Ford Pro Power Onboard, zodat je de elektriciteit in de batterij van je E-Transit kunt aanwenden om andere apparaten te voeden, en V2G is daar de logische volgende stap in. De energie aan boord kun je terugleveren aan je eigen depot, of aan het stroomnet, tegen vergoeding. Alleen is dat iets dat op landniveau moet worden geregeld. Het is niet eenvoudig om een protocol uit te werken: elk land vergt zijn eigen software. In Amerika is dat veel gemakkelijker. Daar zal het dan ook eerst worden uitgerold.”

l2f: Is elektriciteit de enige weg vooruit voor lichte vrachtvoertuigen?

H.S. “Vanaf 2024 zijn al onze voertuigen ‘zero-emissions capable’. We blijven nog wel diesels bouwen, maar vanaf 2035 zullen al onze LCV’s sowieso zero-emission zijn. We geloven dat batterijen daarin de grootste rol zullen spelen, maar we zetten waterstof niet aan de kant. We zien met name potentieel voor de heavy duty-toepassingen. Het grote struikelblok blijft de infrastructuur en het feit dat waterstof enkel zin heeft als hij duurzaam wordt geproduceerd. Er hangt ook een serieus prijskaartje aan waterstofmobiliteit. Daarnaast zien we dat de batterijtechnologie snel evolueert. Het zou wel eens kunnen dat we richting 2030 batterijen gaan hebben die trucks net zoveel rijbereik geven als waterstof.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels