Gepubliceerd op 24 October 2022 om 13h02
Door Jeroen Evens

iO gaat versneld voor een geëlektrificeerde vloot: “Als grote organisatie moet je je steentje bijdragen”

Om binnenkort zo duurzaam mogelijk te zijn op het vlak van mobiliteit, moet je nu starten. Dat is de overtuiging van iO, een belangrijke speler op het vlak van end-to-end oplossingen voor communicatie en digitale transformatie. Daarom stapt het bedrijf versneld over naar een geëlektrificeerde vloot.

“Uiteraard volgen we alle berichtgeving over de fiscale implicaties. Daarnaast zijn we als organisatie bezig met milieu en vergroening”, vertelt HR Team Lead Larissa Franck. “Wagens maken daar een groot deel van uit. Als grote organisatie moet je je steentje bijdragen.”

Nood aan extra infrastructuur

Voor wagens met een beperkter budget biedt iO nog milde hybrides aan als tussenfase. Bij de wat grotere budgetten is er een verplichte keuze tussen plug-in hybride en 100% elektrisch, waarbij de verhouding ongeveer 50/50 is. Hier zijn o.a. de plug-in hybride Audi A3 Sportback TFSI e en de 100% elektrische Audi Q4 e-tron zeer populair.

“Onze belofte om de nodige infrastructuur te voorzien, maakt de overstap naar elektrisch rijden een stuk makkelijker. Vandaag zijn nog niet alle iO-campussen even goed voorzien van laadpunten, maar hier wordt volop werk van gemaakt. In tussentijd zorgen we ervoor dat de kosten worden vergoed van mensen die niet thuis of op kantoor kunnen opladen, ook als dat aan publieke laadpunten moet gebeuren”, verduidelijkt Larissa.

Split billing

Ook over thuisladen wordt volop nagedacht. “Wij bieden een standaardpakket met een slim laadpunt aan. Een aantal opties kunnen werknemers zelf kiezen, mits een eigen inbreng”, zegt Procurement Officer Lieven Verhelst. “Daarnaast betalen we de stroomkost via split billing volledig terug. Hiervoor dienen deze slimme laadpunten.”

Niet alle antwoorden

Omdat alles aan deze elektrische overstap nieuw is, blijven er nog uitdagingen. “Sommige zaken zijn we nog in een policy aan het gieten. We hadden kunnen wachten, maar dan loop je achter en dat willen we niet. De vraag naar elektrische wagens was er bovendien vanuit onze werknemers en potentiële werknemers, en ook onze CEO Pieter Janssens is een sterke voorstander”, vertelt Larissa.

Interessante TCO

Dé hamvraag: welk type wagens voor je vloot? “Het laatste kwartaal van 2021 hebben we veel offertes en TCO’s vergeleken. De conclusie was dat er een lichte meerprijs is bij elektrische t.o.v. conventionele modellen, maar niet zo groot als je zou afleiden uit de aankoopprijs, zeker over een termijn van vijf jaar. Dat was voor ons doorslaggevend. Bovendien zijn de bestuurders zeer enthousiast”, besluit Lieven.

De vergroening van de vloot is een belangrijke doelstelling. Audi Belgium is hierin een partner die actief meedenkt met bedrijven. Hierbij bekijken we o.a. de TCO van de verschillende modellen, de integratie van slimme laadoplossingen en de mogelijkheid voor een aanloopwagen. Kijk voor meer info en een analyse van uw vloot op audi.be

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Dealers , Voertuigen

Gelijkaardige artikels