Gepubliceerd op 4 June 2024 om 11h39
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Jeep Wagoneer S: EV met 600 pk en 480 km rijbereik

Jeep heeft de nieuwe Wagoneer S voorgesteld, een volledig elektrische SUV die uitpakt met indrukwekkende prestaties en wereldwijde ambities heeft. Hij wordt eerst gelanceerd in de VS en in Canada, maar zal later ook de oversteek maken naar Europa.

Met de Avenger , die het vorig jaar zelfs tot Europese Auto van het Jaar schopte, heeft Jeep al een volledig elektrisch model in zijn gamma. Die kleine SUV wordt echter enkel verkocht bij ons in Europa (waar hij trouwens ook wordt gebouwd, in de Poolse Stellantis-fabriek in Tychy).

De pas voorgestelde Wagoneer S, waarvan de naam knipoogt naar de Jeep Wagoneer uit 1963, is het eerste volledig elektrische model van het Amerikaanse merk dat ook elders verkrijgbaar zal zijn. Vanaf de tweede helft van 2024 zal hij in de VS in de showrooms staan, nadien zal de nieuwkomer ook in Europa zijn opwachting maken, al zou dat mogelijk pas in 2026 zijn.

Vierwielaandrijving en Selec Terrain

Met zijn volledig elektrische aandrijving zou de Wagoneer S de populariteit van het merk op de fleetmarkt natuurlijk aanzienlijk moeten vergroten, al is het nog te vroeg om het al over zaken als TCO te hebben – het is immers nog raden naar de Belgische prijzen.

In afwachting schuift Jeep wel al enkele indrukwekkende cijfers naar voren: de twee motoren, die samen de Wagoneer S vierwielaandrijving bezorgen, hebben een gecombineerd vermogen en koppel van 600 pk en liefst 800 Nm. Daarmee zou deze elektrische krachtpatser slechts 3,4 seconden nodig hebben om van 0 naar 60 miles per hour (96 km/u) te sprinten (de Europese specificaties moeten nog worden gehomologeerd).

Als goede Jeep beschikt de Wagoneer S ook over het tractiemanagementsysteem Selec-Terrain, dat vijf rijmodi biedt: Auto, Sport, Eco, Snow en Sand. Daarmee zou hij ongeacht de weersomstandigheden zowel op het asfalt als op onverharde ondergrond uit de voeten moeten kunnen.

Nog een typisch Jeep-kenmerk: hoewel het om een EV gaat, behoudt de Wagoneer S de iconische grille met 7 sleuven, die zoals dat tegenwoordig de mode is, ook verlicht kunnen worden. Erboven loopt trouwens over heel de breedte van de auto een ledstrip die dienstdoet als dagrijlicht.

Meest aerodynamische Jeep ooit

Om het stroomverbruik van zijn 100% elektrische model binnen de perken te houden en dus het rijbereik te optimaliseren, werd een bijzondere aandacht besteed aan de aerodynamica. Zo kan de Wagoneer S een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 voorleggen, de laagste ooit voor een Jeep.

Dat is mede te danken aan de daklijn en de achterspoiler die de luchtwervelingen achter de auto minimaliseren, aan de vlakke deurgrepen en bodem en aan de vorm van de velgen en de dorpels. Het resultaat is een rijbereik van “ruim 300 mijl” oftewel een goede 480 km.

Overigens is de Wagoneer S voorzien van een batterij van 100 kWh, die dankzij de 400-voltarchitectuur slechts 23 minuten nodig zou hebben om aan een DC-snellader van 20 naar 80% te gaan.

45 inch en 1.160 watt

Wat het interieur betreft, maakt Jeep gewag van een dashboard met een vleugelvorm, met displays over heel de breedte, goed voor in totaal 45 duim bruikbare schermruimte. Zo worden het digitale instrumentenpaneel van 12,3 duim en het even grote centrale aanraakscherm aangevuld met een interactief display van 10,25 duim voor de voorste passagier.

Voor audiofielen zal de Wagoneer S verkrijgbaar zijn met een audiosysteem van de Amerikaanse hifispecialist McIntosh dat een versterker van 1.160 watt en 19 luidsprekers omvat, waaronder een subwoofer van 12 duim.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels