Gepubliceerd op 7 June 2022 om 10h04
Door Jeroen Evens

Lexus RX plug-inhybride opent de deur naar kmo-vloten

De gloednieuwe Lexus RX pakt uit met een verrassend design, absolute toptechnologie en vooral ook een interessante plug-inhybride aandrijving. Die moet Lexus op de kaart zetten in het segment van de premium SUV’s.

||||
|||| © ||||

Toyota’s premiumdochter moest tot nog toe met lede ogen toezien hoe heel wat potentiële RX-klanten een bestelbon tekenden voor een BMW X5, Mercedes-Benz GLE en Volvo XC90. Het ontbrak de Lexus RX zeker niet aan troeven, maar wel aan een fiscaal voordelige motor.

Daar brengt de nieuwe plug-inhybride RX 450h+ verandering in. Hij beschikt over een batterij van 18,1 kWh die goed zou moeten zijn voor een elektrisch rijbereik van 65 kilometer. Een 2.5 op benzine levert de nodige assistentie en brengt het systeemvermogen op 306 pk. Van nul naar honderd lukt desgewenst in zeven seconden. Belangrijker is echter dat deze viercilinder dankzij de speciale Atkinson-verbrandingscyclus erg zuinig kan draaien.

De gecombineerde CO2-uitstoot zou naar schatting 26 g/km bedragen, met alle fiscale voordelen van dien.

Potige kerel

Van de vorige generatie bestond een verlengde versie met zeven zitplaatsen. Die krijgt geen navolging, maar de wielbasis van de nieuwe RX groeide gelukkig met zes centimeter zodat je over een zee van ruimte beschikt. Ook de koffer werd langer, terwijl de tildrempel met 30 mm werd verlaagd.

De merkeigen Spindle grill omvat nu de hele frontpartij en de bolronde motorkap gecombineerd met de bredere sporen creëert een potigere indruk. In profiel trekken het zwevende dakpaneel en de zwierige glaspartij de aandacht. Ook achteraan maakt de nieuwe Lexus RX indruk. De hoekige lijnen van weleer maken plaats voor een gladde achtersteven die getooid gaat met een doorlopende ledlichtstrook.

Alles onder controle

Het bevallige dashboard is opgebouwd uit meerdere niveaus en omvat een groot aanraakscherm van 14 duim. Dat werkt als knappe interface voor het geconnecteerde infotainment en wordt aangestuurd door een veel krachtigere processor. Met het stemcommando “Hey Lexus!” kun je diverse voertuigfuncties handsfree bedienen.

De materiaalkwaliteit en afwerking van het interieur scheren erg hoge toppen. In lijn met de huidige diervriendelijke en duurzaamheidsgerichte trend kun je voortaan ook kiezen voor een 100 procent ledervrije aankleding.

De bedieningsorganen liggen perfect binnen handbereik voor een optimale controle. Vanzelfsprekend wordt je als bestuurder ondersteund in je rijtaak door een hele rist aan veiligheids- en comfortsystemen, waarvan de meeste tot de standaarduitrusting behoren.

De autonome noodrem kan overigens motorfietsen herkennen en voetgangers detecteren wanneer je afslaat – een heuse innovatie. Desnoods wijkt de auto zelfstandig uit. Eveneens het vermelden waard is de uitstapassistent: spot de camera in de buitenspiegel een naderende fietser of voertuig, dan verhindert hij dat het portier kan worden geopend om een aanrijding te vermijden.

Nog even wachten

De nieuwe Lexus RX staat eind dit jaar bij ons in de showrooms. Naast de 450h+ zijn er trouwens ook twee stekkerloze hybrides: de ‘gewone’ RX 350h en de sportieve RX 500h, die enkel als F Sport-versie wordt geleverd.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels