Gepubliceerd op 22 February 2022 om 11h11
Door Tony De Mesel

Londense taxi in Brussel en Limburg

LEVC, de producent van de nieuwe elektrisch aangedreven Londense taxi, maakt net als Volvo deel uit van Geely en wil tot 60% van zijn productie exporteren. In ons land wordt LEVC vertegenwoordigd door de groep Sterckx-De Smet uit het Brusselse en Celis in Limburg. Bram Vanhengel van Sterckx-De Smet vertelt er meer over.

||
|| © ||

Elektrisch met range extender

LEVC beschikt over een volledig nieuwe fabriek in Coventry, maakt deel uit van de Chinese gigant Geely en is daarmee een zusterbedrijf van Volvo, Polestar, Lynck & Co en Lotus. Het onderstel van de LEVC is gebaseerd op de XC90 en ook de inrichting van het interieur en de elektronische onderbouw is grotendeels van Volvo afkomstig. De aandrijving gebeurt met een elektromotor van 150 pk die wordt gevoed door een 31 kW lithium-ion batterij. Het opladen kan tot 11 kW (AC) en 50 kW (DC). Puur op batterij laat dat volgens WLTP een actieradius van ongeveer 100 kilometer toe.

Bram Vanhengel van Sterckx-De Smet: “Er is ook een driecilinder 1,5-liter Volvo-benzine aan boord die als ‘range extender’ werkt. Concreet komt het er op neer dat de  aandrijving altijd elektrisch gebeurt maar dat de verbrandingsmotor opereert als een generator voor het geval de batterij een te lage spanning dreigt te krijgen.”

De officiële CO2-uitstoot bedraagt 19 g/km terwijl de totale actieradius oploopt tot 480 kilometer. De carrosserie is volledig uit aluminium vervaardigd wat een gewichtsbesparing van 30% oplevert en roestproblemen vermijdt.

Stijlvolle ‘van’ 100% aftrekbaar

Naast de taxi-uitvoering die TX heet, is er ook een stijlvolle ‘van’, de VN-5 die bij ons als een lichte vracht gecatalogeerd staat en daarmee 100 % fiscaal aftrekbaar is. De laadruimte kan twee europallets herbergen en het laadvermogen loopt op tot 830 kilogram. De laadruimte is bereikbaar via één zijdelingse schuifdeur en achteraan via twee deuren met een 60/40 verhouding.

De TX, de taxiversie, biedt plaats aan zes passagiers en de bestuurder die in een apart compartiment zit. In de scheidingswand is raamwerk en een doorsteekluik aangebracht. De bagage kan naast de bestuurder worden geplaatst en de passagiersruimte is ook toegankelijk voor rolstoelgebruikers. De draaicirkel is beperkt tot 10,1 meter.

Brussel en Limburg

Voor het Brusselse en Vlaams en Waals Brabant wordt LEVC vertegenwoordigd door de Sterckx-De Smet groep. Geen toeval uiteraard want deze groep met zijn vier vestigingen vertegenwoordigt in de eerste plaats Volvo, is betrokken bij de Polestar Space in Brussel, staat in voor de service van Lynck & Co en is ook dealer van Lotus; kortom allemaal Geely-producten.

Bram Vanhengel : “ In Limburg wordt LEVC vertegenwoordigd door Celis en voor het Brusselse en Brabant staan wij met Sterckx-Desmet paraat. Door onze ervaring met elektrische voertuigen van Volvo en Polestar, zijn we  goed geplaatst om het onderhoud van de LEVC’s uit te voeren.”

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Gelijkaardige artikels