Gepubliceerd op 8 June 2021 om 10h16
Door Damien Malvetti

Met AlphaElectric is Alphabet helemaal klaar voor de elektrische transitie tegen 2026.

Al sinds 2013 biedt Alphabet elektrische voertuigen aan met de dienst AlphaElectric . “Dat was misschien een beetje vroegtijdig”, zegt Olivier François, Manager Marketing & Business Development bij Alphabet België, “want toen waren er nog maar één of twee elektrische automodellen op de markt”. Maar het toont wel aan dat Alphabet niet wordt verrast door de geplande fiscale hervorming van de regering-De Croo, die vanaf 2026 enkel nog auto’s met een nuluitstoot fiscaal aftrekbaar wil maken.

|||||
||||| © |||||

Alphabet lanceerde onlangs een online EV tool dat een eerste advies geeft op basis van enkele simpele maar essentiële vragen. Deze  online EV tool is beschikbaar op de website van Alphabet en biedt een eerste oriëntering voor fleet managers. Hierbij wordt gekeken of het wel mogelijk en interessant genoeg is om over te schakelen naar elektrisch rijden. De twee belangrijkste factoren zijn: waar een bestuurder kan opladen en wat zijn dagelijks verplaatsingspatroon is. Daarnaast kan je ook een handige e-guide downloaden die inzicht geeft in de aspecten die men dient te overwegen wanneer men elektrische wagens, plug-in hybrides en de bijhorende laadinfrastructuur in de vloot wil integreren. De beschikbare tools van Alphabet geven een eerste aanbeveling, niettemin kunnen klanten terecht bij de consultants van Alphabet voor gedetailleerder advies op maat en begeleiding doorheen heel het eMobility proces.

 

Veel meer dan nieuwe auto’s

Bij Alphabet weet men heel goed dat de elektrische transitie voor bedrijven veel complexer is dan gewoon een paar nieuwe stekkerwagens bestellen. “Je hebt een aangepaste oplaadinfrastructuur nodig op kantoor en/of bij de werknemer thuis,” vertelt Olivier. Alphabet onderzoekt samen met klanten die interesse tonen of het bedrijf en de werknemers klaar zijn voor de batterijwagen. Kunnen mensen thuis opladen? Hoeveel kilometer rijden ze per dag? Hebben ze tijd om tussendoor een halfuurtje op te laden als ze onderweg zijn? Het zijn maar een paar van de vragen die Alphabet samen met de klant bekijkt om te ontdekken of hij klaar is voor het avontuur. De Alphabet experten maken een plan op maat, waarbij rekening gehouden wordt met de mobiliteitsparameters die voor de klant van belang zijn (prijs, verloning, duurzaamheid) en wegen de belangen van het bedrijf en de bestuurders goed af. Verder kunnen zij ook meer vertellen over updates over fiscaliteit en de huidige wetgeving en de vlootbeheerder bijstaan in het aanpassen van de car/mobility policy. AlphaElectric biedt ook laadoplossingen aan voor bij werknemers thuis of voor een grootschaliger laadplein op de terreinen van de klant, werkt het samen met partner Eneco. Dankzij Alphabet’s partner Eneco en hun levering van 100% groene energie is het mogelijk om via AlphaElectric CO2-neutraal te rijden, van laden tot rijden.

 

De psychologische factor

Een factor die vaak wordt vergeten bij de elektrische transitie, is de psychologische drempel die zowel werkgevers als werknemers moeten overwinnen. Enerzijds omdat elektrisch rijden nu eenmaal nieuw is, wat soms tot spontaan wantrouwen leidt. En anderzijds omdat niet mag worden onderschat dat batterijwagens toch wat meer planning vereisen. “Je rijdt met je lege batterij niet zomaar een tankstation binnen om dan vijf minuten later weer verder te kunnen. En veel mensen kiezen hun auto nog vaak in functie van die ene vakantie per jaar naar het zuiden,” merkt Olivier op. Met andere woorden: als een EV 50 weken per jaar volstaat en twee weken per jaar niet, dan is dat vaak al een groot psychologisch obstakel.

AlphaElectric biedt daarom bepaalde opties aan in de leasingcontracten, die klanten een of meerdere dagen per jaar recht geven op een andere wagen.

 

“Onderschat ook niet hoe hard het aanbod toeneemt. Er gaat geen week voorbij of er komt een nieuwe elektrische auto op de markt. De prijzen dalen, het rijbereik neemt toe en het opladen gaat steeds sneller. 2026 is niet zo veraf meer, maar op die vijf jaar zal de markt nog sterk evolueren. Wij als mobiliteitsaanbieder zijn in elk geval helemaal klaar voor de koolstofneutrale mobiliteit. En met AlphaElectric doen we er alles aan om de transitie voor onze klant zowel praktisch als psychologisch zo soepel mogelijk te laten verlopen wanneer hij daar klaar voor is, zonder hem een oplossing op te dringen waarvoor hij nog niet klaar is” besluit Olivier François.

 

Meer weten over AlphaElectric? https://www.alphabet.com/nl-be/producten/alphaelectric

 

https://youtu.be/jMybBNpIFv0

 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur

Gelijkaardige artikels