1 – Informatie verzamelen
Wat gebeurt er in mijn bedrijf op het gebied van verkeersveiligheid? Welke problemen moeten er worden opgelost? Met andere woorden, hoeveel ongelukken gebeuren er en waarom? De beste manier om deze vragen te beantwoorden is om verschillende gebruikers van tweewielers in uw bedrijf te bevragen om een beter inzicht te krijgen in de situatie. Uw werknemers zijn immers degenen die dagelijks risico’s op de weg tegenkomen. Zij zijn dus het best geplaatst om het u te vertellen.
2 – Data registreren
Zorg ervoor dat u alle gegevens die u verzamelt, correct registreert alvorens een plan in de praktijk om te zetten. Ze zullen namelijk als referentie dienen om later het uitgewerkte plan te evalueren.
Om uw gegevens te verrijken kunt u ook kijken naar bedrijven die zich in een vergelijkbare situatie bevinden.
3 – Een plan uitwerken
Voor het opstellen van een actieplan kunt u een beroep doen op externe specialisten, of interne bronnen binnen uw bedrijf gebruiken. Zorg ervoor dat het plan haalbaar is en dat het overeenkomt met uw doelgroep (in dit geval zwakke weggebruikers).
4 – Het plan communiceren
Hoewel de gouden regel is om in elke fase te communiceren om werknemers op de hoogte te houden, zodat ze weten dat u bezorgd bent om hun veiligheid, zal de cruciale fase het communiceren van het actieplan zijn. Ook hier kunt u een beroep doen op communicatiespecialisten of interne middelen inzetten. Zorg er in elk geval voor dat u doeltreffende en krachtige methodes gebruikt, door met beelden, filmpjes, enzovoort, in te spelen op emoties.
5 – Evalueren
Uw plan kan op verschillende manieren worden geëvalueerd: door te vergelijken met andere bedrijven in een vergelijkbare situatie of, meer traditioneel, door na een bepaalde periode (zes maanden, een jaar, enzovoort) de oorspronkelijke situatie te vergelijken met de nieuwe.
Het is ook in deze fase dat u zich ervan moet vergewissen dat uw plan realiteit is geworden voor uw werknemers: staan ze open voor de veiligheidsadviezen die ze hebben gekregen? Welke moeilijkheden ondervinden ze nog dagelijks? Is er echt sprake van gedragsverandering? Volgens Lieven Schouwaerts “valt 90% van het resultaat te boeken door het aanpassen van het gedrag van de fietser en stepper. Overtuig hen dus.” Er zijn manieren om dit te doen, zoals we verderop in dit artikel zullen zien.
Neem tot slot de tijd om de resultaten van uw actieplan te communiceren, vooral als ze positief zijn. Als de resultaten niet zo goed zijn, ligt het voor de hand dat het actieplan moet worden herzien.