Gepubliceerd op 10 July 2023 om 12h54
Door Damien Malvetti

Shell Recharge onderzoek: toenemend EV-gebruik vergroot het vertrouwen in rijbereik

Uit nieuw onderzoek van Shell Recharge, dat is uitgevoerd in samenwerking met LCP Delta, blijkt dat het EV-gebruik in verschillende belangrijke Europese markten sterk toeneemt. Dit heeft een positief effect op de perceptie van de rijders, waaronder onzekerheid over het rijbereik. De nieuwste bevindingen weerspiegelen de groei van de wereldwijde verkoop van EV’s in de afgelopen 12 maanden.[1]

||||
|||| © ||||

De Shell Recharge EV Driver Survey 2023* is een van de grootste jaarlijkse onderzoeken naar de houding en het gedrag van EV-rijders, dat nu voor de vierde keer is uitgevoerd. Voor het nieuwste rapport zijn maar liefst 25.000 EV-rijders ondervraagd vanuit verschillende West-Europese markten: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en dit jaar voor het eerst ook Italië.

 

Het onderzoek wijst uit dat meer dan twee op de vijf (42%) respondenten het afgelopen jaar een EV hebben aangeschaft en meer dan twee derde (67%) in de afgelopen twee jaar. Deze groei gaat met name om de aankoop van nieuwe EV’s, aangezien 87% van de EV-rijders aangeeft hun voertuig in nieuwe staat te hebben gekocht (het equivalente cijfer voor alle voertuigen in Europa is slechts 27%).[2]

 

Uit de data blijkt dat onder meer de ervaring met elektrisch rijden, de technologische vooruitgang en de groei in laadinfrastructuur een positieve impact hebben op de houding van EV-bestuurders:

  • Slechts 14% van de EV-berijders zegt nog af te zien van langere ritten;
  • Het aantal EV-rijders dat naar andere Europese landen reist en een goede ervaring heeft met laden, is met 5 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, terwijl de onzekerheid om in het buitenland te rijden vanwege mogelijke laadproblemen en angst voor de beperkte actieradius met respectievelijk 7 procent en 5 procent zijn gedaald ten opzichte van vorig jaar;
  • EV-rijders voelen zich steeds zekerder over het opladen van hun EV, 47% van de respondenten die zegt dat ze niet dagelijks hoeven te laden.

Florian Glattes, Vice President, E-Mobility Solutions bij Shell, zegt: “De groeicurve van EV-adoptie blijkt duidelijk uit de onderzoeksgegevens en het is bemoedigend om te zien dat veel van de ondervraagde EV-rijders een positievere ervaring hebben met elektrisch rijden. Als we de transitie naar EV willen blijven versnellen, moet de industrie continue luisteren naar de ervaringen en behoeften van berijders, hiervan leren en samenwerken om uitdagingen aan te pakken en de klantervaring verder te verbeteren.”

 

De behoeften van EV-rijders worden duidelijker
Eén van de behoeften van EV-rijders is een minder complexe mix van apps en kaarten. Bijna een kwart (23%) van de berijders gebruikt minstens vier apps om hun EV te beheren en optimaal te benutten. Hetzelfde geldt voor het aantal laadpassen dat EV-rijders bezitten voor toegang tot de publieke laadinfrastructuur – dit aantal is momenteel vier of meer. De vraag naar een meer gestroomlijnde en gemakkelijke ervaring is daardoor groot. Bijna de helft van de respondenten (47%) zegt dat ze de voorkeur zouden geven aan één enkele methode om toegang te krijgen tot alle publieke laadpunten, zelfs als dat betekent dat ze meer moeten betalen per laadbeurt.

 

Het onderzoek toont ook een duidelijk verband tussen EV-bezit en betrokkenheid bij een duurzamere levensstijl. Bestuurders van EV’s zijn bereid om energie-aanpassingen te doen om de voordelen van hun voertuig te maximaliseren. Zo zegt bijna de helft (47%) te investeren in zonne-energie thuis, terwijl 36% een slimme thermostaat heeft.

 

In het verlengde hiervan zegt twee derde van de respondenten (66%) dat hun laadpuntaanbieder een EV-specifiek energietarief moet aanbieden om hun duurzamere leefstijl te motiveren; terwijl 48% slimme laaddiensten wil als onderdeel van hun laadpuntaankoop en een derde (33%) wenst dat apparaten zoals zonnepanelen en thuisbatterijen worden inbegrepen.

 

Florian Glattes, vervolgt: “Nu het aantal EV-rijders groeit, wordt het steeds duidelijker wat bestuurders willen en nodig hebben om een goede elektrische ervaring te hebben: snelheid, betrouwbaarheid, gemak en ervaring. We zijn erg trots om samen te werken aan de verbetering van deze vier sleutelgebieden met toonaangevende partners in verschillende sectoren, waaronder autofabrikanten en vastgoedbestemmingen. Dat doen we door innovatieve oplossingen aan te bieden.”

 

John Murray, Head of EV’s bij LCP Delta, licht toe: “De onderzoeksgegevens laten zien dat EV-rijders vaak zeer betrokken energieconsumenten zijn, die enthousiast zijn over de rol die ze kunnen spelen in het beheren van de toekomstige energievraag. Interessant is dat de onderzoeksresultaten aangeven dat EV-bestuurders bereid zijn om intelligent, slim opladen toe te passen om de balancering van het elektriciteitsnet te ondersteunen en het gebruik van hernieuwbare energie te maximaliseren. Samen met Shell hebben we een schat aan gegevens verzameld die een genuanceerd inzicht geven in het laadgedrag van EV-rijders in heel Europa. We hopen dat dit bedrijven en andere stakeholders helpt om zich aan te passen aan een opkomende elektrische wereld, door meer gepersonaliseerde oplossingen te creëren die voldoen aan de veranderende behoeften van EV-bestuurders.”

 

Een kans voor partners om deel te nemen aan het laadecosysteem
Het rapport schetst verschillende mogelijkheden voor retailers, entertainmentlocaties en werkplekken om betrokken te raken bij het laadecosysteem, door bestemmingsladen aan te bieden. Aangezien bijna de helft (44%) van de EV-rijders zegt dat ze thuis geen laadstation installeren, spelen bestemmingen en werkplekken nu en in de toekomst een belangrijke rol in het ondersteunen van de groeiende vraag naar laadfaciliteiten en het verbeteren van de klantervaring.

 

Voor retailers kan het aanbieden van laadpunten nieuwe inkomstenbronnen opleveren. Niet alleen door nieuwe klanten aan te trekken, maar ook door hun verblijfsduur op locatie te verlengen met de benodigde laadtijd. Bijna de helft (49%) van de EV-berijders zegt namelijk de plek waar ze gaan winkelen en reizen te kiezen op basis van de beschikbaarheid van laadpunten en 57% zegt dat ze bestemmingen vaker zouden bezoeken als er laadpunten zijn.

 

Veranderend gedrag van de Nederlandse EV-rijder
De 6715 ondervraagde Nederlandse EV-rijders tonen een duidelijke groei in relaxter laadgedrag; 48% geeft aan niet meer elke dag te hoeven laden, tegenover 16% in 2022. Ook hun rijgedrag is veranderd sinds de aanschaf van hun EV, stelt 96% van de Nederlandse EV-rijders; 61% plant reizen zorgvuldiger, 54% gaat nauwelijks nog naar benzinestations en 52% rijdt zo efficiënt mogelijk. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan een uitgebreider laadnetwerk. Nederlanders zetten een betere beschikbaarheid van publieke laadpunten dit jaar op de tweede plek als stimulerend middel voor een massale overstap naar EV. Vorig jaar stond deze factor nog op de vijfde plek.

 

 

Download hier de Shell Recharge EV Driver Survey 2023 om meer te weten te komen over de trends, uitdagingen en kansen in de transitie naar elektrisch vervoer.

 

 

[1] One in every seven passenger cars bought globally in 2022 was an EV, according to a recent report by the International Energy Agency (IEA)
[2] Bain, The Outlook for the European Used Car Market, 2023
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels