Gepubliceerd op 24 May 2022 om 14h48
Door Damien Malvetti

smart vindt zichzelf opnieuw uit met de #1, een elektrische stadsauto ontworpen voor de fleet

Bijna 25 jaar na de lancering van de eerste smart, beleeft het merk een renaissance. Momenteel is smart voor 50% in handen van Mercedes-Benz en voor 50% van de Chinese groep Geely, en is het terug met een vernieuwd concept en een eerste model dat 100% elektrisch zal zijn. We ontmoeten de Belgische CEO, Henry Wattel, die link2fleet vertelt over de toekomststrategie van het merk.

|||||||||||||
||||||||||||| © ||||||||||||Henry Wattel

Geboren uit een gezamenlijk project van Mercedes-Benz en Swatch in de jaren 1990, wilde smart een revolutie ontketenen in de autowereld met een volledig nieuw concept (zie kader hieronder). Het was echter niet echt een succes. In 2019 besloot Mercedes-Benz het smart-gamma te heroriënteren op elektrische motoren en verkocht het een belang van 50% in smart aan de Chinese groep Geely, die onder meer Volvo en Polestar bezit.

Hoewel de naam en het logo behouden bleven, is het een soort wedergeboorte voor het merk, waarvan de modellen nu in China worden vervaardigd. Het eerste product van deze smart 2.0 is de smart #1, een 100% elektrische stads-SUV die link2fleet al mocht ontdekken.

Zo ruim als een limousine!

Vergeet het concept van een kleine auto waarmee je in de stad kunt rijden, de smart #1 is nu een ruime stads-SUV. “Het design komt van Mercedes, terwijl de technologie (motor en infotainment) van Geely komt”, zegt Henry Wattel, CEO van smart Belgium. Qua design zijn de lijnen eerder afgerond, terwijl de voorkant is geïnspireerd op de neus van een haai. Aan de achterkant lijkt het ontwerp van de lichten een knipoog naar de Mercedes EQ-modellen.

Met een lengte van iets meer dan 4 meter heeft de nieuwe smart #1 een wielbasis van 2,75 meter en bijna evenveel ruimte als een Mercedes E-Klasse. En dat is eigenlijk best indrukwekkend voor een auto van dit formaat! Zelfs achterin hebben de passagiers voldoende hoofd- en beenruimte. Het interieurdesign is resoluut modern met een console die letterlijk tussen de zetels zweeft, met daarbovenop een enorm aanraakscherm waarvan het systeem is geïnspireerd op de gamewereld.

Veiligheid is altijd een integraal onderdeel geweest van het smart-DNA en dat verandert niet met deze wedergeboorte, want de auto biedt alle technologische oplossingen voor assistentie aan de bestuurder. Aan de kant van de aandrijflijn is er een 66 kWh-batterij die 272 pk ontwikkelt en tot 420 km haalt (WLTP). Het merk kondigt een oplaadtijd van 3 uur aan op een 22 kW wisselstroomterminal.

Kopen bij de dealer of online

“Dit is het perfecte moment om met ons nieuwe concept op de markt te komen,” zegt Henry Wattel, CEO van smart Belgium. “Tussen januari en april 2021 werden in België 5.343 volledig elektrische auto’s geregistreerd. In dezelfde periode in 2022 is dit cijfer verdubbeld tot 11.879 eenheden. Voeg daar nog het belastingstelsel voor bedrijfswagens eraan toe dat bedrijven ertoe zal aanzetten om tegen 2026 voor volledig elektrische modellen te kiezen.

Om dit nieuwe model op de markt te brengen, zal smart gedeeltelijk een beroep doen op het netwerk van Mercedes-verdelers, “omdat de fysieke ervaring essentieel blijft in het aankoopproces van een auto en in het bijzonder de mogelijkheid om een proefrit te maken.” Maar het zal ook mogelijk zijn om op digitale wijze de wagen te verkrijgen. Het moet gezegd dat de smart #1 gemakkelijk te configureren is: “De voertuigen zijn vanaf het begin zeer goed uitgerust en in zeer specifieke kleuren verkrijgbaar. Het enige wat u hoeft te doen is de afwerking kiezen, een paar opties zoals de trekhaak, en dan het aankoopmodel (kopen of leasen), en het voertuig wordt bij u thuis afgeleverd.

De auto zal niet alleen beschikbaar zijn voor aankoop en privé-leasing, maar ook voor leasing aan B2B-klanten, die volgens Henry Wattel het grootste deel van de verkoop voor hun rekening zouden moeten nemen. “We hebben al een eerste overeenkomst met ALD Automotive, maar we leggen momenteel contacten met andere leasemaatschappijen om aangepaste lease-aanbiedingen voor te stellen.”

 

Een wagen om te delen

Henry Wattel, CEO smart Belux

De smart #1 zal geen Apple CarPlay en Androïd Auto integreren, maar zal gekoppeld worden aan een app die toelaat om het opladen te beheren, maar ook om het voertuig gemakkelijk te delen tussen gebruikers. “Dit is een perfecte oplossing voor bedrijven, aangezien de auto kan worden gebruikt als poolvoertuig, of als gedeeld voertuig voor gebruikers van bijvoorbeeld een co-workingruimte, aangezien het stedelijke publiek de belangrijkste doelgroep is van onze smart #1”, besluit de CEO. De auto is vanaf december te bestellen en zal medio 2023 bij de dealers staan.

 

Precies een déjà vu!

De smart van 1998

De smart #1 zou daarom kunnen worden omschreven als een kleurrijke elektrische stadsauto die gebruikers kunnen delen. Dit is een auto die helemaal bij de tijdsgeest past. En toch, vroege liefhebbers zullen zich herinneren dat dit concept in feite al de originele smart was, bedacht door Nicolas Hayek – oprichter van het horlogemerk Swatch – in de jaren tachtig.

De man wilde een revolutie ontketenen in de autowereld en de manier waarop we ze consumeren, maar zijn project werd aanvankelijk afgewezen door Volkswagen, alvorens te worden gevalideerd door Mercedes. Nicolas Hayek werkte hand in hand met de Duitse fabrikant, maar deze stelde zijn ambities al snel bij en ontwikkelde geen elektrische motor of mogelijkheden voor autodelen. Toen hij in 1998 werd gelanceerd, was de smart gewoon een mini-Mercedes die tegen een zeer hoge prijs werd verkocht in glazen-torenconcessies die de dealers veel geld kostten. Kortom, een echt marketingproduct dat de massa helaas niet kon beroeren. In die mate zelfs dat de ontwerper uiteindelijk de handdoek in de ring wierp, waardoor Mercedes als enige eigenaar van smart overbleef. Het merk bleef investeren in het product, en ontwikkelde zelfs andere modellen (een cabrio, een 4-zitter, enz.), maar echt succes bleef uit.

Het concept van Nicolas Hayek was zijn tijd zeker voor, maar er is een goede kans dat vandaag, met deze wedergeboorte, smart eindelijk succesvol zal zijn!

Bijna 25 jaar na de lancering van de eerste smart, beleeft het merk een renaissance. Momenteel is smart voor 50% in handen van Mercedes-Benz en voor 50% van de Chinese groep Geely, en is het terug met een vernieuwd concept en een eerste model dat 100% elektrisch zal zijn. We ontmoeten de Belgische CEO, Henry Wattel, die link2fleet vertelt over de toekomststrategie van het merk.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels