Gepubliceerd op 24 October 2022 om 13h24
Door Jeroen Evens

Split billing en fiscale voordelen: twee voordelen voor het elektrisch opladen van uw medewerkers

Is uw bedrijf bezig met de overstap naar elektrische mobiliteit? Naast de keuze van de wagens is oplaadinfrastructuur essentieel bij uw wagenparkbeleid, zowel op uw werkplek als bij medewerkers thuis. Ontdek zeer interessante voordelen.

|
| © |

Plug-in hybride en elektrische wagens brengen voor u een extra berekening met zich mee: hoe factureert u de kosten van thuisladen? Met split billing gaat dit probleemloos.

Een duidelijke berekening

De vergoeding voor laadkosten zijn anders dan die voor brandstof. Deze moeten gebeuren op basis van het werkelijke verbruik, een forfaitaire vergoeding is niet toegestaan. Split billing scheidt de oplaadkosten direct van die voor het energieverbruik in de woning. Dit kan alleen met slimme laadpunten. Op het einde van elke maand worden de laadkosten automatisch door de laadpuntbeheerder naar u opgestuurd, zodat u uw medewerkers kunt terugbetalen.

EDI, dat de laadoplossingen van de D’Ieteren groep centraliseert, biedt ook deze oplossing aan, met twee oplossingen: ofwel geeft u het rekeningnummer van het bedrijf op indien u kiest voor domiciliëring, ofwel het rekeningnummer van de werknemer als u kiest voor onkostenvergoeding.

Voordelen voor laadpunten op de werkvloer

De wet Van Peteghem biedt een kostenaftrek van 200% op de aankoop en installatie van laadpunten tot 31 maart 2023, en 150% voor de periode 1 april 2023 tot 31 augustus 2024. Om ervan te genieten, moeten de laadpunten aan deze voorwaarden voldoen:

  • nieuw en geconnecteerd;
  • toegankelijk voor het publiek tijdens de openings- en/of sluitingsuren van het bedrijf (optie 1, 2 of beide);
  • geregistreerd bij de Federale Overheidsdienst Financiën en vervolgens op www.eafo.eu;
  • afgeschreven over een periode van minimaal 5 jaar.

Een toekomst vol mogelijkheden

De overstap naar een elektrisch wagenpark wordt steeds interessanter voor bedrijven en zelfstandigen. De afgelopen maanden zijn er bovendien nieuwe maatregelen genomen: in Vlaanderen moeten nieuwe gebouwen waarvoor een stedenbouwkundige vergunning werd aangevraagd na 11 maart 2021 minstens één laadpunt hebben, afhankelijk van het aantal parkeerplaatsen.

In Brussel zijn er subsidies voor eigenaren van particuliere parkeergarages die toegang verlenen tot hun laadpunten. Verder wordt in parkeergarages de investering in laadpunten met 50% ondersteund. Tot slot belooft de Brusselse regering 22.000 publiek toegankelijke laadpalen te installeren tegen 2035.

Zo zullen uw medewerkers altijd beschikken over een laadoplossing, zeker als u de tot meer dan 260.000 laadpunten meetelt die via EDI (Electric by D’Ieteren) beschikbaar zijn in een twintigtal Europese landen.

Meer informatie over EDI

Is uw bedrijf bezig met de overstap naar elektrische mobiliteit?

Contacteer Audi fleet op audi.be voor een analyse van uw behoeften en ondersteuning in elke fase van uw overstap.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Dealers , Voertuigen

Gelijkaardige artikels