Gepubliceerd op 10 February 2020 om 15h19
Door Félix Bouland

Test nieuwe DS 7 Crossback E-Tense 4×4: aan de stekker

DS streeft nog steeds naar een positie in de premiumsegmenten en wijdt daarom voor zijn grote SUV een nieuwe plug-inhybride versie in. Die is veel zuiniger en presteert krachtiger.

||||||||||||||||
|||||||||||||||| © Post-production : Astuce Productions|Post-production : Astuce Productions|www.laurentnivalle.fr|www.laurentnivalle.fr|www.laurentnivalle.fr|www.laurentnivalle.fr|Post-production : Astuce Productions|Post-production : Astuce Productions|||||||||

Nu Europa hen het mes op de keel heeft gezet gooit het Franse PSA zich eindelijk op alternatieve aandrijflijnen. Dat heeft best lang geduurd. De DS 7 mag dus een nieuwe, plug-inhybride aandrijflijn inwijden, die in tegenstelling tot de vroegere hybride van de groep sterk inzet op elektrische aandrijving. Hoewel in de neus nog steeds een benzineviercilinder ligt van 200 pk, is die hier gekoppeld aan twee elektromotoren van 82 kW. De ene zit in de plaats van de koppelomvormer van de achttrapsautomaat, de andere in de achteras. Alles samen ontwikkelt deze DS 7 300 pk en een koppel van 520 Nm.

Het hart van de hele installatie is de lithium-ionbatterij van 13,2 kWh, die onder de achterbank zit. Dankzij een relatief grote opslagcapaciteit geeft ze de Franse SUV een puur elektrisch bereik van 58 kilometer (WLTP). En door haar plaatsing doet ze niets af aan de binnenruimte noch aan de koffer achterin. Via de interne lader kan de DS zijn batterij via een wallbox opladen in slechts 2 uur.

Comfortabel elektrisch

Zodra je de weg op gaat wordt duidelijk dat de DS 7 E-Tense de comfortabelste versie van het gamma is. De eerste 50 kilometer gaat de voorkeur naar de elektrische aandrijving. De 1.6 schiet enkel wakker bij het hernemen of bij sterk optrekken. Maar als dat gebeurt, doet hij niets af aan de gewijde stilte in het interieur. De automatische versnellingsbak van zijn kant is helaas minder discreet, met constant lichte schokken. Bij een meer enthousiaste rijstijl maakt de DS 7 goed gebruik van de 300 pk die hij ter beschikking heeft. Hij sprint zelfs naar 100 km/u in 5,9 seconden.

Toch zet een plug-inhybride SUV vooral in op zuinigheid. Onze testrit van een honderdtal kilometer klokte af op een gemiddelde van 3,7 l/100 km. Dat lijkt misschien veel in vergelijking met de 1,3 l/100 km en 30 g CO/km die DS belooft, maar dit forse beest kan nog veel zuiniger zijn… op voorwaarde dat hij regelmatig wordt opgeladen.

Fleetbalans

Met zijn 30 g CO2/km en zijn batterij van 13,2 kWh geniet deze nieuwe DS 7 Crossback E-Tense de beste voorwaarden qua fiscale aftrekbaarheid voor 2020, namelijk 100 procent. Verder betalen Vlamingen zoals gewoonlijk geen andere belastingen terwijl Walen en Brusselaars een BIV van 2.478 euro moeten neertellen.

Technische fiche DS 7 Crossback E-Tense 4×4
Brandstof benzine (plug-inhybride)
Vermogen 147 KW/ 200 pk (benzine), 80 KW/110 pk (elektrisch), 300 pk (gecombineerd)
Koppel 300 Nm (benzine), 317 Nm (elektromotor V), 166 (elektromotor A)
Leeggewicht 1.825 kg
Koffervolume 555 liter
Tankinhoud 43 liter
Gemiddeld verbruik 1,3 l/100 km
CO2-uitstoot 30 gr/km
Topsnelheid 220 km/u
Cilinderinhoud 1.598 cm2
Beheersinformatie
Basisprijs BTW exclusief 42.297 €
Basisprijs BTW inclusief 53.540 €
Fiscaal vermogen 9 PK
TMC (Brussel) 2.957,00 €
BIV (Vlaanderen) 0,00 €
Verkeersbelasting (Brussel) 290,93 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0,00 €
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA werknemer 1.754,72 €/jaar
Verworpen kosten 298,30 €/jaar
CO2-bijdrage 317,74 €
Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels