Gepubliceerd op 16 April 2020 om 10h13
Door Charles Demoulin

Test Stromer ST3: een waardig alternatief voor uw wagen ?

Kijk even naar je boordcomputer van uw wagen. Wat is uw gemiddelde snelheid van het laatst afgelegde traject? Het is heel vaak erg confronterend om te zien hoe laag deze snelheid eigenlijk ligt. Op veel trajecten kan deze Stromer een waardig alternatief voor de wagen betekenen. Wij deden de test… en zagen dat de Stomer zo goed als elk traject (zonder autostrade) korter dan 15 km sneller af wist te leggen dan de wagen.

|||||||||
||||||||| © |||||||||

Speed Pedelec

De Stromer ST3 behoort tot de categorie ‘Pedelec’ aangezien hij ondersteuning biedt tot een maximumsnelheid van 45km/u. De bestuurder dient dus over een rijbewijs voor een bromfiets, wagen of een ander voertuig te beschikken, er hoort ook een nummerplaat achteraan en een helm is uiteraard verplicht. Die laatste moeten slapen en achterhoofd beschermen. Een vizier is trouwens geen overbodige luxe wanneer je comfortabel +35km/u rijdt en de koude lucht in je ogen en langs je oren heen blaast.

Snelheid

De snelheid waarmee deze ‘fiets’ zich kan verplaatsen, heb je als bestuurder helemaal zelf in de hand. Dankzij drie standen bepaal je zelf de ondersteunende kracht, en dan is het aan jouw benen om de rest bij de trappen. Maar maak je geen illusies, zelfs in de hoogste stand (stand 3) moet je best flink bijtrappen om 45km/u te halen. In de bebouwde kom is het, net zoals met de wagen, opletten geblazen. De grote schijfremmen en dikke banden zorgen voor een veilig gevoel wanneer je een manoeuvre moet uitvoeren. Op een jaagpad of autoluwe baan rijdt de Stromer heel comfortabel en kan de snelheid makkelijk rond de 40km/u gehouden worden. Na een goeie 75km geeft de batterij er de brui aan, maar in stand 1 kan je tot wel 180km afleggen! Onze test toonde aan dat mee- en tegenwind ook een belangrijke rol spelen: door de opwaartse positie is er van aerodynamisch rijden geen sprake en kan je met forse meewind zelfs 100 km in stand 3 aantikken. Dit betekent uiteraard ook dat met felle tegenwind de actieradius al na 50 km op nul staat. Gelukkig wordt dit alles aangegeven op een helder display en kom je dus niet voor verrassingen te staan.

Display

Het touchscreen op de bovenbuis voorziet de nodige informatie tijdens de rit: snelheid, actieradius en de huidige aandrijfstand. Wanneer je stilstaat biedt het scherm tal van opties: lock (= fiets op slot zetten, waarbij een pincode vereist is bij vertrek), fiets uitschakelen, batterij uitnemen, een algemeen menu (met connectiviteitsopties ed.)… Dankzij bluetooth en 3G kan ook de smartphone gebruikt worden om de fiets te sluiten (Smartlock), lokalisatie of om statistieken over je traject te bekijken. Dit traject zal voor velen het woon-werkverkeer zijn.

Fietsleasing

Een pedelec kan je al leasen vanaf €170/maand. U kan zelf de rekensom maken wanneer we u vertellen dat u ook in deze categorie aanspraak maakt op een fietsvergoeding.

Bekijk dan hier de lijst van onze leasingpartners via onze online Toolbox.

Pro’s

  • Je beslist zelf in hoeverre je wil bijtrappen
  • Duidelijke touchscreen met handige informatie en bediening
  • Heel accurate actieradius
  • Ook in het donker goed zichtbaar dankzij felle verlichting

Contra’s

  • Kort spatbord waardoor opspattend water van het voorwiel bij +35km/u op je schoenen terugwaait
  • Jammer dat het display niet in de stuurpen verwerkt zit, nu zit het iets te laag geplaatst om veilig tijdens het fietsen info (snelheid, actieradius…) af te lezen

Vergelijking leasing Stromer VS gewone e-bike

 Gewone e-bikeStromer ST3
Aankooprijs incl. BTW2500 €6990 €
Max. Snelheid25 km/h45 km/h
Leasebedrag voor werkgever85,91 €/maand249,22 €/maand
Bijdrage via brutoloon58,71 €/maand170,31 €/maand
Inschatting nettobijdrage28,07 €/maand81,43 €/maand
Netovoordeel (inclusief overname na het einde van de lease)34,06 €/maand114,32 €/maand

Charles Demoulin

Charles Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fietsen (huur) , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels