Gepubliceerd op 16 May 2024 om 15h18
Door Maxime Pasture

Autonoom openbaar vervoer: binnenkort werkelijkheid?

Het beroemde tennistoernooi Roland-Garros zal eind mei het toneel zijn van een belangrijke innovatie. Autonome, bestuurderloze shuttles zullen voor het eerst in actie komen. Dit wordt een demonstratie in levensechte omstandigheden. Is dit het begin van een revolutie in het openbaar vervoer?

Als premium partner van het Roland Garros toernooi in Parijs innoveert Renault Groep samen met WeRide, een belangrijke speler op het gebied van autonome rijtechnologieën. Van 26 mei tot 9 juni testen de twee partners autonome elektrische shuttles. Deze zullen worden gebruikt om de toegang tot het Roland-Garros stadion te vergemakkelijken. In de praktijk zullen deze bestuurderloze shuttles toeschouwers in staat stellen om van parkeerplaats P2 (aan de rand van het Bois-de-Boulogne) naar het stadion te reizen en vice versa.

“De autonomie van het openbaar vervoer is relevant en noodzakelijk”.

Wat individuele voertuigen betreft, gelooft de Renault Group meer in assistentie dan in volledig autonoom rijden. Aan de andere kant zegt de Franse groep: “Voor het openbaar vervoer: autonomie is relevant en noodzakelijk, om effectief in te spelen op de groeiende behoefte aan koolstofvrije mobiliteit”. Het is waar dat elektrisch, en waarom niet autonoom, openbaar vervoer zeer welkom zou zijn in de lage-emissiezones die steeds gebruikelijker worden in Europa.

De Renault Master als basis

De Renault Group is overtuigd van de voordelen van autonoom openbaar vervoer en voert al enkele jaren proeven uit. Het experiment op Roland-Garros 2024, in levensechte omstandigheden, zal het mogelijk maken om nieuwe gegevens te verzamelen. Uiteindelijk zullen deze proeven leiden tot de ontwikkeling van een gerobotiseerd platform voor elektrische minibussen op basis van de nieuwe Renault Master. Dit platform zal automatiseringsoplossingen van gespecialiseerde partners zoals EasyMile, Milla en WeRide kunnen integreren.

Flexibeler vervoer

Tijdens het tornooi, van 26 mei tot 9 juni, rijden de WeRide minibussen van 11.00 tot 19.00 uur. Maar voor de toekomst is het de bedoeling dat dit type ‘zero-emission’ openbaar vervoer flexibeler wordt en 24/7 kan rijden. Renault Group beweert dat “eenvoudig toezicht op afstand nodig zal zijn om een vloot voertuigen te laten rijden”.

Verwacht wordt dat vanaf 2026 een vloot van geautomatiseerde elektrische minibussen, ontwikkeld door Renault Group en zijn partners, deel zal uitmaken van het openbaarvervoernetwerk van Châteauroux Métropole, ook in Frankrijk. We zullen dit goed in de gaten houden voordat we kunnen zeggen of er al dan niet een revolutie in het openbaar vervoer aan de gang is.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.

Gelijkaardige artikels