Gepubliceerd op 21 November 2023 om 13h23
Door Jeroen Evens

“Chic et choc”: Nieuwe Renault Master schittert op SoluTrans-beurs in Lyon

Op de prestigieuze Solutrans beurs in Lyon, zeg maar het Autosalon voor LCV’s, werd vandaag met veel toeters en bellen de nieuwste generatie Renault Master gepresenteerd, een ware mijlpaal in de evolutie van deze iconische bestelwagen. Bijgenaamd “The Aerovan” vanwege zijn indrukwekkende aerodynamische verbeteringen, introduceert de nieuwe Master niet alleen een fris ontwerp (met het nieuwe logo van Renault), maar belooft hij ook technologische innovaties die het voertuig op de voorgrond van de bedrijfswagenmarkt zullen plaatsen. Van een verbeterde interieur-indeling tot krachtige rijhulpsystemen en diverse aandrijfopties, de Renault Master 2023 beschikt over tal van kwaliteiten om zowel vakmensen als fleetbeheerders te overtuigen. Laten we een duik nemen in de opmerkelijke verbeteringen van deze nieuwe Master.

|||||||||
||||||||| © |||||||||

1. Design: Een werkplek van de toekomst

De nieuwe Renault Master biedt een interieur dat gericht is op de behoeften van de gebruiker, met hoogwaardige materialen, een S-vormig dashboard en een 10”-scherm. Het opbergvolume is met 25% vergroot, waardoor het marktleider is in zijn segment. De mogelijkheid om het voertuig te transformeren tot een mobiel kantoor voegt extra veelzijdigheid toe. Het exterieurdesign straalt betrouwbaarheid en robuustheid uit, met een imposante grille, horizontale led-koplampen en een U-vormig inzetstuk in de bumper.

De wereldpremière van de vierde generatie Renault Master op de SoluTrans-beurs in Lyon werd druk bijgewoond.

2. Aerovan: Efficiëntie in energieprestaties

Dankzij de sterk verbeterde aerodynamica heeft deze vierde generatie van de Renault Master een aanzienlijke CO2-winst van 39 g/km behaald, waardoor de totale uitstoot minder dan 200 g/km bedraagt. Deze aerodynamica draagt ook bij aan een 20% lager verbruik bij de elektrische versies ten opzichte van de vorige generatie, en in de thermische versie bespaar je door de verbeterde luchtdoorstroming maar liefst 1,5 liter per 100 afgelegde kilometers.

 

3. Multi-energieplatform: Flexibiliteit en efficiëntie

De Master is verkrijgbaar met verschillende aandrijfopties, waaronder Blue dCi-dieselmotoren en zuiver elektrische versies met een zeer degelijke autonomie. De zuiver elektrische versies van de nieuwe Master zijn verkrijgbaar met twee motoren van 96 of 105 kW, elk goed voor 300 Nm koppel, met een batterijcapaciteit van 40 kWh (180 kilometer rijbereik over de WLTP-cyclus) respectievelijk 87 kWh (meer dan 410 kilometer). Leuk extraatje: deze Master is ook beschikbaar in een waterstofversie.

4. Connectiviteit

De connectiviteit van de nieuwe Renault Master staat centraal in zijn moderne benadering van bedrijfsmobiliteit. Uitgerust met het geavanceerde OpenR Link-multimediasysteem, biedt de Master een intuïtieve gebruikerservaring met een 10-inch scherm en compatibiliteit met zowel Android Auto als Apple CarPlay. Het systeem is ontworpen voor evolutie, waarbij nieuwe functies op afstand kunnen worden toegevoegd via firmware-updates gedurende vijf jaar. Daarnaast onderscheidt de Master zich met zijn geconnecteerde Google-integratie, draaiend op Android Automotive OS 12. Bestuurders hebben toegang tot Google Maps, Google Play en de spraakassistent van Google, wat de navigatie en algehele connectiviteit naar een hoger niveau tilt.

Het was drummen om op de foto te gaan met het iconische model.

De V2X (Vehicle-to-Everything) functie van de Renault Master bevordert een geavanceerde vorm van connectiviteit, waarbij het voertuig in staat is om draadloos te communiceren met andere voertuigen, infrastructuur en zelfs met voetgangers. Door realtime gegevensuitwisseling draagt de V2X-technologie bij aan verbeterde verkeersveiligheid en optimalisatie van verkeersstromen, waardoor de Renault Master niet alleen een betrouwbare bedrijfswagen is, maar ook een pionier in slimme mobiliteit.

5. Hyperveilig en -technologisch

De Renault Master 2023 is ontworpen met het oog op veiligheid en voorzien van geavanceerde technologische kenmerken om een beschermende rijervaring te waarborgen. Het voertuig is uitgerust met een scala aan veiligheidsvoorzieningen (maar liefst 20), waaronder ABS, tractiecontrole, en stabiliteitscontrole. Met twintig verschillende uitvoeringen, verbeterde toegang en grotere laadlengte, biedt de nieuwe Renault Master een erg grote veelzijdigheid. De kortere draaicirkel en verbeterde wendbaarheid maken het voertuig bovendien nog handiger voor stadsgebruik.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels