Gepubliceerd op 20 June 2022 om 14h29
Door Jeroen Evens

Vertragingen bij leveringen: welke oplossingen zijn er voor mijn vloot?

De auto-industrie heeft de voorbije maanden flinke klappen moeten incasseren: productielijnen werden stilgelegd wegens de Covid-19-pandemie, er waren tekorten aan halfgeleiders en, recenter, aan kabels die in Oekraïne werden geproduceerd ten gevolge van de oorlog in dat land. Daardoor zijn de levertijden voor nieuwe wagens geëxplodeerd. Voor sommige modellen hebben we het over een wachttijd van meer dan een jaar! Hoe kunt u uw wagenpark beheren in een dergelijke situatie? link2fleet geeft u advies.

|||
||| © |||

Quick-catch   

– Voor sommige modellen duurt het meer dan 15 maanden van bestelling tot levering 
– Het probleem doet zich alleen in Europa voor vanwege de eis om over te schakelen op elektrische voertuigen, waarvoor veel halfgeleiders nodig zijn 
– Sommige leasingmaatschappijen stellen voor om bestaande voertuigcontracten gratis of tegen lage kosten te verlengen 
– Denk aan het optimaliseren van uw wagenpark door bijvoorbeeld voertuigen tussen bestuurders uit te wisselen of poolvoertuigen toe te wijzen 
– Leasing op korte termijn of tweedehands-leasing kan ook oplossingen bieden 

In een interview afgenomen kort na het winnen van de link2fleet awards 2021 vertelde Caroline Ceustermans, Fleet & Mobility Manager bij Swift en fleet owner van het jaar 2021, hoe moeilijk het is om in zo’n situatie een vloot te beheren. “De laatste maanden heb ik mijn bestuurders regelmatig moeten meedelen dat hun voertuig met enkele maanden is uitgesteld en heb ik oplossingen moeten vinden om hen mobiel te houden tot hun nieuwe voertuig er was. In andere gevallen heb ik voertuigen ontvangen die enkele opties misten als gevolg van deze halfgeleidercrisis. Het is moeilijk om een bestuurder te laten accepteren dat hij een voertuig krijgt dat minder goed is uitgerust dan wat er op zijn bestelformulier staat. Dit is de situatie waarmee alle wagenparkbeheerders op dit moment worden geconfronteerd. En fabrikanten en importeurs zijn helaas machteloos om iets aan de mondiale situatie te doen.   

15 maanden is de huidige tijd tussen de bestelling en de levering van een Audi Q4 e-Tron, bijvoorbeeld. Maar dit voorbeeld staat niet op zichzelf, want alle fabrikanten worden min of meer in gelijke mate getroffen door deze opeenvolging van crisissen in de sector. 

Een probleem enkel voor Europa! 

“We zitten allemaal in hetzelfde schuitje”, zegt Olivier Sermeus, COO van Astara Western Europe, de nieuwe naam van de Alcomotive groep. “Het probleem is dat, om de door Europa vastgelegde CO2-doelstellingen te halen, fabrikanten en importeurs onder druk worden gezet om de verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen te promoten, wat precies de voertuigen zijn die een grotere hoeveelheid halfgeleiders vereisen. Het is dus niet alleen de Covid-19 crisis die tot deze situatie heeft geleid, maar ook de toegenomen vraag naar deze voertuigen. Kijk maar naar de Zuid-Amerikaanse markt, waar geen vraag is naar PHEV’s en volledige EV’s omdat het belastingstelsel ze niet vereist: er zijn geen zorgen over de levering van voertuigen! Het huidige probleem is uitsluitend Europees. Wij proberen uiteraard oplossingen te vinden, zoals het aanbieden van vervangwagens aan onze klanten die op hun nieuwe voertuig wachten, maar dit wordt zeer ingewikkeld omdat de vraag voortdurend toeneemt. En helaas vrees ik dat we niet voor het begin van 2024 uit deze crisis zullen geraken, zonder te weten wat er daarna kan gebeuren… Er was Covid-19 en daarna de oorlog in Oekraïne. Helaas zijn we niet veilig voor een derde gebeurtenis die de situatie nog erger kan maken…” 

Focus op EV’s 

Bij Volvo Car Belux is de Europese verplichting om de CO2-uitstoot te beperken als uitgangspunt gebruikt om elektrische modellen op de productielijn te promoten. ”Ons beleid is erop gericht een snellere productie van volledig elektrische voertuigen te garanderen en zo professionele klanten aan te moedigen voor EV te kiezen. Het is ook een manier om de elektrificatie van de vloot aan te moedigen,” zegt Hamza Chaaban, COO. “Concreet produceren we eerst EV-modellen, en dan pas PHEV’s en modellen met verbrandingsmotoren. Wat de leveringstermijnen betreft, komt dit neer op gemiddeld 6 tot 7 maanden voor een elektrisch voertuig en tot 10 à 12 maanden voor een model met verbrandingsmotor.” 

Eric Laforge, hoofd van Stellantis LCV Enlarged Europe, vertelde ons onlangs ook dat “de productie- en levertijden voor de Fiat e-Ducato veel korter zijn dan die voor de dieselversie van de Ducato bestelwagen”. Dus het beleid lijkt hetzelfde te zijn binnen de Stellantis Groep. 

Gevolgen op lange termijn 

Bas Viveen, algemeen directeur van Peugeot Belux, wijst op de gevolgen die deze situatie op lange termijn zal hebben. “Bij Peugeot worden we erg getroffen door deze situatie omdat onze voertuigen zeer technologisch zijn. En technologie rijmt onvermijdelijk op chips. Ons orderboek is goed gevuld en gelukkig is ons netwerk perfect in staat om de impact van de huidige situatie op onze voertuigproductie te verklaren. Helaas zullen wij rekening moeten houden met de langetermijngevolgen van de huidige context met de stijging van de gas- en elektriciteitsprijzen, maar ook met de algemene inflatie en het stijgen van de lonen. Een voertuig dat vandaag wordt besteld, wordt over 8 tot 10 maanden geproduceerd. Helaas kunnen wij de stijging van de inflatie op lange termijn niet voorspellen, wat betekent dat de kosten van een voertuig vandaag en over 8 tot 10 maanden heel verschillend kunnen zijn. We moeten dus waakzaam zijn om onze kosten onder controle te houden. 

Anticiperen om beter te beheren  

Meer dan ooit is anticiperen het beste advies dat deskundigen uit de sector aan wagenparkbeheerders geven. Als u bestaande voertuigen moet vervangen of nieuwe moet bestellen, doe dat dan zo vroeg mogelijk! En geef de voorkeur aan voorraadvoertuigen – zolang er nog zijn – of modellen met de kortste productietijden. Uw Key Account, wagenparkbeheerder of dealer kan u hierover uiteraard advies geven. Merk ook op dat door bepaalde opties te schrappen – waarvoor deze halfgeleiders dus nodig zijn – u de leveringstermijnen aanzienlijk kunt verkorten. 

Een wagen in afwachting 

Natuurlijk moeten uw chauffeurs mobiel blijven terwijl ze wachten op hun volgende voertuig. Sommige dealers of importeurs beschikken over een vloot van wacht- of vervangingsvoertuigen die zij voor een korte of zelfs middellange periode ter beschikking kunnen stellen. Maar zoals Olivier Sermeus eerder al opmerkte, beginnen de voorraden door de groeiende vraag ook aanzienlijk af te nemen.   

Verleng uw contracten   

Dit kan de perfecte gelegenheid zijn om een volledige analyse van uw wagenpark te maken om het aantal kilometers van elk voertuig en de looptijd van elk contract te bepalen. Door de Covid-19-crisis en het wijdverbreide gebruik van telewerken hebben sommige van uw voertuigen wellicht veel minder kilometers afgelegd dan hun contract toestond. In dat geval kunt u misschien met uw verhuurbedrijf onderhandelen over een verlenging van het lopende contract. Sommige verhuurbedrijven zijn in dit opzicht tolerant en flexibel en besluiten om de extra kilometers ten opzichte van het oorspronkelijke contract niet – of althans niet volledig – in rekening te brengen, zolang dit natuurlijk geen misbruik is. Door uw contracten te verlengen, zou u ook moeten kunnen profiteren van een logischerwijs lagere maandelijkse betaling.   

Schakelen tussen bestuurders  

Door uw wagenpark te analyseren, kunt u ook nagaan of bepaalde bestuurders hun voertuig de voorbije maanden weinig hebben gebruikt. In dat geval kan het een goed idee zijn om met uw chauffeurs te onderhandelen over het ruilen van voertuigen tussen degenen die altijd veel kilometers rijden en degenen die dat minder doen.   

Als u over een vloot poolvoertuigen beschikt die weinig worden gebruikt, kunt u overwegen deze voertuigen toe te wijzen aan chauffeurs die ze nodig hebben in afwachting van hun volgende voertuig. Vergeet natuurlijk niet om deze veranderingen van bestuurder, indien nodig, aan de leasemaatschappij te melden.    

Denk op korte termijn  

Verhuurbedrijven op korte termijn kunnen u op dit moment ook snelle oplossingen bieden. Zij hebben vaak een breed gamma voertuigen die direct beschikbaar zijn en aan de behoeften van uw bestuurders kunnen voldoen voor een korte of zelfs middellange termijn. Hier moet u natuurlijk rekening houden met de vaak hogere maandelijkse kosten van een huur op korte termijn in vergelijking met een huur op lange termijn.   

Verscheidene verhuurbedrijven op korte termijn hebben gereageerd op de eerste aankondigingen van de fabrikanten en hebben hun aanbod uitgebreid. Hertz, bijvoorbeeld, kondigde onlangs aan dat het een order had geplaatst voor 65.000 nieuwe Polestars, die in de komende vijf jaar aan zijn internationale catalogus zullen worden toegevoegd. Polestar is een van de uitzonderingen: het volledig elektrische merk van de Geely-groep verzekert dat het nog binnen maximaal twee maanden kan leveren. “In tegenstelling tot sommige concurrenten die alleen op basis van orders produceren, produceren wij vooraf en hebben daardoor voldoende voertuigen op voorraad”, zegt Filip Rouma, Key Account Manager bij Polestar. “Maar de vraag is groot en de kans is groot dat onze voorraad snel zal slinken.”  

Polestar’s zustermerk, Lynk & Co, kan ook een eenvoudige oplossing op korte termijn bieden. Het merk biedt een vrijblijvende abonnementsdienst aan: u least een plug-in hybride auto voor een vast bedrag van 500 euro per maand – alle kosten inbegrepen behalve brandstof en elektriciteit – en u kunt het contract op elk moment stopzetten. 

En waarom geen tweedehandswagen?  

 Leasing van tweedehandsauto’s staat op onze markt nog in zijn kinderschoenen, maar de huidige crisis kan daar wel een impuls aan geven. Bedrijven als Lizy hebben zich hierin gespecialiseerd en bieden bedrijfswagens aan die in perfecte staat verkeren en waarmee weinig gereden is. Het aanbod omvat bijna alle modellen die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn, inclusief de nieuwste elektrische voertuigen. En dat, natuurlijk, onmiddellijk beschikbaar en met een lagere maandelijkse huur dan een nieuw voertuig.   

Olivier Sermeus waarschuwt echter: “De vraag naar tweedehandswagens stijgt, en dus ook de prijs! Je hoeft alleen maar te kijken naar de torenhoge prijzen van bepaalde modellen op de tweedehandsplatforms. En naarmate de tijd verstrijkt, zal het aanbod beperkter worden. Ik vrees dat het op korte termijn moeilijk zal worden om traditionele tweedehandsvoertuigen te vinden, terwijl elektrische voertuigen voor de meeste klanten nog steeds onbetaalbaar zullen zijn, zelfs als ze tweedehands zijn.“ 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels