Gepubliceerd op 7 April 2023 om 06h53
Door Jeroen Evens

Robin Gasthuys (Miles Mobility): “Steeds meer mensen zien de voordelen in van autodelen”

Autodelen is aan een stevige opmars bezig in onze steden. Het succes van enkele innovatieve spelers op de markt is daar het bewijs van. Zo is er bijvoorbeeld Miles, een unieke car sharing service waarbij je betaalt per gereden kilometer, in plaats van per minuut. Wij spraken met Robin Gasthuys, General Manager van Miles Mobility voor ons land.

|||||||
||||||| © |||||||

link2fleet: Het gaat snel voor Miles! Jullie hebben net jullie diensten gelanceerd in een derde Belgische grootstad (Antwerpen)…

Robin Gasthuys (Miles): “Dat klopt, drie steden in slechts zes maanden. Ik kan alvast één ding verklappen: we gaan dit tempo niet volhouden. Maar we zijn echt blij dat we de stedendriehoek Gent, Brussel en Antwerpen nu rond hebben. Alle steden hebben ons hartelijk ontvangen en laten zien dat we samen op de goede weg zijn. Uit een recente studie van Autodelen.net blijkt dat autodelen in België toeneemt, omdat steeds meer mensen de voordelen inzien van autodelen in plaats van een eigen auto te bezitten. Als we naar de toekomst kijken, denken we dat deze trend zich zeker zal doorzetten. Het is immers logisch, en het is zo eenvoudig. Gebruikers boeken een auto wanneer ze die nodig hebben, zonder gebonden te zijn aan openingstijden of reserveringen vooraf. Bovendien biedt autodelen nog meer vrijheid dan een eigen auto, omdat er veel minder verplichtingen zijn.

l2f: Is Miles van plan om nog verder uit te breiden in ons land?

R.G.: “Momenteel zijn er al meer dan 1000 MILES-voertuigen actief in België, en we zullen ons richten op een verdere uitbreiding van onze voertuiggrootte en ons werkgebied in de bestaande steden. Onze gebruikers in Antwerpen, Gent en Brussel kunnen zich verheugen op enkele nieuwe voertuigtypes en een toenemende dichtheid en dus een betere beschikbaarheid. We kijken parallel ook naar andere Belgische steden en zijn met sommige al in gesprek, maar er is nog niets bekend te maken.”

l2f: Als we mobiliteit op Europees vlak bekijken… Zal Miles ook in de rest van Europa uitbreiden?

R.G.: “Onze focus ligt momenteel op België en Duitsland. We houden onze ogen open, maar hebben geen concrete uitbreidingsplannen voor de rest van Europa in de nabije toekomst. Het is belangrijk op te merken dat uitbreiding naar een nieuw land een uiterst complex proces is waarbij een geheel nieuwe bedrijfsentiteit moet worden opgebouwd. Dit omvat het overwinnen van taalbarrières, het voldoen aan verschillende wettelijke vereisten en het eventueel aanpassen van ons product aan de specifieke behoeften van de markt in kwestie. Uitbreiding naar nieuwe locaties vereist daarom zorgvuldige afweging en planning.”

l2f: Zijn jullie van plan een speciaal aanbod te lanceren voor zelfstandigen en ondernemers?

R.G.: “De uitbreiding naar de B2B-markt is een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van MILES op lange termijn. MILES biedt gebruikers al de mogelijkheid om binnen de app te schakelen tussen een particuliere en professionele betaaloptie, wat vooral handig is voor freelancers en zelfstandigen. Daarnaast bieden we momenteel een B2B-product genaamd “MILES for businesses” in Duitsland, en we zijn van plan om dit aanbod in de nabije toekomst uit te breiden naar België. We kunnen nog geen concrete lanceerdatum geven, maar ik kan nu al zeggen dat het niet lang meer zal duren.”

l2f: Dat zal onze lezers beslist als muziek in de oren klinken, Robin. Bedankt voor het hartelijke interview! 

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Car-sharing, car-pooling & Taxi , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels