Gepubliceerd op 29 January 2024 om 13h12
Door Damien Malvetti

20% van de nieuwe motorfietsen die in 2023 werden ingeschreven, stonden op naam van bedrijven

In België werden in 2023 25.359 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Dit betekent een stijging van 2,7% op jaarbasis voor een markt die al enkele jaren op een positieve golf surft, met niet alleen een groei in inschrijvingen, maar ook in het aantal uitgereikte rijbewijzen. Vorig jaar stond bijna 20% van de nieuw geregistreerde motorfietsen op naam van een bedrijf.

||||||||||
|||||||||| © ||||||||||

Lange tijd werden motorfietsen vooral gezien als vrijetijdsvoertuigen. Vandaag de dag blijven ze nieuwe gebruikers winnen. Tijdsbesparing in files, parkeergemak en gebruiksvriendelijkheid zijn de argumenten die motorrijders het vaakst gebruiken om te kiezen voor een verplaatsing met een gemotoriseerde tweewieler.

 

Recordaantal uitgereikte motorrijbewijzen

De gezonde toestand van de markt voor motorfietsen wordt weerspiegeld in het steeds toenemende aantal rijbewijzen A1 (ouder dan 18, max 125 cc en 15 pk), A2 (ouder dan 20 en max 47 pk) en A (ouder dan 24 en meer dan 47 pk) dat elk jaar wordt uitgereikt.

In de afgelopen 10 jaar is het aantal uitgereikte A1-rijbewijzen nog nooit zo hoog geweest als in 2022 (laatst beschikbare cijfers), met 10.999 uitgereikte rijbewijzen (vergeleken met een gemiddelde van 8.368 sinds 2013).

Het aantal uitgereikte A2-rijbewijzen heeft in 2022 ook een recordaantal bereikt: 10.773 eenheden vergeleken met een 10-jarig gemiddelde van 8.345.

Het beeld is niet anders voor A-rijbewijzen met 10.008 toegewezen eenheden in 2022 (een tienjarig record), vergeleken met een tienjarig gemiddelde van 8.183 eenheden.

 

Motorfietsenpark zet opmars verder

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het totale aantal ingeschreven motorfietsen in ons land na jaar na jaar toeneemt: eind 2023 stond de teller op 538.536, een groei met maar liefst 2,9% ten opzichte van eind 2022. Hiermee consolideren ze hun aandeel in het totale Belgische voertuigenpark; dat aandeel gaat er zelfs licht op vooruit (6,6% versus 6,5% eind 2022).

 

 

Motorfietsen en scooters tot 125 cc verliezen terrein ten voordele van zwaardere motoren

Als enige markt die erin slaagde om zijn marktaandeel tijdens de COVID-19-crisis te vergroten, zette de motorfietsmarkt in 2023 de trend voort die sinds 2020 aanhield.

Met een marktaandeel van 24% in 2023 (vergeleken met 27,5% in 2022) zijn motorfietsen en scooters tot 125cc nog steeds de marktleiders, hoewel hun marktaandeel geleidelijk afneemt. In absolute termen is het echter de categorie Basic/Roadster die 2023 heeft afgesloten met het hoogste aantal inschrijvingen (22,1%), vóór de categorie Trails (20,5%).

Beide categorieën nemen toe en hebben gemeen dat ze door een rechte zithouding gemakkelijk te besturen zijn, met een rechte houding.

 

Honda en BMW nek aan nek

Wat merkenklassement betreft, werd de nek-aan-nekrace tussen Honda en BMW, die de Belgische markt al enkele jaren kent, in 2023 voortgezet, waarbij het Japanse merk de overhand kreeg. Toch was het het Duitse merk dat als beste uit de bus kwam in het klassement van de populairste modellen van het afgelopen jaar, met het model R 1250 GS duidelijk het meest ingeschreven nieuwe model door Belgische motorrijders in 2023.

Benzinemotoren blijven domineren, met een marktaandeel van 97,1% in 2023.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit , Steps, scooters & motorfietsen

Gelijkaardige artikels