Maar om terug te komen op ons testmodel, waarvan zowel een brandstofversie (Omoda 5) als een volledig elektrische versie bestaat (Omoda E5). Visueel zijn er weinig verschillen tussen de twee versies, afgezien van een gesloten grille voor de emissievrije variant. Voor de rest is de Omoda E5 een 4,4 meter lange cross-over-SUV, die het dus moet opnemen tegen modellen als de MG ZS EV, de Kia Niro, Hyundai Kona Electric en de Volvo EX30. De wielbasis van 2,78 meter geeft hem echter meer ruimte dan de meeste van zijn rivalen, waardoor het een zeer aantrekkelijk model is voor fleetklanten met een gezinn.
Qua look is de Omoda E5 echter vrij ‘passe-partout’, met een boemerangvormige lichtsignatuur en daartussenin een zwarte strook waarin de merknaam is verwerkt. De gordellijn is erg hoog en het dak lijkt te zweven dankzij de zwart gemaakte C-stijl. Een detail dat bijvoorbeeld al te zien was op de Lexus RZ450e. De achterkant doet met zijn spoiler en zwarte strook tussen de lichtblokken dan weer denken aan een Nissan Ariya.
Binnenin is het dashboard daarentegen exclusief. Het interieur straalt kwaliteit uit dankzij het gebruik van edele materialen (hout, leder, enz.) en een afwerking waar niets op aan te merken valt. De stoelen zijn hard, maar bieden voldoende comfort, zelfs op lange ritten, en er zijn voldoende opbergruimtes, vooral in de middenconsole.
Omoda heeft zijn auto uitgerust met een 12,3 duim groot digitaal paneel dat zowel de rij-informatie als het infotainmentsysteem omvat. Het systeem is intuïtief in gebruik, reageert snel en is geïnspireerd op een tablet of smartphone, met een zeer duidelijke resolutie. Het enige minpuntje is dat het navigatiesysteem in onze testauto geen Europese landen bevatte.
De bagageruimte biedt een volume van 480 liter en tot 1.075 liter als de achterbank is neergeklapt en pakt uit met een volledig vlakke vloer, maar een vrij hoge drempel. Voorin is er een frunk met een inhoud van 19 liter waar je makkelijk de laadkabels in kwijt kunt.