Gepubliceerd op 6 June 2024 om 12h26
Door Damien Malvetti

Dit is hoeveel de bedrijfswagen opbrengt voor de Belgische staat!

Er wordt vaak gezegd dat bedrijfswagens de Belgische staat enorm veel geld kosten. Verschillende politieke partijen hebben trouwens in hun programma’s voor de verkiezingen van 9 juni aangegeven dat ze een einde willen maken aan dit voordeel (zie onze analyse van de partijprogramma’s). Maar wat zelden benadrukt wordt, is dat deze onaantastbare bedrijfswagen ook veel geld opbrengt voor de staat, dankzij de VAA en CO2-bijdragen. link2fleet heeft de cijfers kunnen achterhalen.

In een recente analyse door de RSZ naar de groei van het aantal bedrijfswagens in België benadrukte de dienst de inkomsten die bedrijfswagens elk jaar ook voor de staat genereren.

80 miljoen dankzij de CO2-bijdrage

Enerzijds is er het bedrag dat gekoppeld is aan de CO2-bijdrage die het bedrijf elke maand moet betalen. Natuurlijk heeft de massale elektrificatie van het Belgische wagenpark geleid tot een vermindering van de CO2-uitstoot. Begin 2022 werd de CO2-uitstoot van de volledige fleetmarkt geschat op 61.786.597 g/km, wat neerkomt op een gemiddelde uitstoot van 120 g/km per voertuig.

Tegen het einde van 2023 was dit totale cijfer gedaald tot 56.629.569 g/km CO2, wat neerkomt op een gemiddelde van 100 g/km per bedrijfswagen.

Door de stijging van het aantal bedrijfswagens en vooral van het bedrag van de heffing, zijn de inkomsten van deze belasting voor de staat echter gestegen. Deze zijn gestegen van 68.744.058 euro in het eerste kwartaal van 2022 tot 80.821.826 euro eind 2023, wat neerkomt op gemiddeld 142 euro per maand per voertuig.

Meer dan 300 miljoen euro dankzij het VAA

Het Voordeel Alle Aard (VAA) dat werknemers betalen voor het privégebruik van hun bedrijfswagen die door hun werkgever ter beschikking wordt gesteld, brengt ook wat geld in het laatje van de staatskas. Eind 2023 bedroeg dit 314.703.000 euro. Toegegeven, dit cijfer is de afgelopen maanden enigszins gestagneerd door het groeiende aantal elektrische auto’s, waarvan het VAA lager is dan die van een vergelijkbare wagen met verbrandingsmotor.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels