Wanneer Toyota een nieuwe generatie op de markt brengt van een bestaand model, levert het nooit half werk. De Yaris vormt geen uitzondering op die regel, want deze vierde generatie verschilt op elk vlak van zijn voorganger. Zijn look kiest voor een agressiever front terwijl de achterkant wat doet denken aan de VW T-Cross, met een zwarte band die de twee achterlichten verbindt. Wij kunnen het alvast sterk smaken.
Ook het interieur neemt afstand van het verleden en wil gezelliger en kwalitatiever aanvoelen. Dat is te voelen in de materiaalkeuze, vooral dan voor de bovenkant van het dashboard, maar ook in de afwerking. Het enige missertje is de weinig ergonomische plaatsing van de ventilatieroosters onder het centrale scherm.
Dat scherm is 8 duim groot en staat voortaan hoog op de middenconsole. Dat komt de ergonomie ten goede, net zoals het nieuwe kleine stuurwiel en zijn talrijke geïntegreerde bedieningsfuncties die via een eenvoudige aanraking herkenbaar zijn. Die twee elementen illustreren perfect het “handen op het stuur, ogen op de weg” dat Toyota nastreefde. Hetzelfde geldt voor het head-updisplay. Het scherm is gekoppeld aan een JBL-audiosysteem van uitstekende kwaliteit. Het is alleen jammer dat het (optionele) navigatiesysteem soms traag of zelfs onprecies werkt. Maar de standaard integratie van Apple CarPlay en Android Auto maakt dat je de navigatie-apps van je smartphone kan gebruiken.
Dat is namelijk een van de sterke punten van deze nieuwe Yaris: hij integreert een resem aan nieuwe technologische oplossingen en rijhulpsystemen, waarvan sommige zelfs exclusief zijn voor een Toyota. Zo zijn er het pre-crashsysteem met detectie van voertuigen en voetgangers, de noodstuurhulp, de verkeersbordherkenning, de waarschuwing bij afwijken van de rijstrook enzovoort.
Minder dan 4 l/100km
Met deze tweede generatie van de hybride Yaris kiest de kleine stadswagen voor de jongste hybride technologie van Toyota en maakt hij gebruik van nieuwe elementen die zijn ontwikkeld om tegelijk compact, licht en efficiënt te zijn. Het resultaat laat zich tijdens het rijden voelen: je ervaart de Yaris als dynamisch en zeer wendbaar, terwijl hij zijn passagiers ook een uitstekend comfort en een mooie rijhouding biedt. Het omschakelen van de ene motor naar de andere verloopt schokvrij en opmerkelijk stil, al laat de kleine 1.5-driecilinder zich vooral bij pittig optrekken wel nog eens horen.
Maar waar de nieuwe Yaris echt van zich laat spreken, is met zijn verbruik. Tijdens onze test in het Brusselse verstookten wij gemiddeld 3,7 l/100 km, en dat zonder dat je ooit moet stoppen aan een laadpaal om de batterij op te vullen, want dat gebeurt enkel tijdens het vertragen en het remmen.
Fleetbalans
Met zo’n laag verbruik kan de nieuwe Yaris zich zeker positioneren als een bestseller in zijn segment en in de fleet. Zijn prijskaartje blijft betaalbaar en hij geniet bovendien een zeer gunstige fiscaliteit en een hoge aftrekbaarheid dankzij zijn lage CO2-uitstoot. Zo komt hij binnen het bereik van talrijke bestuurders. De nieuwe Yaris zal dus heel zeker zijn titel van bestverkochte hybride stadswagen weten te behouden, zelfs al komen er flink wat nieuwe rivalen op de markt.
Technische fiche
Toyota Yaris 1.5 VVT-Hybrid 2020
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Benzinehybride |
Vermogen | 116 pk |
Maximumkoppel | 120 Nm bij 3600 o/m |
Leeggewicht | NG |
Koffervolume | 286 liter |
Brandstoftank | 36 liter |
Gemiddeld verbruik | 3,7 l/100 km |
CO2-uitstoot | 64 g/km (NEDC 2.0) |
Topsnelheid | 175 km/u |
Cilinderinhoud | 1490 cm3 |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs exclusief btw | 17.603,31 € |
Basisprijs inclusief btw | 21.300,00 € |
Fiscaal vermogen | 8 PK |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 123 euro |
BIV (Vlaanderen) | 42,66 € |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 244,20 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 165,88 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 89,60 % |
VAA Gebruiker | 1.360 €/jaar |
Verworpen kosten | 231,20 €/jaar |
CO2-belasting | 27,24 € |