Gepubliceerd op 24 September 2024 om 10h55
Door Maxime Pasture

Waterstof: voor welk gebruikersprofiel?

Als het gaat om commercieel en zwaar transport, is waterstof niet iets om op de lange baan te schuiven. Dat zagen we weer op het IAA Transportation salon in Hannover, met vrachtwagens, de Opel Movano Hydrogen en de prototypes Toyota Hilux FCEV en Renault Master H2. Ons bezoek aan Hannover gaf ons ook een beter inzicht in voor wie deze technologie bedoeld is.

Ondanks de beweringen van sommige experts blijft waterstof een belangrijke rol spelen in de race om emissievrije aandrijving. Toyota en BMW hebben onlangs aangekondigd dat ze hun samenwerking op dit gebied versterken. Hetzelfde geldt voor Hyundai en Skoda. Ook in de autosport zal de ontwikkeling van waterstof de komende jaren te zien zijn, met name tijdens de beroemde 24 uur van Le Mans. Maar waar waterstof volgens ons echt tot zijn recht zal komen, is op de markt voor bedrijfswagens en vrachtwagens. En waarom is dat? Omdat het gebruik van lichte en zware bedrijfsvoertuigen zich er heel goed voor leent, waar 100% batterij-elektrische technologie nog steeds op een aantal obstakels stuit.

2 gebruikersprofielen

Om dit beter te begrijpen, moeten we kijken naar de verschillende gebruikersprofielen, zoals Sébastien Crochemore, VP LCV & Pick-up Product Performance bij Renault, ons uitlegde: “Het eerste profiel zijn mensen die lange ritten maken en de oplaadtijd willen optimaliseren. Het tweede profiel betreft klanten die geen elektrische oplaadpunten hebben op hun werkplek, zoals bouwplaatsen. Als je een EV ver van de werkplek gaat opladen, is dat zonde van de tijd”.

Sébastien Crochemore, VP LCV & Pick-up Product Performance chez Renault.
Sébastien Crochemore, VP LCV & Pick-up Product Performance chez Renault. © Renault

Waterstof combineert twee voordelen: een oplaadtijd die bijna gelijk is aan die van een volle brandstoftank en een zeer aantrekkelijke totale actieradius. Het bewijs wordt geleverd door de nieuwe Renault Master H2, waarvan het prototype werd gepresenteerd op IAA Transportation 2024: hij heeft een WLTP-bereik tot 700 km, zelfs bij koud weer, en is in slechts 5 minuten opgeladen.

Renault voegt hieraan toe: “Het is niet alleen een kwestie van voldoen aan de toegenomen afstandsvereisten voor ritten van meer dan 200 km per dag, maar ook van het garanderen van een continue reactiviteit 24/7 (met name voor noodgevallen of after-sales klussen). Dit geldt ook voor mensen voor wie elke minuut stilstand kritisch is, en voor mensen die hun voertuig niet op hun werkplek kunnen opladen (zoals op bouwterreinen of thuis). Waterstofmobiliteit is een aanvullende oplossing voor veeleisende professionals die een emissievrije oplossing willen, met behoud van hun operationele efficiëntie, laadvermogen of nuttig volume”.

Kosten en opladen

Dus ja, zoals vaak het geval is, niets is perfect. De brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit en waterdamp produceert bij de uitlaat, is nog steeds duur om te produceren. Maar “technische vooruitgang en verhoogde productievolumes helpen om de kosten met meer dan een derde te verlagen”, zoals Toyota het formuleert. Bovendien zetten Renault Group en zijn in waterstof gespecialiseerde partner Hyvia in op autoleasing om de kosten te drukken. Renault zal de Master H2 op dezelfde productielijn in Frankrijk produceren als de Master diesel en 100% elektrische E-Tech. Een ideale manier om de kosten nog verder te verlagen.

Om de CO2-uitstoot te verminderen, moeten we er natuurlijk ook voor zorgen dat de waterstof ‘groen’ is. Maar hetzelfde kan gezegd worden van de elektriciteitsproductie…

Tot slot is er het probleem van de infrastructuur. Op dit moment zijn er slechts 8 waterstoftankstations in België. Hier is nog werk aan de winkel. Hoewel het installeren van een eigen waterstoftankstation in een voorstedelijke omgeving niet zo ingewikkeld is, zullen alleen bedrijven met een groot wagenpark zich deze kosten kunnen veroorloven…

De Renault Master H2 zal eind 2025 in Europa te koop zijn.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels