Gepubliceerd op 18 October 2024 om 09h50
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Fleettest Opel Grandland Electric: stokbrood met braadworst?

De nieuwe Grandland is de eerste Opel op het STLA Medium-platform van de Stellantis-groep dat hij deelt met de recente Peugeots 3008 en 5008. Maar wisten de Duitsers er voldoende Opel-DNA in te verwerken? Om dat te weten te komen trokken we naar Rüsselsheim voor een eerste testrit.

In zijn perscommunicatie over de volledig nieuwe Grandland herhaalt Opel tot vervelens toe dat het nieuwe model “ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Duitsland” is. Alsof ze zich schamen voor de genen die de SUV gemeenschappelijk heeft met zijn Franse neven 3008 en 5008. Nu goed, alles wat zich boven het gedeelde STLA-platform bevindt, hebben de Duitsers inderdaad helemaal zelf gedaan. En de auto wordt ook volledig in elkaar geschroefd in de Opel-fabriek van Eisenach – die trouwens grondiger dan ooit werd getransformeerd voor de productie van de Grandland.

Los daarvan moeten we toegeven dat ze wel degelijk hun best hebben gedaan om de Grandland een eigen identiteit te geven. Wat ons betreft, zijn ze daar ook in geslaagd. Met dank aan de ondertussen vertrouwde Opel Vizor vooraan, die hier echter in 3D is uitgevoerd, met in het midden het vernieuwde Opel-logo wit verlicht. Op de achterklep is de volledig uitgeschreven merknaam eveneens verlicht, maar dan uiteraard in het rood – standaard op alle versie bovendien, in tegenstelling tot bij Audi voor de vier ringen achteraan op de nieuwe Audi A6 e-Tron. Het dak van de Grandland is altijd in het zwart uitgevoerd, om het koetswerk visueel minder hoog te maken, terwijl ook de totale afwezigheid van chroom opvalt.

Overigens heeft de nieuweling een groeistuip van 17,3 cm gekregen ten opzichte van zijn voorganger, waardoor hij nu met een lengte van 4,65 meter mooi tussen de 3008 en de 5008 in zit. Daarmee komen we trouwens al meteen bij een belangrijk verschil: terwijl de Peugeot 5008 kan worden besteld met zeven zitplaatsen, is dat niet het geval voor de Grandland – dat zou dan voor een hypothetische ‘Grand Grandland’ zijn, maar die staat wellicht niet op het programma…

Vier BEV’s, PHEV en 48V Hybrid

We kregen al heel wat info over Opels nieuwste bij de onthulling van het model eind april, maar toen was er voor de elektrische versie enkel sprake van een batterij van 98 kWh. Net als bij Peugeot komt die Long Range-variant met een batterij van 97 kWh (netto), die een rijbereik van ongeveer 700 km belooft, er echter pas in 2025, evenals een versie met twee motoren en dus vierwielaandrijving, en een vermogen van meer dan 300 pk.

Voor nu zijn er dus enkel twee voorwielaangedreven versies van de Grandland Electric, de ene met een batterij van 73 kWh, de andere met 82 KWh, maar allebei met een motorvermogen van 213 pk en 345 Nm. Merk op dat er bij Peugeot geen spoor te bekennen is van een batterij met 82 kWh. Je zou bijna gaan denken dat ze die bij Opel enkel aanbieden om zich toch ook op technisch vlak te onderscheiden van het Franse zustermerk. Het verschil in rijbereik tussen deze twee versies bedraagt immers slechts 59 km (respectievelijk 523 en 582 km).

In ieder geval ligt de nadruk duidelijk op de elektrische versies. Wie toch nog benzine wil kunnen tanken, kan echter nog kiezen voor de 48V Hybrid of de Plug-in Hybrid. In het eerste geval wordt dan de wijdverspreide, door wijlen PSA ontwikkelde maar ondertussen verbeterde 1.2-driecilinder gecombineerd met een elektromotor van 15,6 kW en 48-volttechnologie, goed voor een vermogen van 136 pk, terwijl het in het geval van de PHEV om een 1.6 van 150 pk gaat in combinatie met een batterij van 17,9 kWh en een elektromotor van 92 kW ofte 125 pk. Daarmee kan die Grandland Plug-in Hybrid prat gaan op een gecumuleerd vermogen van 195 pk en een volledig elektrisch rijbereik van 87 km.

Degelijke EV

Wij concentreerden ons tijdens de testritten in de buurt van de historische thuisstad van Opel (Rüsselsheim) op de volledig elektrische versie met de batterij van 73 kWh. Die is voldoende vlot, maar gezien het gewicht van meer dan 2,1 ton is zijn 213 pk toch niets te veel. Merk trouwens op dat je die enkel volledig ter beschikking hebt in de Sport-rijmodus; in Normal is het beschikbare vermogen beperkt tot 180 pk en in Eco zelfs tot 160 – tenzij bij een kickdown.

Het weggedrag is net als dat van de Peugeot 3008 gezond en het ophangingscomfort degelijk. Op dit vlak konden we op het weinig uitdagende testparcours niet echt grote verschillen opmerken tussen beide platformgenoten. Tenzij dan onrechtstreeks, als gevolg van het kleine stuurtje in de i-Cockpit van de Peugeot, terwijl de Opel er een ‘normaal’ stuurwiel op nahoudt.

Overigens is ook de rest van het interieur van de Grandland volledig Opel. Zo staat het liefst 16 duim grote centrale aanraakscherm hier los van het instrumentenpaneel en voorziet het Duitse merk toch nog net iets meer fysieke knoppen, waaronder zelfs een goeie ouwe draaiknop voor het audiovolume – extra kudo’s daarvoor trouwens. Ook op de aankleding en de afwerking valt weinig aan te merken, en natuurlijk komt Opel ook weer voor de dag met AGR-gecertificeerde voorstoelen.

De achterbank viel ons echter wat tegen. Ten eerste is ze te weinig voorgevormd, maar met onze 1,79 meter schuurden we ook bijna tegen de dakhemel. Beenruimte is er gelukkig wel meer dan genoeg, en ook de instap is vlot. En ook de koffer mag er zijn, met een volume van 610 liter tot 1.950 liter met neergeklapte achterbank.

Fleetbalans

‘Look at Opel now’, was in de jaren negentig de slogan van het Duitse merk. Die zouden de Duitsers gerust terug uit de kast mogen halen, want de Grandland ziet er zowel vanbinnen als vanbuiten erg verzorgd uit. Ons testgemiddelde lag met 19,4 kWh/100 km wel wat hoger dan de 17,7 kWh/100 km die we noteerden tijdens onze eerste testritten met de Peugeot E-3008, maar dat zou in de praktijk toch nog altijd goed moeten zijn voor een reëel rijbereik van iets meer dan 400 km.

Wie verder wil kunnen met één laadbeurt, zal nog even wachten op de versie met de batterij van 98 kWh. Overigens kan de Grandland Electric 73 kWh snelladen aan tot 160 kW (tegenover 150 kW voor de versie met 82 kWh). Net als bij Peugeot is de nochtans nuttige warmtepomp optioneel (661,16 euro excl. btw).

De Grandland Electric kost 38.554 euro excl. btw in het uitrustingsniveau Edition (enkel met 73 kWh), terwijl de GS minstens 41.198,35 euro kost, of 42.107,44 euro met de batterij van 82 kWh. Het instapprijskaartje van de 48V Hybrid bedraagt 29.917,36 euro excl. btw, dat van de nog niet beschikbare Plug-in Hybrid 36.322,31 euro. Om nog een laatste vergelijking te maken met zijn Franse neven: met die prijzen kost de Grandland niet alleen minder dan de grotere 5008, maar ook dan de iets compactere 3008. Ook de qua formaat perfect vergelijkbare Skoda Enyaq is duizenden euro’s duurder dan de nieuwe Opel, die met andere woorden erg competitief geprijsd lijkt…

Technische fiche

Opel Grandland Electric 73 kWh

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Motor elektrisch
Vermogen 157 kW/213 pk
Maximumkoppel 345 Nm
Leeggewicht 2.132 kg
Koffervolume
610-1950
Rijbereik 505-523 km
Gemiddeld verbruik
16,9 kWh/100 km
Uitstoot van CO2 0 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Batterijcapaciteit 73 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw
38.553,72
Basisprijs incl. btw 46.650
Fiscaal vermogen
/
BIV (Brussel / Wallonië, Leasing) € 74,29 / 61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 100,98
Rijtaks (Vlaanderen) € 0
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar)
96,25 %
Bruto VAA gebruiker
€ 133,33/maand
Verworpen uitgaven
€ 13,33/maand
Taks uitstoot CO2 € 41,24

 

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels