Gepubliceerd op 11 March 2024 om 11h52
Door Kevin Kersemans

Fleet test: Peugeot E-3008: elektrische ‘fastback-SUV’

De derde generatie van de Peugeot 3008 wijdt een volledig nieuw platform in, dat de elektrificering binnen de Stellantis-groep in een stroomversnelling moet brengen. Daarnaast komt het model wat dynamischer voor de dag, dankzij een specifiek design voor de achterpartij.

Peugeot E-3008||||||||||||
Peugeot E-3008|||||||||||| © ||||||||||||

Je zou kunnen zeggen dat de Peugeot 3008 opnieuw van koetswerkvorm is veranderd, weliswaar niet zo radicaal als bij de vorige generatiewissel. Herinner u hoe de 3008 toen verpopte van een ietwat zonderlinge monovolume tot een meer trendy SUV – achteraf bekeken een goede zet, want die groeide uit tot een ware bestseller. De nieuwe, derde generatie krijgt van het Franse merk de stempel ‘fastback SUV’ mee.

Om het model een dynamischere look te geven gaven de ontwerpers hem immers een schuin aflopende achterpartij mee. Voorafgaand aan de rijtests voor de pers konden ze echter niet genoeg benadrukken dat hun nieuweling géén coupé-SUV is. Daarvan begint de daklijn immers al vroeger af te lopen, ten koste van de hoofdruimte op de achterste plaatsen, terwijl bij een fastbackprofiel die dalende lijn pas wordt ingezet voorbij de achterpassagiers.

 

BEV, mildhybride of PHEV

Maar goed, technisch gezien is de nieuwe 3008 het eerste model op het kersverse STLA Medium-platform van de Stellantis-groep. Dat werd van bij het begin ontwikkeld met het oog op een volledig elektrische aandrijving en zal dienen voor tal van modellen van het grote Frans-Italiaans-Amerikaanse consortium. Bij de lancering van deze Peugeot 3008 ligt de focus dan ook op die batterijvariant, al is er van bij het begin ook een (mild)hybrideversie. Die laatste combineert de bekende driecilinder 1.2 PureTech in zijn 136 pk-uitvoering met een gerobotiseerde versnellingsbak en met een kleine batterij en dito elektromotor.

Maar vanuit fleetoogpunt is de volledig elektrische E-3008 natuurlijk interessanter, en daarvan zullen op termijn drie versies worden aangeboden. De eerste, die nu al kan worden besteld, heeft één enkele elektromotor (van 210 pk) die de voorwielen aandrijft en die wordt gevoed door een batterij van 73 kWh (goed voor een WLTP-rijbereik tot 527 km). Overigens zijn ze er bij Peugeot maar wat trots op dat de batterijpakketten in Frankrijk zullen worden vervaardigd (door ACC, een alliantie tussen Stellantis, TotalEnergies en Mercedes-Benz). Al zullen de eerste exemplaren, om de productie sneller te kunnen opstarten, worden voorzien van een accu van… BYD.

Peugeot E-3008

Wie meer vermogen of een groter rijbereik wil, moet nog even geduld oefenen. Er staat immers nog een vierwielaangedreven Dual Motor-variant op het programma, met een gecombineerd vermogen van 320 pk en een WLTP-actieradius tot 525 km, evenals een Long Range-uitvoering met 230 pk, voorwielaandrijving en tot liefst 700 km rijbereik (dankzij een batterij van 98 kWh). Het elektrische aanbod is dus een pak uitgebreider dan tot dusver het geval was voor modellen als de E-308. En voor wie ondanks de fiscale gevolgen nog altijd niet bereid is om volledig elektrisch te gaan, lanceert Peugeot binnenkort nog een plug-inhybridevariant.

Vorm en functie

Los van het fastbackverhaal ligt het koetswerkdesign van de nieuwe 3008 in de lijn van dat van andere recente Peugeot-modellen, met name de jongste 308 en de 408. Het zal dus evenmin een grote verrassing zijn hoe de opvolger van de huidige 5008 eruit zal zien. Al zal die grotere broer in vergelijking met de 3008 wel gekenmerkt worden door een klassiekere – lees: rechtere – achterpartij, met het oog op een maximale bagageruimte en wellicht weer plaats voor twee extra zitjes in de koffer (al werd dat laatste door de verantwoordelijken van Peugeot nog niet bevestigd).

In ieder geval kunnen we zeggen dat het fastbackprofiel geen afbreuk doet aan de hoofdruimte achterin. De beenruimte is daarentegen niet uitzonderlijk voor het segment, mede doordat de voorstoelen vrij fors zijn. Al is het nu ook niet zo dat je er als volwassene tegen de rugleuning van de bestuurder of de voorste passagier schuurt. Het zitcomfort is alleszins goed. Bovendien zorgt de keuze voor een fastback- in plaats van een coupéprofiel er ook voor dat je bij het instappen achterin niet het risico loopt met je hoofd tegen de dakstijlen te botsen.

 

Het strakke lijnenspel van het koetswerk wordt ook doorgetrokken in het interieur, waar we een luchtig dashboard zien, maar een middenconsole die nogal zwaar overkomt. De bediening van de versnellingspook hoef je daar niet meer te zoeken, want die werd verplaatst naar het dashboard, naast de startknop. Wel vind je op die middenconsole een kantelschakelaar waarmee je een van de verschillende rijmodi kunt kiezen, evenals een duw- en trekknop voor de parkeerrem, en aanraaktoetsen voor de voor- en achterruitverwarming, de recirculatiefunctie en een sneltoets naar het bedieningsmenu van de airco.

Chat GPT

Peugeot houdt vast aan zijn i-Cockpit-concept, maar het kleine stuurtje is helemaal nieuw, evenals de bedieningsknoppen erop. Hetzelfde geldt voor de digitale instrumenten en het infotainmentscherm, die nu samen werden ondergebracht op één zwevend paneel met een totale diameter van 21 duim dat bovendien lichtjes gebogen is. De (personaliseerbare) ergonomie is wel even wennen, maar als bonus heeft Peugeot een stembediende Chat GPT-functie geïntegreerd. Al zal de meerwaarde daarvan niet voor iedereen even groot zijn… Geconnecteerde functies zoals het opvolgen van de laadstatus via de app op je smartphone lijken ons dan nuttiger.

Wel overtuigend is het weggedrag: ondanks zijn gewicht van meer dan 2,1 ton en de wielen van 20 duim onder onze testauto biedt de E-3008 niet alleen een zeker rijplezier, maar ook een degelijk ophangingscomfort. Tenminste toch op de wegen in en om Cannes waar we de auto konden testen. Of hij ook onze pokdalige Belgische wegen goed verteert, zal nog moeten blijken. Met zijn 210 pk is de auto ook voldoende vlot voor dagelijkse verplaatsingen: optrekken van 0 tot 100 km/u vergt 8,8 seconden (de Dual Motor heeft slechts 6,4 seconden nodig).

Fleet rapport

Wat het verbruik betreft, geeft Peugeot voor de gemengde cyclus afhankelijk van het uitrustingsniveau 16,7 tot 17,4 kWh/100 km op. Wij sloten onze testrit af met een gemiddelde van 17,7 kWh/100 km, wat in de praktijk een actieradius van iets meer dan 400 km zou moeten opleveren.

De batterij weer opladen kan aan een DC-snellader tot 160 kW, de geïntegreerde driefasige AC-boordlader kan standaard tot 11 kW aan (optioneel 22 kW). Volledig opladen neemt daarmee respectievelijk een half uurtje tot net geen 5 uur in beslag. Jammer is wel dat een warmtepomp in België niet standaard is (661,16 euro excl. btw).

Het gamma van de E-3008 is opgebouwd rond twee uitrustingsniveaus, Allure en GT, die excl. btw respectievelijk 41.103,31 en 45.235,35 euro kosten. Naast de al vermelde warmtepomp kan de standaarduitrusting van beide versies worden uitgebreid door middel van verschillende packs.

Grootse vernieuwingen brengt de E-3008 ondanks zijn fonkelnieuwe platform niet, maar hij is niet onaangenaam om mee te rijden en heeft geen grote tekortkomingen, waardoor hij met name in het fleetsegment waarschijnlijk wel zal scoren.

 

Technische fiche

Peugeot E-3008 (210 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE
Brandstof Elektriciteit
Vermogen 157 kw / 210 pk
Maximumkoppel 345 Nm
Leeggewicht 2183 kg
Koffervolume 520-1480 l
Autonomie 510 – 527 km
Gemiddeld verbruik WLTP 16,7 – 17,4 kWh/100 km
Emissie van CO2 0 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Batterijcapaciteit 73 kWh

BEHEERSINFORMATIE

Basisprijs excl. BTW € 41.103,31
Basisprijs incl. BTW € 49.735
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) € 61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Wegentaks (Brussel, Wallonië) € 97,68
Wegentaks (Vlaanderen)  € 0
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker € 72/maand (netto)
Verworpen uitgaven € 13,56/maand
Taks op uitstoot CO2 € 38,93

 

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels