Gepubliceerd op 7 January 2024 om 09h54
Door Michel Willems - Mobilitas

Aankooppremie elektrische voertuigen pas vanaf februari 2024 mogelijk

Op dit ogenblik loopt nog een advies bij van de Raad van State rond de Vlaamse aankooppremie voor elektrisch voertuigen. De conclusies van dit advies worden pas begin februari verwacht. Hierdoor zal het loket waar de Vlaamse premie kan worden aangevraagd pas in de loop van februari openen.

Men zal de premie dus in realiteit in januari nog niet kunnen aanvragen. Gezien het budget in 2024 voorlopig beperkt is tot 20 miljoen Euro (max. 4000 voertuigen op basis van een maximale premie van 5000,00 euro per voertuig stelt, zich de vraag of er geen aanvraagfile zal ontstaan en een bottleneck onder het principe “first come, first served”.

Aanvraag premie

De Vlaamse overheid voorziet een online platform (E-loket) om het voertuig aan te melden. Het is vandaag nog niet operationeel.

De aanmelding moet (in principe) plaatsvinden binnen de negentig dagen na de ondertekening van de verkoopovereenkomst.

Men dient een scan van de verkoopovereenkomst, het betalingsbewijs en een ingescand inschrijvingsbewijs te verzenden binnen de negentig dagen na de inschrijving van het voertuig. Mogelijks voorziet men andere termijnen voor aankoopovereenkomsten vanaf 25 september 2023. Men kan de premie maar één keer aanvragen.

Uitbetaling premie

Het bedrag wordt op rekeningnummer overgeschreven.

De premie kan maar één keer worden uitbetaald.

Nieuwe voertuigen

Concreet bedraagt de premie voor nieuwe elektrische voertuigen als volgt :

Aankoop in 2024  : 5.000,00 euro

       2025  : 4.000,00 euro

       2026  : 3.000,00 euro.

De factuurprijs van het nieuwe voertuig inclusief korting, ook transactieprijs genoemd (dus niet de catalogusprijs) mag maximaal € 40.000 bedragen zonder rekening te houden met de eventuele overname van het huidige voertuig

Tweedehandsvoertuigen

De tweedehands factuurprijs inclusief korting, ook transactieprijs genoemd (dus niet de catalogusprijs) mag maximaal € 40.000 bedragen zonder rekening te houden met de eventuele overname van het huidige voertuig. De initiële catalogusprijs van het voertuig mag niet meer dan € 60.000 bedragen. De overheid zal een lijst ter beschikking stellen met daarin de initiële catalogusprijzen. Het tweedehandsvoertuig moet minstens drie jaar oud zijn en mag maximaal acht jaar geleden voor het eerst zijn ingeschreven. Dit is slecht nieuws voor dealers met jonge elektrische tweedehandsauto’s in voorraad.

Concreet zal de premie voor tweedehands elektrische voertuigen er als volgt uitzien:

Aankoop in 2024  : 3.000,00 euro

2025   : 2.500,00 euro

2026  : 2.000,00 euro

Aankoop bij een garage met erkende activiteit

Het voertuig moet verkocht worden door een onderneming met als economische activiteit de verkoop van voertuigen die behoren tot categorie M1 en N1, vermeld in artikel 1, §1, van het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. Buitenlandse autohandelaar zijn in het ontwerp niet expliciet uitgesloten. Maar dit moet nog bevestigd worden.

Microcars met 25% korting

Ook microcars in de categorie L7e-C (zware quadri-mobiles ) komen in aanmerking voor de premie. De premie is in dit geval beperkt tot 25% van het aankoopbedrag.

De aanschaffingsprijs van een BAW Pony daalt hierdoor tot 11.696,25 euro in plaats van 15.595,00 euro  Een microlino zou bijv. ook in aanmerking kunnen komen.

Ook andere merken voorzien opnieuw microcars in hun gamma.

Behoud van het voertuig

Het voertuig moet minstens drie jaar ingeschreven blijven op dezelfde persoon, dit om misbruik tegen te gaan. De auto moet ook drie jaar ingeschreven blijven op een adres in het Vlaamse Gewest.

Wie verhuist naar Brussel of Wallonië moet de premie in principe (gedeeltelijk) terugbetalen.

Beperkte subsidiepot

De Vlaamse subsidiepot is in eerste instantie voorlopig beperkt voor het begrotingsjaar 2024 tot 20 miljoen euro. In 2025 en 2026 zal dit budget respectievelijk toenemen tot 23 en 32 miljoen euro.

Michel Willems

MOBILITAS

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels