Advertisement
Gepubliceerd op 15 April 2024 om 16h24
Door Kevin Kersemans
Experten gelinkt :

Alfa Romeo Junior (Milano): spirituele opvolger van de Mito

Na jaren van afwezigheid in het B-segment heeft Alfa Romeo de Junior – eerst Milano genoemd – voorgesteld. Als nieuw instapmodel neemt hij de fakkel over van de Mito, maar dan met een eigentijds cross-oversausje. De Junior zal ook als eerste Alfa te krijgen zijn met een volledig elektrische aandrijving.

Alfisti hebben eindelijk nog eens iets om naar uit te kijken: de Italiaanse constructeur heeft de Junior voorgesteld. Die nieuwkomer zal zich positioneren onder de Tonale en zal dus het nieuwe instapmodel van het merk uit Milaan worden. In die hoedanigheid neemt hij dus de plaats in van de al in 2018 uit productie genomen Mito.

De auto heette oorspronkelijk Milano, maar moest een paar dagen na de presentatie van naam veranderen omdat de naam ‘Milano’ verboden was door de Italiaanse wet. Dus werd het de ‘Junior’.

Met zijn koetswerklengte van 4,17 meter past de Junior immers mooi in hetzelfde segment als die laatste, maar geheel volgens de huidige trend neemt hij de vorm aan van een cross-over. Voor het design legt Alfa de nadruk op de korte overhangen, de gespierde wielkasten en de ‘afgeknotte’ achterzijde (‘coda tronca’) die stilistisch verwijst naar de iconische Giulia TZ uit de jaren ’60. Verder valt de Junior op met zijn originele ‘radiatorrooster’ en door zijn full led-lichtblokken in 3+3-configuratie.

Stellantis-basis

Bij Alfa Romeo gaan ze er prat op dat het design van de Junior made in Italy is, maar onderhuids vinden we weinig verrassend een basis die we al kennen van andere modellen uit de grote internationale Stellantis-groep. Denk maar aan de Peugeot 2008 of de Opel Mokka, of aan de Fiat 600 en de Jeep Avenger.

Het zal dan ook niet verbazen dat de Junior net als die platformgenoten zowel zal bestaan met een volledig elektrische aandrijving als met een verbrandingsmotor – uiteraard met elektrische ondersteuning. De Junior Elettrica, zoals de volledig elektrische versie heet, zal overigens de eerste productie-EV van het Milanese merk zijn.

Sportief rijgedrag

Volgens Alfa Romeo zal de Junior zich wel van zijn Franse, Duitse en Amerikaanse neven onderscheiden met een sportiever weggedrag. Zo werd hij naar verluidt ontwikkeld door hetzelfde team dat ook verantwoordelijk was voor de bejubelde Giulia GTA. De Veloce-uitvoering heeft bijvoorbeeld recht op een directere stuurinrichting, bredere sporen, een Torsen-differentieel en op een met 25 mm verlaagd sportonderstel. En ook voor de remmerij laat deze sportieve versie niets aan het toeval over, met vooraan schijven met een diameter van ruim 380 mm en remklauwen uit één stuk met vier zuigers.

Uiteraard zijn Alfa’s vertrouwde DNA-rijmodi opnieuw van de partij, die de instellingen van het stuur en het gaspedaal beïnvloeden – Dynamic voor maximale prestaties en dito rijplezier, Natural voor dagelijks gebruik en Advanced Efficiency voor een maximale energie-efficiëntie.

 

Ibrida en Elettrica

Zoals al gezegd zal de Junior besteld kunnen worden met een hybride of een volledig elektrisch aandrijfgeheel. In dat eerste geval gaat het wel om een mildhybride systeem, met een elektromotor van 21 kW die werkt op 48 volt en ondersteuning biedt aan de 136 pk sterke driecilinder van 1,2 liter (in feite de Franse PureTech-motor). Deze versie kan zich wel over korte afstanden elektrisch voortbewegen. Later zal deze mildhybrideversie ook te krijgen zijn als Q4, met vierwielaandrijving – een zeldzaamheid in dit segment.

De Elettrica zal bestaan in twee versies: met 156 pk en een actieradius van 410 kilometer, en als sportievere Veloce met 240 pk, zoals onder andere de Abarth 600e. De lithium-ionbatterij heeft in beide gevallen een capaciteit van 54 kWh en kan aan een snellader in een half uurtje worden opgeladen van 10 tot 80% (tot 100 kW). De Junior Elettrica heeft een bagageruimte van 400 liter, wat behoorlijk ruim is voor een EV in dit segment.

Speciale Junior

De Junior wordt geïntroduceerd als Speciale, een exclusieve versie die zich onderscheidt met zijn ‘Progresso’-logo, een sportieve matte afwerking met accenten in het nieuwe Arese-rood en lichtmetalen ‘Petali’-wielen van 18 duim. Ook binnenin heeft deze introductieversie recht op exclusieve details. Voor de rest zal het gamma opgebouwd zijn uit de versies Techno, Premium en Sport, elk met hun eigen accenten.

Qua technologie kan de Junior natuurlijk beschikken over alle (geconnecteerde) functies en systemen die tegenwoordig gangbaar zijn. Het volledig digitale TFT-scherm van 10,25 duim in het midden van het dashboard biedt toegang tot de gegevens en de instellingen van de auto en de rijtechnologieën.

De Junior Elettrica is ‘binnenkort’ te bestellen, de Ibrida wellicht pas in het derde kwartaal van 2024. Catalogus- of leaseprijzen zijn nog niet bekend.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels