Gepubliceerd op 14 November 2023 om 13h25
Door Damien Malvetti

Analyse: Gedeelde mobiliteit zal tegen 2030 7% van alle stedelijke verplaatsingen uitmaken

Volgens een nieuw rapport van Oliver Wyman zal gedeelde mobiliteit, inclusief diensten zoals ritdelen, scooter- en e-bikeverhuur en autodelen, tegen 2030, wereldwijd, 7% van alle stedelijke transportreizen uitmaken (tegenover 3% vandaag), waardoor de totale marktomvang op $401 miljard komt.

‘De Wereldwijde Impact van Gedeelde Mobiliteit’ (Shared Mobility’s Global Impact), een uitgebreide studie van het wereldwijde managementadviesbureau Oliver Wyman, belicht de huidige en potentiële wereldwijde economische, sociale en milieu-impact van de evoluerende sector van gedeelde mobiliteit, onderbouwd door, voor het eerst, beschikbare gegevens van Europa’s grootste operator, Bolt.

De studie benadrukt de groeiende impact van de sector op de stedelijke economieën, met naar verwachting 16 miljoen  inkomstenmogelijkheden tegen 2030.De meerderheid hiervan binnen ritdelen, waar bestuurders nu doorgaans ruim boven het minimumloon verdienen in Europese steden (+37% in Berlijn en +91% in Tallinn) en ruim boven de lonen van vergelijkbare jobs in Afrika (tot +130% in Zuid-Afrika en Nigeria).

De studie belicht ook de rol van de sector in het leveren van betaalbaar en toegankelijk vervoer in het licht van de aanhoudend stijgende kosten van levensonderhoud. Nieuwe gegevens tonen substantiële kostenbesparingsmogelijkheden aan voor autobezitters die hun voertuig minder dan 15.000 km per jaar gebruiken, een steeds relevanter cijfer nu blijkt dat de gemiddelde Europese auto jaarlijks slechts 11.000 km rijdt wat 1.700 km minder is dan 10 jaar geleden.

De sector kan ook een belangrijke rol spelen bij het aanpakken van de milieuproblemen waarmee steden worden geconfronteerd. Gebruikspatronen van Bolt-scooters tonen aan dat 10% van de ritten rechtstreeks autoritten vervangen. Deze positieve impact houdt  zelfs stand wanneer rekening wordt gehouden met de vervanging van emissievrije vervoerswijzen zoals wandelen en fietsen, terwijl eigen modellering het potentieel benadrukt voor gezamenlijke multimodale benaderingen van exploitanten en steden om het particulier autogebruik met maximaal 20% in Berlijn te verminderen.

Dr. Andreas Nienhaus, Partner en Hoofd van het Oliver Wyman Mobility Forum, die de studie leidde, resumeert: “De mobiliteitssector is de afgelopen jaren drastisch veranderd en naast auto’s is er nu een scala aan verschillende vervoerswijzen beschikbaar voor mensen. Auto’s zullen nog steeds een noodzaak zijn voor sommigen, afhankelijk van waar ze wonen of wat voor werk ze doen, maar wat dit rapport laat zien, is dat het combineren van de krachten van verschillende belanghebbenden en het creëren van een echt multimodaal aanbod aanzienlijke voordelen kan hebben voor velen, vooral voor degenen die in steden wonen.”

Markus Villig, oprichter en CEO van Bolt, voegt hieraan toe: “Gedeelde mobiliteit is in het afgelopen decennium exponentieel gegroeid en in die tijd hebben we gezien dat gedeelde mobiliteit geïntegreerd is in bredere stedelijke vervoerssystemen, waardoor het voor mensen gemakkelijker wordt om zich te verplaatsen en bij te dragen aan een vermindering van transportemissies in steden. Wat exciterend is aan dit rapport, is te zien hoe de impact nog groter kan worden naarmate de sector groeit, en Bolt is toegewijd om nauw samen te werken met steden om ervoor te zorgen dat Bolt’s diensten hen en hun burgers op lange termijn blijven ten goede komen.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.

Gelijkaardige artikels