Gepubliceerd op 16 February 2023 om 14h46
Door Damien Malvetti

Autobelasting in Wallonië: Philippe Henry probeert een nieuwe aanpak

Na een eerste versie die in de zomer van 2022 veel kritiek kreeg, heeft de Waalse minister van Mobiliteit, Philippe Henry, zojuist een nieuwe versie ingediend van zijn voorstel om de autobelasting in het zuiden van het land te hervormen. Deze keer betreft het alleen de inschrijvingstaks.

Minister Henry had voor januari 2023 een nieuwe Waalse autobelasting beloofd om beter aan te sluiten bij de realiteit van de huidige markt… We zitten nu in februari en zijn project ligt nog steeds stil. Hij stelde wel een eerste hervorming voor in de zomer van 2022, maar de kritiek kwam van alle kanten, met name omdat het de belastingen aanzienlijk zou verhogen, vooral voor volledig elektrische modellen. Wat uiteraard onzin is.

Vandaag is het kabinet Henry terug met een nieuw voorstel voor een decreet dat deze keer alleen de registratiebelasting zou raken. Hoewel het vermogen en de massa van het voertuig in deze nieuwe versie nog steeds in aanmerking zouden worden genomen, zouden het type motor en een “gezinscomponent” worden toegevoegd, om grote gezinnen die aangepaste voertuigen nodig hebben, niet te benadelen.

Dit is uiteraard nog maar een ontwerp, dat door de verschillende partijen moet worden geanalyseerd en in stemming gebracht. Deze nieuwe versie zal uiteraard niet alle bestuurders op dezelfde manier treffen, aangezien de verkeersbelasting alleen verschuldigd is bij de registratie van een nieuw of gebruikt voertuig, maar niet elk jaar.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels