Gepubliceerd op 20 January 2022 om 09h20
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

Belfius Auto Lease nam in 2021 resoluut de bocht naar elektrisch rijden

Vorig jaar was het aandeel van de klassieke benzine- en dieselwagens in de nieuwe bestellingen bij Belfius Auto Lease voor het eerst kleiner dan dat van de elektrische of geëlektrificeerde auto’s. Nagenoeg 1 op 10 van de nieuw bestelde wagens was in 2021 100% elektrisch (‘nuluitstoot’), wat bijna 5 maal meer is dan in 2020. Over het hele jaar bekeken, eisen de plug-in hybride wagens het leeuwendeel van de bestellingen op (ongeveer een derde in 2021, tegen 10% in 2020 en 4% in 2019), terwijl het aandeel van de niet oplaadbare hybride voertuigen eveneens is verdubbeld ten opzichte van 2020 en verviervoudigd in vergelijking met 2019. De elektrificatie van het wagenpark van Belfius Auto Lease heeft in 2021 duidelijk een belangrijke grens overschreden en zal in 2022 naar verwachting nog versnellen.

Terwijl in het eerste kwartaal van 2021 meer dan 60% van de nieuwe bestellingen bij Belfius Auto Lease nog betrekking had op klassieke benzine- of dieselvoertuigen, is de vraag naar dit soort auto’s nadien, maand na maand, fors gekrompen tot nog slechts circa 40% op het einde van het jaar. Parallel schoten de bestellingen van elektrische en plug-in hybride wagens pijlsnel de hoogte in, namelijk respectievelijk van 1,9 naar 15% en van 8,5 naar 35,5% tussen januari en december. Anderzijds is het aandeel van de niet oplaadbare hybride wagens gevoelig gedaald (van 21,9% in januari naar 7,9% in december), waardoor het marktaanbod van oplaadbare elektrische en hybride voertuigen is toegenomen en de klanten zich massaal tot dit type  van voertuig zijn gaan wenden. Sinds november 2021 heeft meer dan de helft van de nieuwe bestellingen bij Belfius Auto Lease betrekking op elektrische of plug-invoertuigen.

 

Streefdoel: de CO2-uitstoot tegen 2025 met de helft verminderen

Na een spectaculaire stijging in 2021, zal de vraag naar 100% elektrische auto’s de komende maanden en jaren vermoedelijk nog toenemen, vooral dankzij het aantrekkelijk prijsbeleid dat Belfius Auto Lease bewust voor dit type van motorisering voert. Wat ook zal resulteren in een versnelde daling van de CO2-uitstoot van zijn wagenpark, dat momenteel 24 150 voertuigen telt.

Belfius Auto Lease is goed op weg om tegen 2025, in lijn met het engagement  in het kader van de ESG-strategie van Belfius, de CO2-uitstoot van zijn wagenpark met de helft terug te dringen. Het wil dit streefdoel realiseren via de vergroening van zijn wagenpark, maar ook via de verdere daling van het door zijn klanten afgelegde aantal kilometers en het uitwerken van een flexibel en duurzaam mobiliteitsaanbod.

Belfius Auto Lease is zich ten volle bewust van de uitdagingen op het vlak van duurzame mobiliteit en kiest daarom resoluut voor een flexibel mobiliteitsaanbod. Zo biedt het zijn klanten een aantal flexibele, duurzame en vernieuwende mobiliteitsoplossingen aan die op hun specifieke behoeften zijn afgestemd en samen met een aantal vooraanstaande Belgische partners werden ontwikkeld:

  • Belfius Car Lease, een compleet aanbod van op maat gesneden formules van autoleasing dat bedoeld is om het gebruik van groene wagens aan te moedigen en onder meer laadinfrastructuur voor elektrische of plug-invoertuigen omvat (in partnership met CenEnergy en GinionMobilitySolutions)
  • Belfius Bike Lease, een allesomvattende operationele leasing van fietsen voor bedrijven, instellingen en hun werknemers (in partnerschip met Cyclis, de pionier inzake fietsleasing in België)
  • Belfius Move by Skipr, een innoverende digitale oplossing om de verplaatsingen van de medewerk(st)ers te optimaliseren en tegelijk het administratief beheer voor de werkgever te verlichten. Deze oplossing, die werd ontwikkeld door Skipr, omvat met name een app om verplaatsingen te plannen, te reserveren en te betalen door verschillende vervoermiddelen met elkaar te combineren en de kortste en meest ecologische reisweg te kiezen.
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels