Gepubliceerd op 8 December 2022 om 16h31
Door Damien Malvetti

Blitz Motors arriveert in België met zijn elektrische scooters met verwisselbare batterijen

Scooters zijn erg populair bij last-mile delivery bedrijven of afhaaldiensten, en blijven een ideaal vervoermiddel in stedelijke centra. En ook in deze sector is de elektrificatie in volle gang, waardoor nieuwe spelers onze markt kunnen betreden. Dit is het geval met het Israëlische bedrijf Blitz Motors, opgericht door de Belg Raphaël Moszynski, dat zojuist zijn eerste showroom in Brussel heeft geopend. Wat is er speciaal aan de scooters van Blitz Motors? Verwisselbare batterijen!

||||
|||| © ||||
Raphaël Moszynski
Raphaël Moszynski

Als de naam Blitz Motors geen belletje doet rinkelen, is dat omdat dit merk nog maar net op ons continent is gearriveerd. Maar in Israël, het land van oorsprong, bestaat Blitz Motors al 10 jaar. De Belg Raphaël Moszynski, oprichter van het bedrijf, legt uit: “Vandaag hebben we enkele duizenden exemplaren op de baan en zijn we klaar om internationaal uit te breiden. In 10 maanden tijd hebben wij geïnvesteerd in de Belgische, Nederlandse, Duitse, Franse en Britse markt en hebben wij franchises geopend in Dubai en Zuid-Afrika. Momenteel is 80% van onze klanten B2B. Dat zijn bijvoorbeeld bezorgers als Pizza Hut, UberEats, Deliveroo, Domino’s Pizza of zelfs gemeenten.

 

Tot 120 km autonomie

In België is het aanbod van Blitz Motors momenteel beperkt tot één model: de 3000X, een scooter van 125 cc met een accu van 3000 W die 90 km/u kan halen. Het bereik van een accu is 40 km, maar het specifieke van de Blitz Motors modellen ligt in het feit dat elke scooter tot 3 accu’s kan hebben die automatisch verwisselbaar zijn en zo het bereik vergroten tot 120 km.

“Onze voertuigen worden standaard geleverd met twee accu’s die elk 7 kg wegen,” vervolgt de oprichter. “Om ze op te laden, verwijder je ze gewoon en plaats je ze in docking stations, die twee batterijen in 90 minuten kunnen opladen. Er zijn geen kabels. Blitz Motors biedt zijn klanten ook de mogelijkheid om de snelheid te beperken tot 45 km/u, waardoor de actieradius toeneemt tot 200 km.

Dataspecialist

De andere kracht van Blitz Motors is dat het bedrijf gespecialiseerd is in software. Het kan zo allerlei informatie over zijn voertuigen op de weg verzamelen. “We kunnen de voertuigen volgen en veel gegevens verzamelen. Het doel? Om ongevallen zoveel mogelijk te beperken”, zegt Raphaël Moszynski, die eraan toevoegt dat dit jaar slechts 1% van de voertuigen op de weg schade heeft opgelopen.

Perfect in het mobiliteitsbudget

In België passen de scooters van Blitz Motors perfect in het mobiliteitsbudget. “Bedrijven moeten hun visie veranderen”, zegt Raphaël Moszynski. “Mensen die bijvoorbeeld 10 of 15 km van hun huis werken, kunnen perfect een scooter gebruiken om er te geraken. Maar voor deze verandering moeten de gebruikers ook onze oplossing ter hand nemen. Wij zouden onze scooters bijvoorbeeld kunnen aanbieden aan autodeelbedrijven die de marketing voor hun rekening nemen, terwijl wij voor het onderhoud zorgen. We zoeken ook samenwerkingen met autogarages die onze scooters kunnen aanbieden als vervanging voor een auto wanneer de auto van hun klant in onderhoud of reparatie is. De klant hoeft dan alleen maar onze app te downloaden en zijn betaalmethode in te voeren om onze scooters te gebruiken, omdat ze kunnen werken met de Keyless-technologie.”

In Zaventem of direct bij u thuis

In België heeft het merk zojuist zijn eerste Experience Center geopend op de Leuvensesteenweg in Zaventem. Hier kunnen geïnteresseerde klanten terecht om het merk te ontdekken en een proefrit te maken. “Voor wie dat wil, bieden we ook een service aan huis aan. Wij kunnen onze voertuigen bij u thuis afleveren voor een proefrit en voor aankoop. Dit past perfect in ons beleid om tijdverlies te beperken. Hetzelfde geldt voor het onderhoud, dat wij aan huis uitvoeren, zodat onze klanten nooit zonder hun voertuig zitten. Als er een probleem is, reageren we altijd binnen 24 uur.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit , Steps, scooters & motorfietsen

Gelijkaardige artikels