De Beierse constructeur kondigt de vernieuwde 1 Reeks aan als de vierde generatie van zijn succesmodel, maar in feite gaat het om een grondige evolutie van de vorige. Aan de buitenkant springt vooral de hertekende en opvallend vlakke snuit in het oog. Die ligt dichter bij de weg dan voordien en wordt gekenmerkt door een nieuw, smal en breed radiatorrooster met zowel verticale als diagonale spijltjes, en door nieuwe, rankere ledkoplampen.
Aan de achterkant zijn de wijzigingen minder opvallend, al nemen de achterlichten enigszins het design over van die van de jongste X2. De koetswerkafmetingen zijn slechts licht gewijzigd. Met respectievelijk 4.361 en 1.459 mm groeide de nieuwe 1 Reeks 42 mm in de lengte en 25 mm in de hoogte, terwijl de breedte met 1.800 millimeter onveranderd bleef. Maar er zijn ook onzichtbare veranderingen, want BMW laat weten te hebben gesleuteld aan de afstelling van het chassis en maakt gewag van een verbeterde koetswerkstijfheid.