Gepubliceerd op 20 July 2023 om 15h02
Door Damien Malvetti

Brussel Mobiliteit en Vianova werken samen om het beheer van micromobiliteitsvloten te optimaliseren

Brussel is een echte Belgische paradox. Aan de ene kant is de hoofdstad een van de meest overvolle steden van Europa, maar tegelijkertijd is het ook de bakermat van talrijke micromobiliteitsoplossingen. Voor het beheer en de analyse van de gegevens die door deze micromobiliteit worden gegenereerd, heeft Brussel Mobiliteit ervoor gekozen om haar partnerschap met Vianova te hernieuwen na een openbare aanbestedingsprocedure.

Vianova – de toonaangevende data analytics oplossing die de weg vrijmaakt voor veiliger, verbonden en duurzaam stedelijk vervoer voor iedereen – heeft een verlengde overeenkomst getekend met Brussel als onderdeel van haar inzet voor duurzaam stedelijk vervoer. Na het winnen van een openbare aanbesteding, zal Vianova haar mobility analytics platform blijven leveren aan Brussel Mobiliteit, het vervoersagentschap van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, om gedeelde mobiliteitsoperatoren in staat te stellen hun wagenparken beter te beheren, de verkeersveiligheid te verbeteren en uitdagingen in de overgang naar duurzamer stedelijk vervoer aan te gaan.

De meerjarige overeenkomst bouwt voort op het feit dat Vianova haar diensten al sinds 2020 aan Brussel Mobiliteit levert en breidt het gebruik van het platform uit naar alle vormen van micromobiliteit: e-scooters, auto’s, fietsen en autodeeldiensten, van ondersteuning bij de implementatie van mobiliteitshubs en -prestaties tot het beheer van de implementatie van nieuwe regelgevende kaders.

 

Plaats maken voor micromobiliteit

Over de hele wereld maken stedelijke gebieden steeds meer gebruik van nieuwe vormen van mobiliteit, waarbij vervuilende vormen van vervoer worden vervangen door milieuvriendelijkere oplossingen. Voor stedelijke planners is de herverdeling van straten, parkeerplaatsen en stadsontwerp een essentieel element in het bereiken van de doelstellingen voor netto nulemissies, het verminderen van files en het leefbaarder maken van steden in het moderne tijdperk. Als antwoord op deze groeiende vraag naar verschillende micromobiliteitsopties is er een reeks operatoren ontstaan en neemt de markt van gedeelde mobiliteit een hoge vlucht, ondanks de controverse in sommige steden.

Sinds 2020 werkt Brussel Mobiliteit samen met Vianova aan een veilige overgang naar gedeelde en milieuvriendelijke mobiliteit, om deze ooit overvolle stad te helpen micro-mobiliteit te omarmen als onderdeel van het regionale mobiliteitsplan Good Move. Terwijl het wagenpark van de stad is gegroeid van ongeveer 5.000 voertuigen naar meer dan 20.000, heeft Vianova’s mobiliteitsplatform een belangrijke rol gespeeld bij het creëren van 120 nieuwe geografisch afgebakende zones voor lage snelheden, no-go zones en park-and-ride faciliteiten voor gebruikers in de hele stad. Deze infrastructuur heeft het aantal opstoppingen op het trottoir en het aantal straatcontroles met 30% verminderd, waardoor middelen worden bespaard en de publieke opinie over gedeelde mobiliteit is verbeterd. Daarnaast hebben wagenparkbeheerders het platform kunnen gebruiken om een betere spreiding van hun voertuigen over de stad te garanderen, waarbij ze van een aanvankelijke roulatie van 1,14 naar 1,69 zijn gegaan om toegang tot een groter aantal klanten te garanderen.

Brussel is nu de thuisbasis van grote mobiliteitsspelers zoals Dott, Bolt en Lime, met recente gegevens die aantonen dat 9% van de verplaatsingen met de fiets en 1% met een elektrische scooter gebeurt, terwijl het aantal verplaatsingen met de auto daalt van 38% in 2010 tot 27% in 2022. Voortbouwend op het werk dat tot nu toe is gedaan, zal de nieuwe samenwerking met Vianova de stad in staat stellen om veilige micro-mobiliteit tot een leefbare realiteit te maken en ervoor te zorgen dat exploitanten de middelen hebben die ze nodig hebben om te werken in het belang van iedereen.

 

Gegevens gebruiken om de micromobiliteit beter te beheren

Vianova werd in 2019 opgericht door Thibault Castagne, Thibaud Febvre en Frédéric Robinet en is gericht op het optimaliseren van stedelijk vervoer om het veiliger en duurzamer te maken. Het cloudgebaseerde mobility analytics platform maakt gebruik van IoT en gegevens van meer dan een miljoen verbonden voertuigen per dag om publieke en private organisaties, waaronder mobiliteitsaanbieders, steden en infrastructuurbeheerders, te laten samenwerken en oplossingen te bouwen die complexe gegevens omzetten in intelligentie om complexe mobiliteitsuitdagingen op te lossen.

Meer dan 60 steden maken gebruik van Vianova’s connected platform, waarvan ongeveer 75% het uitsluitend gebruikt om micro-mobiliteitsvloten te beheren, waaronder Abu Dhabi, Parijs en Berlijn. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal ook gebruik maken van Vianova’s data-analyseplatform om informatie over autodelen en gegevens over elektrische scooters op te nemen, waardoor het de eerste stad is die het platform gebruikt voor alle belangrijke vormen van gedeelde mobiliteit (elektrische scooters, auto’s, fietsen en autodeeldiensten).

Thibault Castagne, medeoprichter en CEO van Vianova: “Brussel is een van de belangrijkste stedelijke centra van Europa en de inwoners willen zich veilig, duurzaam en betaalbaar kunnen verplaatsen. We zijn er trots op dat we ons partnerschap met Brussel Mobiliteit kunnen herbevestigen en de regio kunnen helpen om voorop te lopen in de overgang naar gedeelde mobiliteit door het leveren van datagestuurde informatie die de onoverzichtelijkheid van trottoirs zal verminderen, straten veiliger zal maken en nog meer mensen zal aanmoedigen om gedeelde mobiliteitsopties te gebruiken.”

Martin Lefrancq, beleidsadviseur nieuwe mobiliteit bij Brussel Mobiliteit: “We kijken ernaar uit om onze samenwerking met Vianova voort te zetten om gedeelde mobiliteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te verbeteren. Gedeelde mobiliteitsvormen, zoals scooters, fietsen en auto’s, zijn de toekomst van transport en helpen ons om de belangrijkste Net Zero doelstellingen te bereiken en gezondere, meer leefbare steden voor iedereen te creëren.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit , Steps, scooters & motorfietsen

Gelijkaardige artikels